söndag 7 oktober 2012

Knappt 50 mil...

Vi startade framåt  lunch... åkte norrut... och regnet hängde i luften...
... väg 52 mellan Finspång och Örebro
För en gång skull så åkte vi bort till Sköllersta...
... till Lithells - evigheter sen senast... Mycket var slut, men jättegod korv på nötkött hade de, liksom wienerkorv... - och lagrad cheddarost för 35:-/ kg (kort datum, men vad gör det på vaccumförpackad ost)
 Åkte tillbaka och genom Örebro... 

...fortsatte norrut på väg 50 och stannade vid rastplats Bergslagsporten.
Bra rastplats... och bra plats för övernattning.
Rent och fint på toaletterna :)
På natten kom regnet, men vad gör det när man har tak över huvudet :)
På morgonen hade det slutat regna, så jag tog en promenad upp till den gamla fornborgen...
Tistaborg...
... följde den gula markeringen...
... och belönades med en fantastisk  utsikt :)
 

Åkte vidare... "Tre sjöars väg" till Nora... en markerad turistväg... väldigt fin!
Gjorde en liten avstickare till Pershyttan...  och hade så´n tur att de hade en kolmila igång...
En skolklass fick veta lite mer om kolarnas liv och hur kolmilorna fungerade... 
... och jag lyssnade lite på avstånd, medan jag fotade  :)

Gick sedan runt och tittade i Pershyttans bergsmansby - intressant miljö... hit åker vi gärna igen :)

Kom så småningom till Nora... ååh... vilken liten fin stad! 
och mitt i sta´n ligger kyrkan...

... och här finns en underbar promenadväg längs vattnet...
Stationen... med turistbyrån...
Kul att de bevarat väntsalen :)

Nora - en stad som vi alldeles säkert kommer att återvända till... gillar den mycket!
:)

Såg en skylt till ett  Pappersbruksmuseum... svängde ner och följde skyltarna runt, lite bakom... och möttes av ... en glad glassgubbe och...
... en låst grind :(
(skulle nog kollat deras hemsida)
Dags att hitta en bra plats att stå på för middagsbestyr och övernattning...
Det blev rastplatsen vid Sickelstad söder om Örebro (E 20)
Enda nackdelen var att vår TV inte gick här...men man kan ju lyssna på radio istället :)
Viss underhållning bjöds vi på ändå... ett estniskt "serviceteam" fixade nya däck och lite annat på en trailerdragare bredvid oss...
Tyckte synd om dem... snart mörkt och nu hade det börjat regna...
Fredag... regnet har upphört och solen är på gång :) Vi tar oss till väg 52 för färd österut... ser skylten Bergamon... vinkar till Rigmor (som väl var på väg till Rättvik :))
Svänger in vid Odensbacken, åker genom samhället... tittar på den fina naturen i höstskrud...

... vänder för att proviantera lite i ICA vid rondellen...

Åker vidare och kommer snart till Hampetorp, där vi svänger ner mot färjeläget...
... för idag ska vi till Vinön!
Klicka på bilden för att komma till hemsidan!

väglöst land :)
Framme på Vinön...

allra längst norrut, vid badplatsen kan man stå med husbil... 40:-/ dygn...
ingen el...
... men, toaletter :)
Åker runt och tittar... här finns ingenting öppet så här års, men naturen är fin och jag upptäckte en vandringsled... den ska jag gå nästa gång vi kommer hit - för Vinön kommer vi säkert också att återkomma till :)
 Dags för återfärd till fastlandet...
... här kommer färjan...
Natten stannade vi på Hampetorps camping... åretruntöppet med många "säsongare"...
En bra camping, men... den behöver anpassas för vad vi i husbil behöver... t.ex. tömma gråvatten, vilket inte var möjligt här :(
Här finns en stor båtklubb och de hade bråda dagar med upptagning av båtar. Den stora lyftkranen kommer från Norrköping och den transporterades hit på vägmaskintrailer av äldsta sonen i somras...
Tog några bilder så han får se att den är ihopplockad och i full funktion...
Ja, så var den lilla turen över och vi är hemma igen... massor av bilder, som väntar på redigering - det här var bara en liten bråkdel :)
Får se om vi hinner med några fler utflykter - snart dags för vintervila för käraste husbilen :)
Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Tack för ännu en trevlig reseberättelse. Intressant med kolmilan. Jag har aldrig sett en sån i verkligheten. Ha en mysig söndag.

