torsdag 19 september 2013

Än blommar det...

Igår var kvällen mörk och kall - termometern visade på bara 5º... dags att ta in det man är mest rädd om...
... så några fick stå kvar ute, några fick flytta in i växthuset...
I trädgården blommar det fortfarande... 
... penséer, kryddtagetes, kärleksört...
... nävor, ringblommor...
och rosorna, som blommat från början av juli  och kommer att fortsätta tills frosten blir för hård...
... min namnlösa ros... någon som känner igen den?
Bykgrytan har fått en liten  uppiffning med nya blommor...
... och så ännu en ros...
... har tappat bort namnet på den också...
Till min glädje så har regnet börjat göra nytta... äntligen...
Inte alltid lätta att upptäcka, men  plötsligt så står de där :)
Och ni som känner mig, ni vet att jag inte bara blir glad av att hitta matsvamp... utan att jag blir minst lika glad över alla andra också :)
Visst är de fina!
De röda flugsvamparna har visst släktträff där under granarna...
Och den här flugsvampen... den gråfotade...
... med sin vackra gråmelerade fot och den vackert finstreckade ringen...
 ... eller en trädstam alldeles full med tickor... 
... som här - ett gammalt träd med unga altickor...
Fortfarande en del svampaktiviteter kvar innan lugnet lägrar sig...
På lördag svamptur med Ekoturen, nästa helg dags för en Svamphelg på Pensionat Villa Solliden i  Kolmården... sedan svampklubben varje måndag fram till dess vi inte hittar mer svamp :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Fina blommor du har som blommar ännu..fina pelargoner också.. nu först i år har jag börjat intressera mej för dem.. så nu har jag 10 st som jag hoppas att ska klara vintern...syrran i Sverige hon har ju pippi på pelargoner.. har 90 st som är " stora" o 28 små..(skott)hon har dem sen lite överallt i vinterförvaring=.. källaren o garaget Häftiga svampar du fotat.. ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Åhhh...jag önskar så att vi bodde närmare varandra, jag vill lära mej så mycket mer om svamp!! Tycker vi har så många roliga arter här i vår lilla skog, och det är inte så att jag är sugen på att äta, utan jag vill veta vad det är för ena små sötnosar!! Men grå flugsvamp har jag nog aldrig sett, men det var otroligt vacker!! Så nu förstår jag vad du gör om helgerna, eller ja hela dagarna...*blink,blink*...!! Själv har jag nyss kommit in från en rejäl morgonrunda i skogen med Zambo, och efter vår lilla stig är det något större djur som i natt haft ravefest, uppbökat och tilltufsat. Tror inte det är vildsvin, förr rådjur som letat efter något matnyttigt. Zambo fick i alla fall fullt upp en bra stund, varenda cm skulle ju undersökas.
    Du har då mycket som blommar fortfarande. Här tycker jag det mesta är på upphällningen. Räddade in lite på glasverandan igår, men jag tror inte det kröp längre ned än +4 i natt, så det klarade sej bra det som blev kvar ute.
    Kan tyvärr inte hjälpa dej med namn på rosorna...här är det mycket som också är namnlöst!! Blommar lika vackert för det...
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Så vackra flugsvampar men ack så farliga.
    Som barn 'sprang' jag mycket i svamp-skogen med min far,
    men tyvärr blev jag inte intresserad av vvad sorterna heter,
    bara de allra vanligaste. Men äta dem är mums, hi hi.

    Lika hos mig med blomningen, det växer super fint ännu.
    Det är väl bra då blir inte vintern så påfallande lång.
    Men hur det än är kommer kylan och det som skall komma, det är skönt det också. Vi får lugna ner oss några hektor, hi hi

    Det har ju börjat synas i träden att något är på gång.
    Må gott kram/ Eva

    Ps. vi reser till 'Mallis' i morgon bitti.

    SvaraRadera
  4. Den här årstiden saknar jag faktiskt ett växthus. Får väl se om det blir ett sånt nån gång. På en av bilderna känner jag igen min lila blomma...det är säkert en näva då. Ska försöka plantera den nånstans där den får bre ut sig som den vill. Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det fantastiskt att det fortfarande blommar i trädgården! Vackra blommor du har.
    Får se om jag hinner ut i svampskogen på söndag! Det borde ha vuxit till sig lite där efter regnet....
    Ha en fin dag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Jättefina blommor!
    och svampar!

    Fin höst har vi haft hittills!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Visst var det kyligt här med men varmt o gött inne !!!
    Fina svampar du hittar och fina färger.....
    Nu tar vi snart Bobilshelg o går på mässa,Kul !!!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  8. Ja visst är svamparna fina! Den gråfotade såg inte god ut. Men den är väl giftig antar jag, så då kvittar det.
    Fina blommor också. Är litet svag för mörka pelargoner. Det var en fin på en av bilderna.

    SvaraRadera
  9. Tänk att det fortfarande är sådan färgprakt i blomsterlanden! Är lite avundsjuk på att du har så mycket svamp runt omkring dig. Ska jag plocka svamp så blir det först till att försöka ta sig någonstans och sedan blir det mest ett planlöst sökande.

    SvaraRadera
  10. När ett litet ord faller bort, blir meningen en helt annan. Den 17/9 har jag förstås missat ett inte. Men det förstod du nog. Så hemsk skulle jag inte kunna vara.

    SvaraRadera
  11. Det finns fortfarande mycket fint i växtligheten!

    SvaraRadera
  12. Vad fint du fortfarande har i trädgården fast en lastbil kört in lite dumt bland blommorna. :) Kram

    SvaraRadera
  13. En massa vackra blommor. Mina flugsvampar tål både sol, regn, kyla och värme, men så är de gjutna i betong och vackert målade. Kram.

    SvaraRadera
  14. Hej, grattis till alla svamparna! Här kom det alldeles för lite svampvatten, behöver regna mera! Idag utlovades regn och vad fick vi, jo strålande sol! Tänk att man är så galen så man gärna byter ut den mot strilande regn!
    Jag har precis fått undan svampen ur torken så nu finns det åter plats men tror jag väntar till nästa vecka. Håller med om att speciellt flugsvamparna är mycket dekorativa och vackra.
    Jag såg midsommarblomster idag, galet!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  15. Tycker det otroligt egentligen, vi är i slutet av september och det blommar för fullt i Din trädgård och jag såg en hel vilda blommor ute i naturen idag också!
    Ställde bilen en bit ifrån idag och promenerade fram till byn, på tillbakavägen stack jag in på ett ställe och jag hittade faktiskt lite svamp, orkar jag skall jag ta en sväng imorgon, hade jag hunnit följa Din blogg i veckan så hade jag också vetat att Du var upptagen idag;)
    Tack för alla fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)