lördag 28 september 2013

Bästa fru landshövding...

... förlåt att jag tvivlade på dig... att jag tyckte du var lite osynlig... lite för tyst, för försynt... så fel jag hade!
Du är faktiskt jättebra! Såå trevlig, såå kunnig, såå intresserad!
Igår, fredag var det invigning av vår nya vandringsled... den vid Glans kalkbrott som gubbarna på "gubbdagis"  i Vånga jobbat med under ett par år...
... och Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson var den som skulle skulle inviga :)
Vid Jakobslund, där vi skulle fika utbröt trafikkaos... troligen det första i historien på denna lilla skogsväg  :) En traktor med klippaggregat  kom två dagar efter utlovad dag och orsakade nästan lite panik innan han kunde förpassas på ett sidospår... 
... under tiden nere vid parkeringen kom hon då, landshövdingen... fritidsklädd och på ett strålande humör. Efter lite hjälp med en trilskande dragkedja så kom vi så iväg...
Vi samlades inne i kalkbrottet... landshövdingen instruerar kommunekologen  Eva Siljeholm om hur kameran fungerar... Arne Hultqvist från Hembygdsföreningen håller tal...
... mer eller mindre intresserade åhörare... och så var det landshövdingens tur...
Efter bandklippning var det dags att gå den 3,5 km långa (korta) leden...
... för att så avsluta det hela med kaffe och smörgås vid grillkåtan vid Jakobslund...
Dags att sätta punkt efter en fin invigning...
Tack till alla berörda... alla som jobbat med projektet på "gubbdagis" och till vår inspirerande landshövding!

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Alltid trevligt med nya vandringsleder!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. NU har jag fått googla ett tag... men jag har fått veta att den där vandringsleden ligger iaf i Norrköpingskomuun - inte så himla långt härifrån - egentligen. Landshövdingen har jag då aldrig hört talas om, men åt andra sidan känner jag inte till "mina egna" heller.
    Kul bilder och mycket info!

    Det är vad jag gillar med bloggarna från andra städer än Stockholm - man lär känna olika orter/landskap med mera utan att röra sig ur fläcken om du förstår vad jag menar;-)

    SvaraRadera
  3. hej fina du<3

    vandringsleder behöver vi<3 så det värmer att ännu en nu "finns på kartan"

    -det värmer oxå mycket att vi är flera som delar känslan för våran natur och dess djur...<3 ang.mitt inlägg om skogsskövlingen :-/ om tillräckligt många delade den känslan med oss...så kanske..kanske.... ??? jag önskar iallafall...<3

    varm kram om dig och hoppas du får en mysig höstsöndag :)

    SvaraRadera
  4. Minst sagt berömvärt av er alla som jobbat med detta. Mycket berömvärt också av "Fru Landshövding" som kom. Det måste ha varit riktigt uppskattat. Kram

    SvaraRadera
  5. Trevligt när Vånga utmärker sig!

    Dit får vi lov att åka och vandra, ligger ju nära sonens viste!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Men så skönt att du hade fel...*blink,blink*...att det vart över förväntan, och visst ser hon go´ut den lilla landshövdingen!! Å vilket jobb det ligger bakom, så publiciteten är alla inblandade väl värda!! Nu hoppas jag att jag också kommer att gå den leden i vår...och grillkåtan, bara den är värt att knata på.Precis som vi sa i onsdags, tänk så mycket det finns att upptäcka på nära håll!!
    Här blir det en trädgårdsdag idag, det är ett måste. Hönsen får nog vänta till en annan gång...det blir en frestelse om man åker dit, och mannen har klart och tydligt förkunnat att vi varken kan ha med en silkeshöna i husbilen eller att att det går att bygga om uthuset till hönshus...Kände att han pekade med hela handen...
    Men du...läste att man ska beskära de söta fuchsiorna in till stammen nästan, repa bort alla blad innan man tar in dom...gör du verkligen det?? Det svider...
    Ha en skön söndag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig dag ni verkar haft. Och vilken tur att det finns ideella krafter som förverkligar idéer.
    Nu blev jag nyfiken... Var såg du den kvinnan som vävde i en sådan ram? Vet nämligen bara om ett par stycken som gör det..
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Man är inte sämre människa än att man kan ändra uppfattning!
    Nya vandringsleder, våtmarker en eloge till kommunpamparna, som tänker på vår rekreation.
    Kramis Karin

    SvaraRadera
  9. Vilket bra utflyktsmål! Får nog ta en sväng där om fram på våren. Ser att du hade det trevligt i inlägget innan också! Ha det gott i söndagssolen! Kram

    SvaraRadera
  10. Lockades hit via Rigmor...det var inlägget från er härliga utflykt som jag ville kika närmare på och det stämmer som hon skrev...vilka fantastiska bilder du bjöd på i förra inlägget! Men det fanns mycket fint att se och läsa om här så jag ska ta en stund och kika lite mer...
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  11. Så fint det ser ut att bli och härligt att ha en vandringsled som ser så fin ut. Här är alla stigar nästan borta på grund av alla kalhyggen och att man utan minsta hänsyn fäller över alla stigar.

    SvaraRadera
  12. Jamen tänk så kulturella och spirituella vi har varit när vi bägge medverkat till invigning av naturreservat! Jag valde ju att anlända sent som fina gäster gör, o hoppades att landshövding och kommunalråd lämnat platsen, och det hade dom minsann! Inget ont om landshövdingen men jag är inte mycket för såna tillställningar. Det är skönare när det är gott om plats på leden!
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Morron ! trevligt med lite nya saker. Aha en ny vandringsled jag känner bara till dom stora så som östgötaleden Skåneleden Sörmlandsleden osv. Ha det bra !

    SvaraRadera
  14. Trodde nästan du varit på Öland i helgen, på skördefesten. Alla Sveriges husbilar (utom din då) var på väg över bron i torsdags. Total husbilsinvasion. Kram på dig!

    SvaraRadera
  15. Vad härligt och friskt det ser ut!!
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  16. Så spännande och kul att du dokumenterade detta. Får bli en promenad i vår. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  17. Oj vad kul. sådant gillar jag verkligen, där skulle jag vara !!!
    Men nu kan man ju gå där när man kan och vill.
    Tack snälla för denna rapport om invigningen av vandringsleden på Glans kalkbrott. Det var riktigt intressant Anki.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Hej Anki, trevligt inlägg som vanligt. Vi har också en kvinnlig landshövding, men till skillnad från dig så har jag aldrig sett eller hört något om henne.
    Vilken fin led ni invigde. Jag och min make brukar ofta gå de fina leder vi har här hos oss. Enkelt och bekvämt, fast roligast är det ändå att vandra runt i skogarna.
    Du får ha en fortsatt fin fortsättning på hösten,
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Men så trevligt, har hört detsamma som Du skriver om vår Landshövding, den förre "hördes" så mycket mer både på gott och ont, tror denna kvinna gör så mycket mer i det tysta utan att skrävla om allt så det hörs i hela landet;)
    Måste ha varit en högtidlig stund, och kul för "gubbarna" att få den här fina invigningen och uppskattning för sitt slit.
    Fast jag har ju invigt leden före Landshövdingen, hoppas hon ursäktar;)
    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Det är tur man kan ändra uppfattning om människor och tur att det var till det bättre.
    Ha en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  21. Vad härligt det ser ut.....riktigt äkta höstkänsla.

    SvaraRadera
  22. Vad trevligt ni verkar ha det och verkligen fin miljö. Grattis till er vandringsled :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)