fredag 30 augusti 2013

Vecka 35...

... redan... hur gick det till?  Och den är nästan slut också - fattar bara inte var dagarna tar vägen!

Efter dagar med svampplockning och svamputställning så hade vi säsongsstart på svampklubben i måndags... kul att vara igång igen :) 
Oväntat mycket svamp... fick artlistan idag, nästan 60 arter :)
Kul också att TV4 Östergötland var med...
Nettan intervjuades... liksom Claes Göran... och Wivi sitter och njuter av den fina kvällen...
Svampklubben var som sagt i måndags, tisdag var det lugnt... förutom att vi hade goaste lille Ludvig hos oss medan mamma, pappa och storebror var och köpte födelsedagspresent...
Onsdag blev en dag i Kolmården... och Kulmården med barnbarnen... trevligt förstås och vi hade tur med vädret med sol och blå himmel :)
 Där kan man inte bara se på djuren, man kan lyssna på hur de låter och lära sig mycket annat om dem... och många fina bilder att titta på finns det också.
Casper gillar att lyssna på hur tigern låter... och Ludvig kollar hur hög en giraff är...
Det är långt att gå... 
Många olika djur att titta på...
hungriga...
... törstiga...
... nyfikna...
... majestätiska...
Sälarna var också kul :)
 Viktigast på utflykter är matsäcken...
... och i värmen den här dagen så var det mest dricka som lockade...
... och Delfinexpressen förstås... Casper älskar att åka ... 
och åkte minst tio gånger... med farmor, med pappa, med mamma, men mest alldeles själv...
Ludvig är för liten...
... och väldigt arg...
Innan vi åkte hem så blev det förstås en stund i Kulmården också

Igår en tur till köpcentret utanför sta´n...
Idag 2-årskalas :)
Hipp, hipp, hurra... för Ludvig idag!

Trevlig helg
och
Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Att få umgås med barnbarnen är en bonus!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Dagarna och veckorna rullar på alltför fort !!!
    Det gäller s.a.s "Carpe Diem"....
    Ni ser ut att haft en trevlig utflykt både stora och små.

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  3. Ja dessa underbara barnbarn som lockar fram "barnet" i oss. Jag bara väntar på att Connor blir så stor att vi kan åka till Kolmården :) Härliga bilder som alltid Anki!

    Ps. På måndag börjar jag jobba på IVA, 15 år sen sist mende känns spännande!

    Njut av hösten o svampen! Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig dag ni hade i Kolmården!! Där finns det allt, både för stora och små, och tänk...en gång lurade barnbarnen upp mej i linbana t.o.m.!! Jättefina bilder, både på djur och "småknott".
    Men så kul att det tagit sej på svampfronten, att dom växt till sej!! Å eftersom vi inte hade har er regionala tv så missade jag inslaget, men det kanske man kan leta upp här på nätet. Jag har ju en del att lära mej...Men nu har Zambos lärobok kommit, och han har redan bitit bort en bit ur den...han som ALDRIG gjort något sådant förr!! Vet inte hur jag ska tolka det...Men förhoppningsvis är jag ledig i morgon (tagit ut en semesterdag) och har några ynkliga kantareller i kylskåpet som vi ska börja med.
    Ja du...tiden går fort. Än har inte den riktiga ångesten inför vintern infunnit sej, utan jag tar en dag i taget och njuter. Och faktiskt, jag njuter av dagens väder också, lätt att andas och skönt promenadväder.
    Ha en riktigt skön helg, antar att du kommer att befinna dej i skogen mestadels...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Ingen utflykt utan matsäck det går bara inte ( LER ) Ha det bra !

    SvaraRadera
  6. Det är klart att matsäcken ska vara med och full av hemligheter och gottigheter. Varför fick inte du vara med i TV? Jag skulle också gärna åkt Delfinexpressen, men framför allt är min önskan att någon gång få träffa mitt favoritdjur.
    Tiden och veckorna springer verkligen iväg. Imorgon är det sista sommardagen enligt almanackan. Tur att hösten inte kommer förrän 11 oktober till Ystad enligt experterna.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Otroligt många vackra svampar naturen ger, äter dem gärna men inte att plocka - men skogspromenader gärna.
    Nu borde svampen växa rejält när det börjat regna och är milt ute.
    Kolmården har jag aldrig varit på, men önskan är det.
    Man blir aldrig för gammal för djurparker.

    Att leka och busa med barnbarn är nummer ett för mig, kanske är det så för många, jag förstår även för dig.
    Och vad är en utflykt utan fikapauser.

    Ha en skön helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
  8. Jisses vad mycket svamp.....jag har bara sett 3 torra kantareller!!!!
    Ha en fin svamphelg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Vad mycket fina bilder. Och vad svamp!!! Jag har läst att det är litet dåligt med svamp iår. Du kan nog inte hålla med.
    Ska läsa dina tidigare inlägg, så jag kommer ikapp.

    SvaraRadera
  10. Grattis till Ludvig! Vilken härlig dag ni hade på Kolmården då!
    Många fina bilder! I morgon är det den sista augusti, skrämmande!

    SvaraRadera
  11. jaa först grsttis till Ludvig. Min minsta lilla Axel föddes
    den 18 Augusti. Ja inte min, men mitt barnbarns lilla pojke.
    Man har ju blivit Gammelmormor nu. Det är inte klokt
    så gammalt skrället blivit( jag alltså)
    Ha nu en trevlig helg

    SvaraRadera
  12. Vilken fin dag på Kolmården!
    Grattis till Ludvig!
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Det händer mycket i Östergötland. Kram.

    SvaraRadera
  14. Försenat grattis men då ett extra STORT GRATTIS till Ludvig!
    Härlig tid Nu för Dej/Er med extra stort intresse för svampar, Ni verkar hitta hur mycket spännande som helst trots brist på svamp!
    En dag i Kol/Kulmården med barnbarnen det måste ju bara vara en toppendag, finns ju hur mycket som helst att både se på, känna på och uppleva. Hann Ni med Delfinshowen? DEn nya för i år tycket jag var helt outstanding jämfört med tidigare, fantastiskt fin.
    Och väldigt mycket fina bilder bjuder Du också på, njuter och "glor" med febriga ögon;( Ja, för så blev det av förkylningen, jobbade (förstås) till 17 igår, däckad redan då, tänker inte ta tempen, behövs inte!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Finns inget underbarare än utflykter tillsammans med barn.........och naturligtvis är matsäcken väldigt viktig.

    SvaraRadera
  16. Jag har aldrig varit till Kolmården men det ser verkligen trevligt ut och så fina bilder du tagit på djuren. Jag lyckades inte ens få en enda liten bild på björnen jag såg härom dagen men så kan det bli.

    SvaraRadera
  17. Tänk vad mycke svamp man kan finna när man kan sorter och vågar plocka dom...har inte ens sett en kantarell i år...har nog varit i fel sorts skog. Vilken härlig utflykt till Kolmården det var länge sedan jag var där.
    Ha en skön söndag/kramen

    SvaraRadera
  18. *hihi* jag gillar bilden där på "det lilla,lilla huvudet" i den stora karusellen, där lilla casper sitter å åker delfinexpressen :-) söt bild <3

    ja..nu börjar nästa årstid att smyga sig på...hösten<3 det är ju det att varje årstid har ju sin skönhet<3 jag älskar det..att njuta av just...den<3 all skönhet som varje årstid har<3

    önskar ju såklart ett stort grattis till den lilla söta ludvigen på hanses andra födelsedag:-) i efterskott:)

    varm kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)