tisdag 24 september 2013

100 hus 2013... hus nr. 50

 Enköpings Brandstation  invigdes den 2 november 1929 och innehöll från början badhus, kommunal tvättinrättning, damfrisering och fyra lägenheter...
... priset för bygget var 130 000 kronor...
Efter en omfattande renovering (till ett pris av 7,1 milj.) återinvigdes brandstationen 1980.
 ... visst är det en ovanligt fin brandstation  :)
Stationen bemannas med  fyra brandmän och en styrkeledare dygnet runt och så tillkommer lika många deltidsanställda.

HÄR kan du se fler hus.

20 kommentarer:

  1. Jättefin brandstation! Nu har du gjort hälften :)

    SvaraRadera
  2. Det gamla husen är i en klass för sig! Lycka till med de andra 50!

    SvaraRadera
  3. Denna fina byggnad markerar på ett utmärkt sätt att du hunnit halvvägs. Ser med intresse fram mot de nästa 50 byggnaderna. Kram, 3M

    SvaraRadera
  4. Ja det är en jättfin brandstation :)

    SvaraRadera
  5. En väldigt vacker brandstation som mera ser ut som en kyrka eller en hall för spårvagnar faktiskt. Är ju barnsligt förtjust i tegelstensbyggnader - så japp, den gillar jag!

    SvaraRadera
  6. Det var en av de vackraste brandstationer jag sett!!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Åh, så fina bilder du hade i inlägget En dag i skogen - jag hade gärna varit med er där.
    Så roligt att du tycker om musiken i min blogg.
    Må så gott och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Imponeras av hur mycket kraft och energi man lade ner i byggnationerna förr i tiden!
    All denna vackra arkitektur och utsmyckning och allt skulle göras ordentligt...inget slarv där inte!
    Tack för vackra bilder
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  9. Vilken fin dag ni fick i svampskogen!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  10. Du är en fena på att hitta alla fina byggnader. Håller med föregående inlägg om tegelbyggnader.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Just gamla brandstationer byggdes väldigt vackra förr har jag tänkt på.
    Ha de Gott!

    SvaraRadera
  12. Den ser mer ut som en kyrka!
    Vacker byggnad!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Tegel är ¨vackert, och byggnaden innehåller dessutom en hel annat som är vackert att titta rent byggnadstekniskt.
    Har aldrig varit i Enköping, är visst utsedd till Sveriges tråkigaste stad, kanske därför;-))

    Kram

    SvaraRadera
  14. Kunde nästan tro att det var en frikyrka först...och om jag inte minns fel så har Torshälla en ganska fin brandstation också!! Lite kul när det inte blir vanliga traditionella "lådor", även brandmän kan väl få ha fint på jobbet!!
    Ja du...nog föll Femöre oss på läpp!! Alldeles lagom av det mesta, och fantastiska områden att ströva omkring i. Nu hann vi inte med gamla Oxelösund, och inte så mycket av själva stan heller, men det blir ju fler turer, så...
    Ja, nu ser jag verkligen fram emot morgondagen. Först ska Zambo få sej en rejäl promenad, för han får stanna hemma, det här, det är nämligen mattes och hennes fotoväns dag!! Sen så...Så nu ska kameran ses över, batteriet måste vara fulladdat...
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Men si, du har kommit till hälften nu, bara sista 50 kvar, det ska du greja!
    Min far var brandman, ja, han hade två yrken, musiker också, men det var svårt att få ihop till brödfödan som, han spelade trumpet, och det gjorde han även i brandkårens musikkår. Är uppväxt med stiliga uniformer och kårmusik. Varenda parad stod jag och mamma vid trottoaren och tittade efter min stiliga far, oftast var han kapellmästare och gick först...
    Vilka minnen du väcker
    Kramen

    SvaraRadera
  16. Håller med några här ovan om att det faktiskt ser ut som en kyrka..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  17. Hade en fråga som jag glömde igår.
    Vet du om det finns någon bok med bestämningsnyckel när det gäller svamp? Det finns ju för blommor.
    Hoppas att du förstår vad jag menar.
    Kramisar Karin

    SvaraRadera
  18. Morron ! Detta är äkta byggnadskonst. Här har vi haft två frostnätter i rad nu. Ha det bra !

    SvaraRadera
  19. Det här hade Rasmus gillat. Han är väldigt intresserad av brandstationer.

    SvaraRadera
  20. Intressant historia bakom den här snygga brandstationen och lite märkligt att man hade plats för så mycket där från början.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)