söndag 22 september 2013

En dag i skogen

Lördagsmorgonen startade lite kyligt och då är det skönt med en järnspis i köket...
... det blir både varmt och mysigt till morgonkaffet :)
Ute var det dimmigt och lite småruggigt...
... men som genom ett trollslag så försvann dimman och solen kom fram :)
 Dags för svamptur med Ekoturen... 15 svampsugna passagerare... och så Nettan och jag.
Katrineholmsvägen och så till höger här... smal grusväg och så framme vid den lilla sjön Bengtgölen... som en dröm ligger den där...solen lyser och himlen är blå...
Vi fick en riktigt skön dag...
... och njöt av stillheten... tystnaden...
... och som vanligt måste jag krypa nära...

Vid den lilla udden där vi hade vår samlingspunkt...
... där fixade Nettan en brasa som fick bli glöd till de som ville grilla...
 Svamp då? Nja... inte några mängder, men en del hittade vi ändå med gemensamma krafter :)
En samling färgglada svampar (det mesta oätligt)...
 ... och en vacker sotticka :)
Efter en ganska lång dag i skogen... med trevliga människor var det dags att åka hem igen...
I ryggsäcken låg en present från Nettan...
... en handduk från Björke Vävstuga... med kantareller... såå fin!
Tack Nettan :) 
På kvällen, när vi tittade på Speedway, såg jag genom fönstret denna fantastiska måne!

Nu är en ny dag... och efter en regnig morgon, så är det nu bara lite grått... tror det blir en bra dag ändå :)


Ha det gott!

32 kommentarer:

  1. God Söndag ! Nu har jag köpt en ny kamera och lite annat så nu kommer jag snart igång igen med fotograferandet. Den lilla kameran har Lilly övertagit. Ha det bra !

    SvaraRadera
  2. Härliga höstbilder. För oss kanske det blir en skogstur i morgon eller på tisdag. Måste hinna med innan det blir för kallt. Kanske kan vi ha turen att hitta några svampar också. Vilken fantastisk månbild.

    SvaraRadera
  3. Saknar alla höstdagar i skogen i år. Det blir inte av på samma sätt som när det finns svamp. I dag tog vi en liten promenad i skogen här hemma för att plocka hem lite mossa. Då känner jag hur skönt det är att bara vistas i skogen.

    Vilken fin handduk du fick.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt med järnspis i köket. Härliga bilder. Fin handduk. Jag och Jennifer gick ut en stund och tittade på den "konstiga" månen. Kram

    SvaraRadera
  5. Hi, hi, då är det ingen mening att åka ut dit då;)
    Fast även om det inte finns så mycket matsvamp så finns det ju ändå en del svampar att bara titta på och njuta av färger och former som Du visar med Dina fina bilder.
    Här inne i stan har det vräkt ner hela dagen, nu verkar det bli lite uppehåll så jag skall passa på att gå ut en sväng. Skulle säkert sitta skönt med en järnspis när jag kommer hem, men jag får väl tända lite ljus istället, tror inte hyresvärden uppskattar om jag tänder en brasa i ugnen;-))
    Vilken fin handduk Du fick, alltid trevligt med uppskattning!
    Kram
    annette

    SvaraRadera
  6. Vad är det som du fotat så nära? Du sätter ihop dina foton så fint med småbilder i stora och annorlunda placering av dem. Tänk om man kunde lära sig sånt! Kram

    SvaraRadera
  7. Mysigt med fyr i spisen!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Förstod att du fick en fantastisk dag i skogen, även om det kanske var lite snålt med svamp...Sen ser jag ju att det var riktig belöning efteråt, korv...!! Varför blir man alltid så hungrig när man är ute i friska luften förresten...?? Har väl ätit för en hel vecka nu i helgen...så vad spelar det för roll att vi gick en mil i går...?? Men skönt hade vi det, och vi kommer med all säkerhet att återvända till Femöre, än är mycket outforskat!!
    Vilken fin present du fick, och väldigt passande...!! Å bilderna sen...underbara!! Kan riktigt känna värmen från vedspisen...det är något jag saknar, vedspis alltså. Den som fanns här var ju i för dåligt skick för att behålla när vi väl började rusta.
    Så...nu har vi nedräkning, och såg att mina sista hotelser och besvärjelser verkar hjälpa, ska bli strålande sol på onsdag!!
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Fredags morgonen här hos oss i Aneby var nästan magisk och du har fångat samma fenomen på en av dina bilder. De stora björkarna låg inhöljda i dimma och så kom solen. Björkarna stod nästan silverklädda en liten stund när solen kom. Jag satt på kontoret och kameran låg hemma. Jag tycker det var fantastiskt att se. Kram

    SvaraRadera
  10. Det syns och låter som en riktigt skön tur ute i naturen :) Bilder som visar hösten från sin bästa sida!

