lördag 21 april 2012

Veckans hus # 85

Grindar inkl. grindstolpar... så är uppdraget :)
Ett bra val, för åh, vad jag gillar grindar och staket - lite knäppt, men så är det ;)
Jag börjar med några trägrindar...

Den här enkla, men vackra grinden hittade jag i Vadstena...
... liksom den här med lite mer snickarglädje

Ännu en enkel trägrind... men den här finns i Kneippen i Norrköping...      
... liksom den här - hunden undrade nog vad jag var för en konstig figur...
... mera Kneippen (här finns många, många grindar!) Blå fina grindar, men det stör mig med den fula soptunnan
 och den moderna blanka brevlådan :(
Den här gamla (Kneippen igen...) är kanske inte så 
vacker, men viss charm har den :)
Så till järngrindar - verkar vara mycket populärt... en del vackert smidda...

Vadstena...

... en del stora, avvisande...

... också i Vadstena...  
... och Oskarshamn
Semester på Öland ...

... förde oss hit till Ottenby.
 Grinden är väl inte så speciell, men grindstolparna är så härliga!
Fortfarande Öland - här en grind i Borgholm
så vacker!
Och så hemmaplan då... 
först 
Kullerstads kyrka i Skärblacka.
Och så Vånga...
... en grind in till kyrkogården - ser ut som det
 är ett tag sen den användes
Grinden till det gamla gravkapellet
(resterna av den gamla m
edeltidskyrkan (1200-tal) i Vånga, som var tillägnad Sankt Olof
Det är endast en del som återstår och den har använts som gravkapell.
här ser man grinden lite bättre...
Grinden till f.d. prästgården i  byn... synd att de satt på den
grå plåten på insidan, men det finns fina hästhuvuden
på grindstolparna  :)
Så ett par annorlunda grindar - bägge finns vid Lilla Fröstorp, mellan Norsholm och Stjärnorp...

dubbelgrinden med månar och ylande vargar...
och cykelgrinden, där den ena grindstolpen även är lyktstolpe...
lite närmare, så ser man bättre  :)
Grindar finns i många olika utseenden, men väldigt många grindar är borttagna och bara grindstolparna finns kvar. Det här gäller både på landsbygden och i städerna - kanske har vi blivit för lata att gå ur bilen för att öppna, eller kanske finns någon annan orsak...

Det var mitt grindbidrag - vill du se mera, så gör ett besök hos
 Hedwig på Veckans hus!

Eller varför inte ... gör ditt eget bidrag!
Veckans hus är en lite annorlunda fotoutmaning - så lärorik och  inspirerande och plötsligt upptäcker man detaljer, som man aldrig tänkt på!
Lite beroendeframkallande faktiskt  :)

Ha det bra!



21 kommentarer:

  1. Borgholmsgrinden var vacker!

    Cykelgrinden var häftig!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev lite fel. Kul med grindar tycker jag. De från Kneipen missade jag (har bott där för många år sedan). Visst finns det många fina grindar och jag är nog lite förtjust i dem jag också. Cykeln var ju käck, men finast tycker jag ändå fe vita trägrindarna är.

      Radera
  3. Who, vad många häftiga grindar. Men även om jag inte skulle vilja ha den själv så tycker jag nog cykelgrinen var fräckast, de har jag aldrig sett:)

    Tänk vad man lägger märke till när man fotograferar, typ en brevlåda som inte passa in eller soptunnor:(, ibland ser man det inte när man tar fotot utan först när man kommer hem o kollar så ser man plöstligt massa kul grejer i fotot:)

    Fina bilder du visar på alla dess grinar:)

    Kramiz o go helg

    SvaraRadera
  4. Det är lite kul att just grindar är så facinerande. Och det finns ju en uppsjö av modeller, den ena olik den andra :)

    SvaraRadera
  5. Oj vad mycket grindar! Det finns mycket fint för dom som kan se det. Och de som inte ser det, blir här "serverade" på ett bra sätt.
    Är imponerad av bilderna o bloggens utformning. Blåsippsbilden är ju gudomlig. Och vitsippsskogen i bakgrunden. Så fint.
    Jag är ju också litet rädd för att det kan vara sköldlöss eller spinn på vindruvan. Sprayat litet insektsmedel nu, innan det blommar. Har utomhus en vindruva som lär tåla 25-. Goda men med kärnor.

