söndag 21 oktober 2012

Vad gör man...

... en regnig lördag i oktober - när regnet bara fortsätter och det inte känns så inspirerande att åka iväg med husbilen...
Jo man tar bilen (personbilen) och åker...
... från Vånga och så tar man höger här...
Målet är
Vid gångvägen från parkeringen...
Idag var det dags för
kul för hela familjen, men jag åkte själv...
 Har varit en gång för några år sedan och och tyckte det var lite kul :)
Massor med kossor, kalvar, ungdomar och barn i alla åldrar...
Tyvärr var min kamera och jag inte riktigt överens om saker och ting idag (den kanske också deppar p.g.a. vädret) - blixten funkade bara ibland, fokuserade inte som jag ville och den var långsammare än vanligt...

Oj! Vad gör hon?
En del är kolugna...
... andra är lite busiga :)
väntar på att få gå in i ringen
får mig att tänka på en karta  :)
Vinnare i sin klass... :)
Dignande prisbord
på väg tillbaka till djurstallarna...

Utanför stod de här två djurtransporterna...
en gammal, rostig och en ny motivlackad...
... fler på väg till och ifrån...
Även om det är lördag och helg så måste kossorna mjölkas...
Det är skönt med en paus...
... och skönt med en filt :)
vilostund för både två - och fyrbenta...
vad vill du?
Tiden gick fort... och jag stannade inte till de "stora" klasserna  - utan begav mig hem för att sätta mig vid dukat bord - Lasse fixade middagen medan jag var ute och roade mig... 
det är till att ha det bra :)

... bara runt kröken, så är jag hemma igen :)
Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Hej! Jag behöver hjälp med en sak som jag skrivit på min blogg idag !! Ha det bra !

    SvaraRadera
  2. Fint reportage med fantastiska bilder!!

    Ha en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig ko-dag....hi...hi...såå sööta kossor, det gillar jag, och det ger inspiration till härliga utflykter man kan göra.
    Fina bilder och njutning med upplevelser.
    Ha det fortsatt gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  4. När jag var bondpojk, hjälpte jag till och mjölkade kossorna nästan varje dag. Vi hade då en granngård, med fyra bröder som bodde i nästan misär liknande former, hemma hos sin då gamla mamma. Dessa fyra bröder och deras mamma var minst sagt bohemer.

    En dag sa en av bröderna till mig när jag cyklade förbi gården på väg till skolan: "Varför ska man ha kor, först ska man leta efter dem i skogen i en hel timma och sedan när man har mjölkat dem, sparkar de ut mjölken för en".

    Jag är djurvän och älskar djur, men klarar inte att se dagens transporter av djur och hur man behandlar djur på väg till slakteriet. När detta visas på TV byter jag kanal. I ditt reportage var det nog bra på alla sätt. Ha det gott inne i höstrusket.

    SvaraRadera
  5. Kor är så fina. Deras ögon så vackra..kul att se på kor..koutställning det var nåt nytt..
    Fina bilder, inte märkte jag att din kamera var knäpp..
    Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Tänk...va man kan förgylla en grå lördag med!! Ibland skulle man nog lägga ut lite tips på bloggen, så när man får en formsvacka kan man gå in där och få lite idéer från andra i närheten!! Å Vreta, där kom äldsta barnbarnet in förra hösten, men efter några dagar var hon hemma igen, hemlängtan...men det har grämt henne, och det skulle nog ha passat henne ypperligt. sen säger jag som Karina ovanför, kor är vackra djur, med ögon djupa som brunnar...
    Tack för dina optimistiska rader hos mej!! snart är det vår igen och vi får ta ut husbilen...det kan jag behöva när det mesta känns grått...jag som aldrig brukar tappa stinget!!
    Ha det gott, snart ses vi!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Vilket egendomligt ställe att åka till, tycker jag som är lite trött på kossor sen barnsben (de rymde ju mitt på natten och sen skulle man hämta hem dem, och alltid regnade det ...). Kanske får jag omvärdera min syn på kossor, de verkar ju var rätt fina att ta kort på ...

    SvaraRadera
  8. Djur, djur underbara djur. Vilket trevligt ställe.,¨go skola. De där hästarna, oh de skulle jag vilja ha här ute på gården framför stallet - helt underbara.

    Mycker vackra bilder.
    Kramiz

    SvaraRadera
  9. Kul att få uppleva en koutställning igen, har varit en gång på en sådan! Så kul att se dessa små tjejer/killar med sina kalvar! Kor är så härliga individer alltid olika fast de ser lika ut! Härliga bilder har du fångat på alla kor! Kram Iréne

    SvaraRadera
  10. Götapetter, va kul vi skulle ha haft med alla kor. Jag skulle ha vallat in dem till dig.

    SvaraRadera
  11. Det ser kul ut med ko-utställning, och alla barn och ungdomar, sen. Trodde det var "gamla gubbar" bara som höll på med kor! Korna ser så nytvättade ut, men det ska dom väl vara när det är utställning.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Mysig dag du var på, eller hur :) Vilken fin motivlack det är på den bilen !!
    Tycker om så´nt….
    Önskar jag kunde själv :)
    Ha det så gott !!

    SvaraRadera
  13. hej anki
    hoppas du mår väl<3
    jag älskar ju kossor, så detta inlägg var till stooor belåtenhet:-) jag gillar bilden där tjejen sitter och myser bland de två kvigorna, det såg mysigt ut att sitta mot hennes mage<3
    varm kram, å hoppas att middagen var go :)

    SvaraRadera
  14. Visst går det att hitta på grejer även om det är en regnig dag. Verkar vara en trevlig grej som du fick lust att åka till.
    Ha en bra fortsättning på veckan!
    /SA

    SvaraRadera
  15. Bra att du hittade på något extra att göra i grådiset. Fast de sista höstbilderna är riktigt vackra.

    Synd att ni inte kom iväg. Vi ska parkera bilen i ett magasin över vintern. Jag gillar inte att bo i den om vintern.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Tassar in igen för att säga:

    Tack söta du för Grattis hos mig...hi...hi... blev så glad♥
    Önskar dig en fin höstdag!
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  17. Oj det var mycket bilder. Kom först inte in på den här bloggen.
    Kor ser så snälla ut. Hoppas du mår litet bättre.

    SvaraRadera
  18. Hej Anki.
    Jag ser att du har det lika bra som jag.
    Min gubbe är också en hejare på att laga mat så jag kan lugnt strosa runt precis som du.
    Härliga bilder tycker jag för jag älskar kossor.
    Vi brukar ha sådana här tävlingar här också ibland fast vi har fler tävlingar med hästar.
    Ha det toppen där borta.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.