torsdag 12 september 2013

100 hus 2013... hus nr. 43

Hade ärende in till sta´n idag... passade på att fota några hus på Saltängsgatan...
Det här är Ekmanska huset på Saltängsgatan 29 - hörnet av Packhusgatan...
 Ett hus med historia...
 Byggt 1862, byggherre var brukspatronen och ägaren av Finspångs Bruk, Carl Edward Ekman. Arkitekt var Carl Theodor Malm.

Läget var det allra bästa... på andra sidan gatan var kajen där kanonerna från Finspång skeppades ut - en plats som än idag kallas Kanontorget...
Huset ägs av Norrköpings kommun, men står idag tomt...

Uppdatering...

Så här skrev Elisabeth i sin kommentar:
"När jag jobbade inom kriminalvården under 70-talet, var det frivårdshotell i huset. De som hade någon form av kriminalvårdspåföjd och inte hade bostad, kunde få bo där."
Tack för det Elisabeth :)

6 kommentarer:

  1. Står det pampiga och vackra huset tomt? Jag flyttar in på studs om det tillåtes. Tänk så vackra hus dom gjorde förr. I vissa skikt i samhället förstås. Jag hade nog bott i ryggåsstuga, men det är det jag vill idag, så.....Hoppas ni fått lite regn nu!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Vad trist att det står tomt. Ser fint ut på utsidan i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Tomma hus är det tråkigaste som finns. Kan inte förstå varför de låter huset stå tomt, ett hus ska ha liv och rörelse. Duktiga du, som hittar alla spännande hus.

    SvaraRadera
  4. Då fick jag se resultatet av din fotografering i går. Kul att träffa dig även om det blev ett kort möte.
    När jag jobbade inom kriminalvården under 70-talet, var det frivårdshotell i huset. De som hade någon form av kriminalvårdspåföjd och inte hade bostad, kunde få bo där.

    SvaraRadera
  5. Hej, ja visst var det mysigt det lilla svamphuset! Jag har några länkar till bra bildsidor som är till för skärmsläckarbilder. Där botaniserar jag ibland och denna gång hade jag tur!
    Idag är det inte roligt i pörtet, vaknade av fyra vrålhungriga katter varav en inte får äta! Och det är hon som är glupskast! Hur förklarar man för en katt att hon ska sövas ner och opereras och därför inte får äta mat idag? Nä just det...Ser fram emot kvällen då denna trista dag är över!
    Ha en fin fredag/Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, där har det varit verksamheter av många olika slag. Hoppas man kan hitta något bra att använda det till igen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)