    SvaraRadera
  2. En fotograf i Jönköping berättade att han körde till Landvetter för att hämta sina svärföräldrar vid flyget. Jag tog 2500 bilder på den resan, berättade han.

    Kanske du tar ännu fler bilder, jag vet inte, men dina bilder är alltid underbara. Det räcker med en bild, bara den är bra, sa någon. Du tar många bilder och alla du visar är jättebra.

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder från er tur med husbilen! Du var ju inte långt härifrån...! Från Pershyttan till Närkes Kil är det inte så långt. Rastplats Bergslasporten passerar jag dagligen till och från jobbet. ;-) Och på ICA i Odensbacken handlar mannen en del av våra matvaror eftersom han jobbar där borta i Östernärke. Vinön tror jag aldrig att jag har besökt trots att jag levt i Örebrotrakten i hela mitt liv. Är nog dags snart...

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Det var många mil.Härlig reseskildring,och så Nora,min favoritstad,som det inte var länge sen jag var till.Ska dit nästa sommar igen:)Ha det så gott denna söndagskväll.

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig tur ni gjort med husbilen! Fantastiska bilder du bjuder på! Ha en fin kväll! Kram Iréne

    SvaraRadera
  6. Det var en underbar tur ni gjorde i gamla hemtrakter. Känner så väl igen allt du har vist på dina fina bilder. Vad kul att man får stå med husbil på Vinön, det fick man inte förr. Men visst är det fint där, fick ni tag i världens godaste gös? Vi får alltid specialleverantör från en Vinöfiskare, som jag berättat tidigare. Det är mysigt att vara ute den här årstiden. Vi ka nog ut en sväng i veckan. Har plockat tillbaka allt i bilen igen och skall testa om allt fungerar efter allt strul. Krama Lasse från oss. En till dig också. 3 M

    SvaraRadera
  7. Vilken trevlig jätteresa ni gjort. Kul att jag fick följa med via bloggen. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  8. Tack för din kommentar hos mig och vad roligt att du blivit följare. Har du sett att jag firar ett år med bloggen med en liten utlottning?
    Jag är ju från Västerås/Hallstahammar men har ändå inte varit så mycket i de trakter du gjort din resa. Fint inlägg. //M

    SvaraRadera
  9. Din härliga resa tog med mig runt i trakter där jag varit många gånger. Eftersom jag är Örebrotjej från början. Sedan brukar vi också åka mycket i närområdena på mindre utflykter. Ett av favoritställena är ju helcharmiga Nora och Pershyttan. Det är trevligt att göra som ni gör, alltså kliva ur bilen gå runt och utforksa närmare.
    Vinön har vi varit på, då kunde man hyra tandemcyklar där så det gjorde vi.
    Fast vi bor så nära blir det minst ett årligt besök på Svampen för att se utsikten.
    Trevligt att ni nu gjort en så fin rundtur där jag känner mig väldigt hemma. Tack för att jag fick följa med :-)
    Ha en fin vecka
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  10. Intressant tur med många fina bilder från en trakt jag bara delvis besökt. Många ställen far man ju tyvärr bara igenom på väg någon annan stans. Nora t ex. Får skriva upp i min att-besöka-bok....

    Husbil ligger än så länge på vår önskelista. Så länge vi jobbar blir det för lite tid att vara ute med en sådan. Har haft husvagn förut och det var ju trevligt då, men husbil känns enklare att ta sig fram med och skulle nog passa våra behov bättre numera. Vi får väl se vad det blir så småningom...

