måndag 1 oktober 2012

Bara sex månader kvar...

... så är det vår igen!
Och med den fart tiden går, så känns det faktiskt inte sååå avlägset  :)
Blir lika glad varje höst när jag ser att växterna redan har förberett sig för nästa år...
... för det kommer en ny vår när de här knopparna ska slå ut :)
Helgen har inneburit en del trädgårdsarbete - bäst att passa på. Har röjt lite i en av mina igenväxta rabatter... planterat alla lökar - både de jag vann och några jag köpt. Återstår att peta ner lite delade perenner...
Röjde lite i  den ena av mina två bykgrytor också... planterade lite färggrann ljung...
... och så kom min lilla lastbil fram igen :)
Medan vildvinet klätt sig i sin allra rödaste nyans, så blommar det fortfarande en del...
kanske årets sista rosor och definitivt årets sista solrosor :)
Och äntligen kommer svampen även i min hemmaskog! Inte mycket och inte så mycket matsvamp, förutom trattisarna... men ändå :)
en vackert blå svamp, ev. en blånopping, kantöra och
trattkantarell
Idag blir det åter en skogstur för att få ihop lite svamp till kvällens träff på svampklubben.
Förra veckan hade vi 116 arter på bordet! Inte illa - undrar om vi kan slå det i dag :)

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Ja vi längtar redan dit och till att få åka på tur med Herbie. Ha det bra !

    SvaraRadera
  2. God morgon =)!
    Så fina bilder,som alltid.
    Inte ens trattisar har jag hittat,rena rama öknen i våra skogar.
    Hoppas på ett bättra svampår 2013,det brukar bli något sånt här "skitår"ibland.
    Ha en härlig vecka hemmave(Östergötland)

    SvaraRadera
  3. Lite hopp om våren kan vara bra! ;) Just nu känns det som att det regnar VARJE dag...

    SvaraRadera
  4. Oj redan vår:) nja jag vill nog uppleva julen först, sen kan vi ta vår!! Tiden går så fort så de är nästan skrämmande, man borde kunna stanna till den lite så den gick lite långsammare.

    Oj vad höstigt o fint du gjort ute, oh lastbilen den är ju för söt. Jag har ju inga rabatter ännu så ja jag undrar om jag kommer sätta lite växter o buskar o sånt nästa vår så vi får lite trädgård - man vet aldrig:)

    Kramiz o lycka till på svampjakten

    SvaraRadera
  5. Det gäller att se det positiva!

    Om tre månader har dagarna blivit längre!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj ...otroligt 116 arter med olika svampar!!!

    Vad härlig tanke ...om 6 månader är det vår igen och 1/4... då vi luras lite till mans.....
    Tiden går ju så fort.
    Fint du gjort i trädgården, jättefina bilder och gullig lastbil!
    Ha de gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  7. Positiva tankar. Nu blir det litet lättare att se framåt.
    Fina bilder. Att du hittar så mycket fina svampar - även om inte alla går att äta.

    SvaraRadera
  8. Ibland kan man få hjärtat i halsgropen, särskilt om man läser lite för fort...ovanför dina vackra bilder på vildvinet...där läste jag att vildsvinen istället...och tänkte i mitt stilla sinne, och det skriver hon bara sådär lugnt och sakligt...innan jag förstod av bilderna att det var betydligt trevligare än så...Sen tycker jag om din rubrik, det gäller alltså bara att härda ut så länge...
    Hoppas du hann få ihop lite i din svampkorg innan regnet kom...till kvällens träff. Är det uppehåll i morgon ska jag också försöka göra en liten tur med korgen...
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Dina bilder är alltid så fina. Du är verkligen en tidsoptimist! Det gillar jag. Kram

    SvaraRadera
  10. Då har du ju varit riktigt flitig i din trädgård! Sån söt lastbil du har och fina bilder i vanlig ordning.
    Bara 6 mån! Jisses, det är ju en eeeevighet! :)

    Tack för din kommentar hos mig! Klart man hjälper de unga om man kan. Önskar nästan det var vi som skulle flytta dit! Blir säkert hur bra som helst.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Som alltid så smakfullt serverat. Du är en mästare Anki.

    SvaraRadera
  12. Suger i mig av tröstens ord, att det bara är sex månader kvar...
    /SA

    SvaraRadera
  13. Ja så e de tiden bara flyger iväg så visst e de snart vår igen men kanske jul först.
    Vilka fina svart vita bilder du hade i söndags.
    Kramen

    SvaraRadera
  14. Så underbart du skriver. Det var det bästa vi läst på länge om att det snart är vår igen och också det vi läste om att om 3 månader blir dagarna ljusare igen. Det behövde vi just nu med alla mörka händelser och tunga moln när det gäller husbilen. Förlåt vår bortovaro. Har saknat dig och Lasse jättemycket. Skulle behövt er optimism. Men i de lägena är det skönt att ha pepprande vänner, även om man stänger in sig ett tag. Men nu kommer vi igen! Kram 3 M

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.