måndag 16 september 2013

Höst är det...

... när löven faller, när naturen ändrar färg... 

... när nästan varje morgon ligger inbäddad i mjuk dimma och spindlarnas nät väver samman växterna på marken...
(eller är det kanske älvorna som kastat sina kläder så slarvigt?)
Höst är det när det är skördemarknad på Färgargården... även om vädret låter oss tro något annat. I lördags var det dags...
Här finns mycket att köpa...
 ... och duktiga hantverkare...
 ... och så svampklubbens utställning...
... mycket svamp med tanke på hur det ser ut på den fronten i skogen. Claes-Göran var som vanligt den som gjort det mesta... 10 timmar i skogen blev det den här gången...
Hittade fina trädgårdssvampar... och fina svampkorgar...
... men eftersom jag känner mig själv, så hade jag en mycket begränsad budget till förfogande :)
En alternativ svamputställning som gjorts av duktiga barn...
... och lite annat pyssel...
Massor med grönsaker, frukt och blommor fanns det förstås också för den hugade, men för mig var det dags att åka hemåt... 
Vid kanten av Strömmen växte de här fina...
... kan det vara klippstånds? Någon som vet?
Höst är det också när Linda fyller år...
... och det firades förstås med fika och goda tårtor :)
De här fina muggarna hade hon fått av sin mamma...
... såå söta...
Som bonus blev det en stund med finaste barnbarnen, som också var med och firade...
Ja, så är det...
Hösten är här... även om solen skiner :)

Detta höstinlägg blir också mitt bidrag till Marits fotoutmaning 
Den här veckan har hon även fixat till en tävling i samarbete med företaget Photowall.

Ha det gott!

36 kommentarer:

  1. Morron ! Jo då hösten har kommit till Björkvik också med sitt fuktiga väder och gulnande blad. Inatt så regnade det. Det kom 8 mm såg jag i regnmätaren. Ha det bra !

    SvaraRadera
  2. Så fint du har dokumenterat hösten som är i antågande! Tur att varje årstid har sin tjusning, nu kan vi njuta av de vackra färgerna i naturen!

    SvaraRadera
  3. Fint inlägg om hösten. Att älvorna slängt sina kläder - ett nytt och bra uttryck.
    Det är roligt att se vad många hantverkare kan. Man beundrar.
    Klippstånds måste det vara, tror jag också.

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder som vanligt. Jag har en längtan efter att gå ut i skogen igen, men just nu går det inte, kroppen strejkar lite.
    Det var länge sedan jag var på en svamputställning. Ja nog är hösten på G alltid och tiden går alldeles för fort. Vi har lite trädgårdspyssel kvar att göra, sen åker vi söder ut mot lite värme.

    SvaraRadera
  5. Många härliga höstbilder!
    I år är det faktiskt riktigt mysigt med hösten.....
    Snygga trädgårdssvampar!
    Ha det fint!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Ja nu går vi mot höst, det känns i luften!
    Härliga bilder hos dig..känner nästan höstluften :)
    Önskar dig en fin inledning på vecka vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  7. Den marknaden skulle jag vilja gå omkring och titta på. De röda trädgårdssvamparna gillade jag fast jag behöver inga för på min gräsmatta växer massor av röda fina flugsvampar. Annars är det dåligt med svamp just nu men idag börjar regnet falla så då sprutar dom väl upp ur jorden som jordbänningar

    SvaraRadera
  8. Det var flotte bilder fra et fint marked. Skulle ha likt å tuslet rundt der, men da hadde vel lommeboken blitt enda tommere :)
    Barnebarn er livets dessert :)
    Ha en nydelig mandag.
    Mormor

    SvaraRadera
  9. Vilken fin bildkavalkad! Den innehöll liksom allt:-) Å dessa skinnryggsäckarna var verkligen i min smak! Ha-begär du vet!
    Stort tack för titt-in hos mig:-)

    SvaraRadera
  10. Vilka fina höstbilder med "utslängda kläder". Jag har klippstånds i min trädgård och de ser ut exakt som på din bild. Idag saknade jag dig verkligen när jag gick i skogen. Har aldrig stött på så mycket svamp förut och jag kunde inte skriva ett endaste svampnamn i min blogg. Kram

    SvaraRadera
  11. Ja nu har det blivit höstlikt men vilken sommar vi hade tills härom dagen!

    Fantastiska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  12. HÖSTIGT värre var det kan man säga på dina fina bilder..och inte något fel med det, tycker jag. Njuter av den friska luften..sommaren har varit god, så ingen gnäller här i Gnällbältet..hahhaha jo säkert..Önskar dig en fin vecka kära vän Kram Karina

    SvaraRadera
  13. Ja, idag känns det som höst!