    SvaraRadera
  11. Så duktig du är att dokmentera era resor med husbilen! De här trakterna passerar vi ibland eftersom sambon Håkan kommer från Lindesberg. Tyvärr blir det sällan några stopp på vägen. När vi åker dit är ska vi oftast vara framme vid något speciellt klockslag och när vi åker hem...ja då vill vi bara hem ;)
    Vi ses väl på onsdag?
    Kram / maria

    SvaraRadera
  12. Vilken mysig helg ni haft. Nora har vi aldrig besökt men det ser riktigt trevligt ut.
    ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Ja, jag kan inte riktigt med fortfarande, att ni var sååå nära och jag inte hemma!! Kul däremot att läsa ett resereportage om sin egen trakt...det är ju riktigt trevligt här omkring, jag som tycker att vi inte har något att erbjuda...Lithells är ju välbesökt, men det är ju ganska snart avverkat och inte direkt vackert...men kul att ni fyndade lite. Det variera väldigt där, vad som finns för dagen. Rostbiffen är eftertraktad, och billig...Vinön, väl sevärd, speciellt på sommaren. Men nästa gång, för det blir det väl...då kan ni stå här på paradisets camping, el ingår...det kan vara snålt med nybakat på morgonen, men i gengäld så finns det vackra promenadstråk alldeles i närheten, och oftast i sällskap med en fototokig granne...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Säger som Hasse Alfredsson: "Det kan man kalla en resa du" Ser underbart ut och fina bilder du tagit.
    Utsikterna är ju underbara.

    Jo visst är det jag som bloggat om fåglar tidigare. Både på Space och Aftonbladet tills de la ner. Kanske var det AB du sett mig på där var det mest fåglar. Kul att träffa på någon som känner igen en efter många år.
    Tack för din kommentar. Nu lägger jag till dig på min blogglista så jag hittar hit snabbt igen.

    Kram

    SvaraRadera
  15. Många resetips!!

    Pershyttan, Nora och Vinön är nu på " besökslistan "!

    Kram

    SvaraRadera
  16. oh vad jag känner igen mig..MINA hemtrakter, vad de ser vackra ut på dina bilder..va snyggt det är i Närke, det har jag alltid tyckt..va bra att jag bor här. Fin resa ni haft..och mycket har ni sett..men inte Rigmor och inte mig...hahah än..:-)
    Men snart, och nu hittar ni ju hit..och Wadköping är ju kultur..kul tur..
    Kram Karina

    SvaraRadera
  17. Hej igen
    Glömde svara på din fråga om 1-timmas bloggerskan, ja det är en hon.

    Tror hon lever av att synas på röda mattan och i TV. Den uppfattningen har jag haft hittills och den verkas stämma.

    SvaraRadera
  18. Ännu en finfin tur ni varit ute på. Nä skogen skall man nog hålla sig ifrån några dagar. Har inte hört något skott under dagen men jag har ju inte varit hemma hela dagen.
    Kramizar

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig utflykt. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  20. - Hejsan Anki.
    - Fint bildreportage från er tur med husbilen !
    Måste vara perfekta sättet att resa runt.
    - Tack för kommentar på min blogg !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  21. Norabilderna gjorde mig intresserad. Jättegulligt. Vinön - ingen ö jag lärde mig om i skolan - väl?.
    Jag hoppas också att protesterna med eldar runt Vättern hjälper. Vättern är full av magnesium, bly o allt möjligt. För farligt att ta upp, men inte för farligt för att ligga kvar?

    SvaraRadera
  22. Svampen kände jag igen från Örebro, här har vi bott på vandrarhem många gånger för att skåda fåglar i deras nya och fina os. Har du varit där? Mycket fint att promenera i.
    Nora och strandpromenaden, väntsalen, kände jag igen. Vi har bott i tågvangnarna. Kanske inte det allra trevligaste, men staden minns jag med glädje.
    Tack för att vi fick följa med!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  23. Vilken trevlig tur. Och cheddar - så billigt!! Nora var det längesen jag besökte, då köpte vi Noraglass - den var jättegod :)

    SvaraRadera
  24. Kul att ni gillade att vara här hos oss i Närke.Det är alltid roligt att se sin närmiljö genom andras ögon. Nästa gång får vi väl fixa till en träff med Rigmor, Carina, dig...mig...kanske några andra ?

    annika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)