    SvaraRadera
  11. Järnspis ligger högt på önskelistan här hemma;-)
    Vilka underbara bilder från en härlig dag i skogen.
    En riktigt lyckad bild på månen, försökte fota den när det var fullmåne i veckan men det blev inget bra;-(
    Ha en skön söndagkväll

    SvaraRadera
  12. Vilken innehållsrik helg! Roligt att se alla dina bilder från den! Björke vävstuga, där har jag också varit!

    SvaraRadera
  13. Du har då inte legat på latsidan iaf;-)
    Härliga höstliga bilder och svampskörden har ju också höstens färger. Å du verkar kunna dina svampar!
    Bilden på månen är helt suverän! Enastående till och med!

    SvaraRadera
  14. Oh, så skönt det ser ut. Jag hade tänkt mig ut i helgen men så kom sonen hem och det blev hemmamys i stället. Får ta revansch i veckan i ställer.
    Himmel och pannkaka vilken måne:)

    SvaraRadera
  15. Blir så skön värme med en vedspis!!!
    Härlig helg du haft med både svamp o månsken!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig utflykt du varit på med många fina foton till oss. Jag gillar din spisbild, men också morgondimman lite extra. De ger ett så fint stämningsläge. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  17. vilka härliga höstbilder

    SvaraRadera
  18. Godmorgon i stugan.
    Du är säkert uppe nu och tänt i din järnspisel.
    Skulle så gärna haft en sådan här med.

    Vilka fina bilder du bjuder på. Svamp är vackert. Men jag plockar bara tre sorter. De som jag är säker på. Resten får stå...Har dock funnit några jag tror är fårticka. Men de står kvar. Kan gå galet om det är INTE är det.

    Ha det gott nu Anki.
    kram Synnöve.

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig dag du har haft :) Det är så himla trevligt att titta på dina foton. Månbilden är helt otrolig!

    SvaraRadera
  20. Åh vilken härlig dag i skogen! Tack för att vi fått följa med... Så fin bildkavalkad. Synd att svamparna inte är av den ätliga sorten - men vackra är dom!
    Spännande blir det när man kryper nära....

    SvaraRadera
  21. Så det blev inte så stor skörd. Men härligt verkade ni haft det. Nu väntar jag på trattisarna. Kanske till helgen då vi fått först rikligt regn nu och strålande sol i ett par dagar på det.
    Sv. Ja visst tar de hand om nyinflyttade i Sandvikens kommun. skall bli jättetrevligt.
    Allt Gott!

    SvaraRadera
  22. Klart jag tittar in till dig igen! Underbara skogsbilder, gör inte så mycket att det är ont om svamp när man är i så härlig natur. Idag är det ju också helt underbart ute, har gått långpromenad både på morgonen och nu i em. Man får passa på då hösten visar sig från sin bästa sida. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  23. vilka härliga bilder från en trevlig dag. Mysigt men järnspis i köket sprider en sådan härlig värme. Kram

    SvaraRadera
  24. Vilket toppenställe som utflyktsmål, vackert!

    SvaraRadera
  25. Hej, där myste ni verkligen, att tassa på mjuk mossa är lisa för själen! Trist att det inte finns så mycket svamp, jo uppåt Norrland och i Skåne men i mellanlandet verkar det vara för torrt. Vi gjorde inga större fynd i helgen heller.
    Ja det verkar gå bra med dotterns rökstopp, då jag slutade för tre år sedan försökte hon också men det funkade inte. Sen kom en jobbig skilsmässa som tåg år att återhämta sig ifrån men nu är hon i bättre balans och då går allt lättare. Jag fick en "dödsdom" dvs. ultimatum av min doktor som skrämde mig från vettet. Har ett igentäppt halskärl och äter en massa mediciner, men enligt doktorn fanns ingen medicin som var verksammare än rökstopp.
    Ha det gott i stugan /kram

    SvaraRadera
  26. Underbart med naturens små och stora skönhet. Skönt att därefter kunna tända eld i spisen och värma sig :)
    Nu känns det att hösten kryper allt närmare inpå och det blir kyligare.
    Må gott/bea

    SvaraRadera
  27. Vad härligt det är i skogen så här års! Och järnspis har vi också, det är fantastiskt! Kram!

    SvaraRadera
  28. Härligt att få ta del av en sådan härlig dag i naturen och med goa vänner.
    Vad fint det gamla stationshuset var lite likt det som en gång fanns här i Rostock, nu är det uppbyggt som en liten miniatyr station.
    Nej jag vet inte ännu om jag får stanna på museet men hoppas så in i den att det blir så...stortrivs där.
    Önskar dig en skön dag/kramen

    SvaraRadera
  29. God morgon finaste Anki!! Vilken mysig dag, tänk vad skogen skänker, inte bara svamp o bär utan även så stort lugn o trivsel - kanske skulle man varit troll ...hihi. Nu börjar de hösta till sig över Sverige, vi är ju lite senare här nere så vi säger kallt att vi fortfarande har sensommar:)
    Kramiz

    SvaraRadera
  30. Vilken härlig svamptur det verkar ha varit. Dessutom har du levererat väldigt vackra skogsbilder. Jag älskar ju skogen (dvs riktig skog...inte skånska dungar...he he).

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)