onsdag 10 oktober 2012

Bättre rådlös än brödlös...

... eller var det tvärtom?
Inget bröd till kvällsmackan - äsch det gör inget... har ju hittat ett enkelt recept på äkta indianbröd :)


Resultatet blev väl ... hm... sådär... lite som scones, fastän  inte så mjukt... 
 någon slags nödbröd blev det :)
men vi blev i alla fall mätta...
Igår kom Lina med barnbarnen - Casper ville åka till farmor - visst är det underbart!

Vädret bjöd inte precis till några utomhusaktiviteter (regnigt och kallt), utan det blev lite mys med  att läsa och titta på film... 
och
titta här... titta vilken fin målning jag fick av Casper :)
pryder nu kylskåpsdörren :)
I övrigt då... jo skogen förstås...  eller... inte storskogen då - det är ju älgjakt, utan allra närmaste skogen bakom huset - förhoppningsvis utan jägare :)
Mina skogspromenader sker ju oftast på låg nivå...


... tills jag upptäcker något spännande... som svamp t.ex...

Rynkhätta...
Röd flugsvamp...
eller något annat kul... röda, smala strån... med smala, gröna sporgömmor...
Transkräling... måste lukta... den luktar fiskleverolja!
Brödkorgssvamp... självklart namn...  :)
I gräsmattan finns också svamp...
vitvaxing i gräsrotsnivå...
Sidentrådskivling... mycket giftig!
Tar en titt i komposten också... ser något som först ser ut som hår...
uppförstorat ser det ut så här... vad det är? Ingen aning :)
Nu väntar vi på sotar´n...  hoppas han inte dröjer alltför länge... knappt 18 grader här inne  - vill tända i spis och kakelugn...

årets sista... jo så är det nog...

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Såna upptäckter du gjort på låg nivå. Tack för att du visar för jag har aldrig sett något liknande. Härligt med trevligt besök och ett gott bröd!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ooh!
    Vilka vackra bilder!
    Jag längtar efter barnbarnen, hoppas träffa dem nästa onsdag då har det gått tre veckor. För lång tid!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder du har fått fram på blomster o svampar,du är fantastisk med kameran....

    Ha det gott...

    SvaraRadera
  4. Brödkorgssvamp!!! Det är nästan så jag undrar om du skämtar, denna sort har jag aldrig sett eller hört talas om...men så är jag ju inte alls så bevandrad i svampvärlden heller...
    Visst är det rart med barnens teckningar på kylskåpet..jättefint ritat, förstår att du är glad och stolt.
    Tack för recept, ska prova det redan idag!
    Ha en fin oktoberdag
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Vilken duktig konstnär du har i släkten! Även om du inte tyckte indianbrödet var så gott så tror jag Casper kommer att vilja baka det med dig när ni leker indianer. Brödkorgssvamp!?!?!? Var hittar jag det? Dina foton är makalöst fina. Kram

    SvaraRadera
  6. Oh vad kul att gå in på din blogg igen och få se alla fina svampbilder. Ska försöka titta in så fort tillfälle ges.
    Ha det gott även om kylan kommer närmare :)

    SvaraRadera
  7. Vilka häftiga bilder från skogspromenaden! Å vad kul med barnbarnen när de kommer på besök! jag brukar faktiskt släppa allt å bara vara med dom, så mysigt! Ha en fin kväll! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Men kom ju på att jag glömde svara om ljusdekorationerna!!! Köper dom på Panduro, lägger i ljummet vatten så pappret lossnar sedan sätter man dom på ljuset och så fastnar de där! Ganska enkelt! Kram igen!

    SvaraRadera
  9. Tecknaren EWK i tidningen Land, det kan väl inte varit igår precis? Minns jag inte fel tecknade han på 50- & 60 talet i tidningen LRF? "Bättre brödlös än rådlös" sa alltid min mamma.

    Som vanligt fantastiska bilder på barnbarn, natur, svamp och blommor.

    SvaraRadera
  10. ÖGONGODIS är vad jag får fram....Jag blir "ordlös" jag, när jag ser dina helt underbara bilder!!!!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  11. Jag gillar dina bilder på låg nivå och fina svampfoton.
    Vitvaxingen hade du fått till perfekt!! Ha dé!

    SvaraRadera
  12. Hej
    Vi saknade dig ikväll. Hoppas du återkommer nåsta fototräff som blir hos Lasse den 7 nov. Temat då är "Dryck".
    Fina bilder på svampar och annat vackert i din närmiljö!
    Kram / maria

    SvaraRadera
  13. Brödkorgssvamp har jag aldrig sett, häftig.
    Gott att få ha barnbarnen hemma å rå om dom, gott för farmor.
    ha en skön dag/kramen

    SvaraRadera
  14. Vilka häftiga svampar det finns!! Säger som föregående, brödkorgssvamp...har aldrig sett men väldigt kul!! Å vilken fin teckning som pryder kylskåpet, kan väl ana ett lönnlöv mitt i det hela...??!! En riktig konstnär i släkten med andra ord...
    Hade Karina här igårkväll över en tallrik soppa...och då kom vi naturligtvis in på hennes utställning. Jag har kollat upp lite, och jag går på timmar den helgen, så jag kan styra upp lite själv hur jag vill jobba, så en liten undran...vilken dag du hade tänkt besöka Wadköping?? Vore ju så kul om vi kunde träffas där över en kopp kaffe...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Receptet låter inte så komplicerat.
    Brödkorgssvampen är ju gullig.Alla svampbilderna är jättefina, en del har jag aldrig hört talas om. Och vilket fint höstmotiv du har på kylskåpsdörren.

    SvaraRadera
  16. Ojoj, vilka fina svampbilder.. Det där brödet hoppar jag nog över, det verkar lite torrt:)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  17. Åhh...så fina svampbilder och namnet har du på alla :)
    Kul med barnbarnens teckningar, själv har jag gjort en samlarpärm för ändamålet som är mycket uppskattat av barnen.
    Ha det gott /Bea

    SvaraRadera
  18. Du lär oss att se på världen med nya ögon och upptäcka nya saker som man aldrig tidigare har hört talas om. Brödkorgssvamp är det på allvar eller? Men du är otrolig på att fånga det mest otroliga på bild. Kul också när barnbarnen kommer på besök. Då blir man ung på nytt. De ger en energi som är otrolig. Kramar och trevlig helg 3 M

    SvaraRadera
  19. brödkålssvamp?? det var VERKLIGEN en ny svamp i mina öron, har aldrig sett något liknande..de såg verkligen säregna ut..
    å du, visst är barns teckningar bedårande<3 dem har dom målat med stor koncentration till en mycket speciell<3 man kan ju inte låta bli att tycka om dom:) jag har ju en hel del teckningar här hemma kan jag ju förtälja, som är gjorda av våran lilla treåring<3 :-)
    kramar

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.