    SvaraRadera
  14. Som vanligt bjuds man på många härliga bilder hos dig. Verkligen en underbar stämning i dina höstbilder :)

    SvaraRadera
  15. Härliga höstbilder med barnbarn fina muggar svamp och mattvävarspindlar, bra liknelse att älvorna kastat sina kläder;-)
    Ha det bra;-)

    SvaraRadera
  16. Härliga bilder du tar!! Kram i höstrusket

    SvaraRadera
  17. Ja nu är det nog höst..kallare har vi haft idag..löven virvlar runt..o molningt är det också.. Fina bilder..o visst är det klippstånd..Korgen va jättefin..Jag har en korg som är målad med svampar..:O)

    SvaraRadera
  18. Vist är det klippstånds som du visar,
    härlig marknad du varit på
    för min del får svampen stå kvar i skogen
    gulligt att det är älvorna som kastat sina kläder
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  19. Men åhhh så fina bilder, fastän det är höst (ja du vet ju hur jag är...)!! Sen ser jag något som jag verkligen tycker är fint från marknaden, ryggsäcken i skinn...någon gång i mitt liv ska jag få råd att köpa en riktigt fin ryggsäck, precis en sådan!! Ja, det fanns mycket annat också som skulle ha passat...och svampbordet gick då inte av för hackor!! Så gulligt det som barnet gjort sen...
    Å så tårta på det, och barnbarns mys...vilken helg du haft!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  20. Du verkar ha fått till en mycket innehållsrik helg. På den marknaden hade jag nog fallit pladask för svampkorgen. Vackra svampar, gulliga gossar och mumsiga tårtor är det som gör livet lite gladare.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  21. Fina höstbilder! Spindlar har vi gott om här. De älskar tydligen att bo på husbåt ;)

    SvaraRadera
  22. Hösten är vemodig och lite sorglig men när det är vackert väder då jäklar är det fullständigt sagolikt:)
    Härliga bilder.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  23. Vilka härliga bilder och så kul med både marknad och kalas!

    SvaraRadera
  24. De flesta som har trädgård, har nog ganska mycket, om man räknar upp allt man har. Och allt blir inte bra. Men naturligtvis klarar det sig bra mycket bättre om man är hemma och vattnar. För mig passar det bättre att inte åka bort så mycket. Skönt att man kan vara olika.

    SvaraRadera
  25. Under lördagen var det full sommarvärme och solsken, för att i går och idag slå om till höst. Kram.

    SvaraRadera
  26. Vilken härlig och välmatad hösthelg du hade!

    SvaraRadera
  27. Här var en massa trevligheter, nu är det andra gången i rad jag inte är hemma när Färgargården kör sina dagar, lite synd för jag gillar det upplägget och ofta är det så fina saker att titta på och även köpa när kassan tillåter;)
    Underbara bilder, lite extra kärlek till bilden där hästarna är med, nästan lite drömlik känsla!
    Nu full fart till Sörping!!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  28. Vilka fina muggar och den alternativa svamputställningen var kul och lite annorlunda. Kram

    SvaraRadera
  29. Tack för ännu ett bra inlägg - fina bilder och "målande" text.
    Ha en bra dag och kram!

    SvaraRadera
  30. Jösses, vilket helt underbart inlägg. Du har verkligen sugit ut det allra gottaste ur hösten..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  31. Nu börjar jag känna igen små-killarna, de är ju för goa.
    Födelsedags'barnet' gillar då hästar förstår jag.

    Ja till sist kom då hösten, men vilken bra vår-sommar-höst
    vi haft, kan absolut inte klaga.
    Men på fredag lämnar vi ändå vårt höstliga Sverige mot Mallorca, en vecka.
    Det ska väl vara lagom väder där nu, gillar inte någon stickande het värme nu längre. Förr tålde jag den, ej nu.
    Vi har haft bråttom med att plantera o gräva ner våra växter från auktionen förra söndagen. Nu passar det bra med regn, det behövs mängder, mkt torrt i jorden.

    Vilken trevlig aktiv helg du haft, riktigt kul ser jag.
    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  32. Underbara bilder. Tillslut kom ju hösten. Jag har faktiskt ingenting emot det för den är vacker på sitt sätt också.

    SvaraRadera
  33. Fin helg du har varit med om, ser hantverk och det är njutningsbart :)

    SvaraRadera
  34. Åh vilken härlig kavalkad av höstbilder!!
    Så njutbart!

    SvaraRadera
  35. Oj så många fina bilder. Favoriten är såklart skogsbilden där man ser de slarviga älvornas kjolar ligga på backen :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)