fredag 12 oktober 2012

Tidsfördriv...

... när man inte har något bättre för sig, ja då kan man leka lite med svampbilderna :)





Annars kan man ju vara lite "duktig" och förena nytta med nöje och baka en god kaka till kaffet...
Det här receptet fick jag av min mamma på 80- talet... tror hon hade hittat det i någon tidning.
Det är ett väldigt blandande hit och dit...  men den är väldigt god! 
Kanelkaka
2½ dl gräddfil
1 tsk bikarbonat
175 g smör
2½ dl strösocker
2 ägg
4½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
Fyllning: Blanda 1 dl strösocker + 1 tsk kanel
plocka fram det du behöver...
1. Blanda gräddfil och bikarbonat.
2. Rör socker och matfett vitt och pösigt. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
3. Blanda vetemjölet med bakpulver, vaniljsocker och salt.
4. Rör ner blandningen i äggsmeten, omväxlande med gräddfilen.
5. Varva smeten med fyllningen (kanel+socker) i en smord och bröad form (ca. 2 liter)... översta lagret ska vara  socker / kanelblandningen.
Varva i smord och bröad form...
... och skjuts in i ugnen (på nedersta falsen) - 175 grader i en timme.
Nu skulle jag förstås ha en bild på den färdiga kakan... det har jag inte...
(ni får använda er fantasi :))
... men de här två bitarna är kvar och de ska vi ha till eftermiddagskaffet idag :)
Ha en bra fredag!

20 kommentarer:

  1. Go morgon vilke underbara svampar de finaste jag sett på väldigt, väldigt länge:) tänk vad kul de vore om de verkligen log åt en när man kom i skogen, då skulle nog ingen plocka dem:)

    Kakan såg god ut:)

    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Roliga svampar!
    Ha en bra helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hihi! Den sortens svampar har jag aldrig sett!!! Nu blev jag nostalgisk. Min mor bakade alltid den kakan du beskriver och jag har lyckats göra av med receptet. Tusen tack för att jag nu har det igen. Kram

    SvaraRadera
  4. Hahaha.....vilka härliga svampbilder :)
    Tusen tack för receptet på indianbröd....jag har provat och det blev uppskattat av hela familjen...tilläggas kan att jag hade i solrosfrö också...
    Kanske provar jag dagens nya recept snart. Nu skiner solen så intensivt i alla fall så jag kanske borde gå ut i stället. Du får ha en finfin helg, vännen.
    Varma Guldkornskramar♥
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Vilka roliga svampar. Förmodar att du har ett bra bildprogram där du kan leka. Photochop eller typ något sådan. Skulle jag också vilja ha.
    Kakan verkar lite omständig så den låter jag nog bli. Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Du har gjort "svampgubbarna" i datorn på något sätt eller hur? Är det photoscape? Som jag inte skaffat än.
    Njut den goda kakan i helgen och tänk på mamma.

    SvaraRadera
  7. Så pysslig och duktig du är! Gissa vem som är avundsjuk på dina kunskaper....

    SvaraRadera
  8. Hahaha...så fina svampar det finns i era trakter då!!
    Tack för receptet, tror jag gjort något liknande, som då kallades Pernillas kanelbullesockerkaka, jättegod...ser att det är rätt mycket smör i "din" också, men det ska lägga sej som bomull kring magen, då är det gott...
    Jag håller helgen w44 lite öppen, så kan vi kanske ta den dag som ser ut att bjuda på bäst väder!!
    Ha nu en riktigt bra helg, här fortsätter musjakten, eller ja...på ev resten av familjen.
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Så duktig och kreativ du är! Kakan ser god ut, får lust att baka :)

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Den kakan tror jag ska prova med mina egna ägg,hahaha det kan ju uppfattas fel men jag menar att jag går ut o plockar äggen hos mina dvärghöns =).
    Ha det gott i helgen önskar...
    Anki i blekinge!

    SvaraRadera
  11. Hej Anki ;) Tack för besöket hos mig :) du har en riktig mysig blogg o massor av foton… Receptet ska jag prova framöver, ser gott ut….
    Jag kommer tillbaka igen :)
    Ha det så gott !!!!!

    SvaraRadera
  12. Vilka glada svampar ;-) Tack för receptet, den ska jag göra någon dag. Tror jag kompletterar med några äppelklyftor..
    Trevlig helg!
    / maria

    SvaraRadera
  13. Svamparna var glada och delar säkert med sig lite av den glädjen så här inför helgen. Kakan verkar god, ska nog prova den vid något tillfälle. Nu är vi ute och åker ett par dagar och testar om bilen håller. Hoppas ni får en trevlig helg. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  14. Både roligt och gottigott!!
    Ha en bra helg!/Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Kul med svampbilderna men ännu kuligare med kakan för den gjorde jag eller om det var min mamma också för längesen och har många gånger undrat över receptet!!!
    Hoppas du får en fin hösthelg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  16. Häftiga svampar! :)
    Mmm så god kaka...tack för receptet!

    SvaraRadera
  17. Det var söta små krumelurer du lurat fram från skogen! Förstår att kakan var god, eftersom bara två bitar var kvar.
    Här är trist väder idag, så det blir innesysselsättningar här med.
    Ha en fin helg! Kram Pia

    SvaraRadera
  18. hihi:-) det är bra anki..lek på du *fniss* du fick ju med både glad, lite vrång och en puss sugen svamp;-)
    å den hära kakan var bevisligen goer du;) då dä endast är 2 små bitar kvar ;-b

    varm kram

    SvaraRadera
  19. Tänk vad man kan roa sig med, blev lustiga å roliga bilder. Den där kakan måste jag baka för med endast två bitar kvar måste den va jätte god, tack för receptet.
    Ha en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  20. Vilka roliga svampar det växer hos dej ;) Och receptet är avskrivet - tack!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)