    SvaraRadera
  6. Så många fina grindar du visar. Ofta tänker man inte på hur de ser ut utan bara promenerar förbi. Jag ska börja titta lite mer noga nu. Trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Det var en kul foto idé. De flesta grindar sitter oftast rakt. Men börja kolla på staket, ett på hundra är spikrakt och vackert, alla andra är snea, lutar och dåligt underhållna.

    SvaraRadera
  8. Kan bra instämma med föregående kommenterade. Otroligt fina grindar. Vi har en god vän som har pippi på att fotografera dörrar, det är också ett kul tema och är väldigt variationsrikt och vackert. Kanske något att också ta upp för dig som är så duktig. Trevlig helg. 3 M

    SvaraRadera
  9. Har faktiskt inte tänkt så mycket på grindar tidigare, förrän nu då! Nu kommer jag se alla för de är ju jättevackra och roliga som den där cykelgrinden :)

    SvaraRadera
  10. Älskar också grindar, vill ha en...men det skulle kanske se lite knäppt ut med bara en grind just vid infarten...för nästan hela det gamla röda staketet med vita "toppar" är borta...tanken är att det lilla som finns kvar ska fixas till och sen kompletteras med nytt, men som så mycket annat här...det ligger på planeringsstadiet!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Oj vad du hittat många fina grindar, kanske några finare. Gammaldax i trä tycker jag e fint.
    Önskar du får en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  12. Kände igen grinden vid Ottenby. Men är osäker vilken. Är det till fyrträdgården? Eller till fyrvaktarbostaden?
    Kram Karin

    SvaraRadera
  13. Hej! Vilka fina grindar du fångat på bild. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  14. Vilka vackra grindar du visar :) du det där med husmanskost...finns nog inget som går upp mot det, ha en trevlig vecka, 3 tanter

    SvaraRadera
  15. Det var en fin samling grindar, enkla, mer utsirade, vackra, mindre vackra och framför allt roliga. Vi tittade igenom dina foon redan tidigare i veckan, men skrev inget då. Älskar kreativa grindar, cykelgrinden och vargarna. Verkar vara in till samma gård, eller ?

    SvaraRadera
  16. Ha, en själsfrände! Visst är det kul med grindar! Också!
    Vilken fantastisk samling du visar upp, slående är ju att de flesta är väldigt smäckra, väldigt svenska - en bra kontrast till de överdådiga i utlandet!

    SvaraRadera
  17. Hej Anki! underbara bilder! Själv gillar jag dörrar och portar men har aldrig haft en bra kamera.... eller tagit mig tid. Tur man kan få njuta av andras alster då, eller hur?

    SvaraRadera
  18. Många finfina grindar! I like! Min favorit är nog grinden i Borgholm i Öland. Borgholm har en lite speciell plats i mitt hjärta, där tillbringade jag en härlig sommar i min ungdom (diskandes på ett pensionat). Fast på den tiden la jag inte märke till grindarna ;) Även cykelgrinden är häftig.

    SvaraRadera
  19. Vilka roliga grindar du hittat! Vargarna och cykelgrinden är definitivt annorlunda. Så många fina trägrindar du hittat. Jag blir också galen på soptunnor och papperskorgar överallt. Jag vill inte ha med dem på bild. Likaså alla fula skyltar som en del hus är överlusade med. Grinden i Borgholm är nog bland dom vackraste jag sett!

    SvaraRadera
  20. Många härliga grindar har du fått ihop! Den med cykeln var ju jätterolig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)