tisdag 17 september 2013

100 hus 2013... hus nr. 45

... ligger också på  norra sidan av Strömmen... på Saltängsgatan nr. 25... granne med Appeltoffska huset (som ju ligger på samma tomt där sockerbruket Planeten tidigare låg)... Casper Rode var mannen som ägde sockerbruket och det här huset var hans bostad och kallas ibland "Casper Rodes palats".
 Visst ser dörren väldigt liten ut...
över dörren sitter den här skylten...
Kan inte hitta någon uppgift på arkitekt, men huset lär vara byggt runt 1750..
Bruket lades ner 1856 och bruksbyggnaden revs 1916, men det vackra bostadshuset blev kvar och under åren 1900-1972 hade AB Aug. Svensson (rederiagentur och mäklarfirma sin verksamhet här). Idag finns både kontor och bostäder i huset.

Fler hus finns HÄR

7 kommentarer:

  1. Åh vilket tjusigt gammalt hus! Det gillar jag verkligen.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att dörren verkar lite liten i förhållande till huset. Man hade ju väntat sig en pampigare ingång. Tack för svamphjälpen. Kram

    SvaraRadera
  3. Jo jag håller med dig om att dörren ser liten ut. Ser det inte ut som interndörrar i filmer? Men huset är ju jättefint.
    Måste vara rätt kul att ta reda på litet om hus.
    Fortsätt gärna, och huvudsaken att du klarar 100, inte att det måste vara i år.

    SvaraRadera
  4. Hej, det går framåt på husfronten...
    Nu har hösten anlänt på allvar här i södra Dalarna, riktigt skönt väder tycker jag som annars svettas som en gnu
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  5. Jag älskar allt som är härifån mina barndoms marker
    Du är jätteduktig med dina hus.
    hram Hajan

    SvaraRadera
  6. Ståtligt hus som väl passar en sockerbruksägare. Han kanske inte var så stor, så han lät bygga en dörr som var anpassad efter honom. Planeten är ett ganska kul namn. Varför hette bruket så?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)