torsdag 26 april 2012

Hemma igen...

... ja, redan i tisdags fick jag hämta Lasse på US... och det känns bra att han är hemma igen :)  - har saknat honom mycket, trots att jag besökt honom alla dagar, utom en...
Bägge benen uppskurna - det vänstra för att ta ut ett långt friskt och fint blodkärl, som sen opererats in i det högra... förra gången gjordes en "omkoppling" och det var där det blivit stopp den här gången.
Nu blir det dagliga resor till distriktssköterskan för såromläggning, så än dröjer det innan vi är "på rull" med husbilen...
Har ju fixat en del med husbilen under veckan - besiktning, besökt plåtverkstaden för att få tid till byte av sprucken stötfångare 
och till däckverkstaden...

 för framvagnsinställning (upptäckte ju att framdäcken var snedslitna) 

Så bilen är klar för avfärd, bara Lasse blir det :)
Men till dess så blir det att studera bl.a. den här, som kom häromdagen...

... för oss som stannar inom Sverige... ja, kanske blir det en tur in till Norge...
Är du hemma då Synnöve?

I söndags var käraste barnbarnen på besök och farmors hjärta blir alldeles varmt ♥♥

Efter storstädning i dammen, så ska ju stenarna tillbaka...
och Casper hjälper gärna till :)
... och som tack för hjälpen får farmor lov att sitta ner i soffan
med favoritboken och det gör hon ju så gärna...
lillebror Ludvig är fortfarande väldigt lättroad och
tycker att en bärkasse är spännande...
... liksom att bara sitta vid bordet och plocka
med lite olika saker...
I övrigt har det förstås blivit lite skogspromenader och som vanligt så gör jag mina promenader på alla fyra - jo, det tar sin tid, men man ser mycket spännande...

som nya, vackert gröna sporkapslar...
... en gammal brun...
några bägarlavar...
Plötsligt ser jag något jag inte alls känner igen...

det ser ut som sporkapslar, men jag vet inte om det är
från mossan eller laven, som växer tillsammans
på en gammal sälgstam...
... lite närmare - ser ut som tändstickor :)
den svarta runda toppen är bara ca 1-2 mm...
undrar vad det är? Tacksam för förslag!
Så var jag hemma igen och fick syn på den här rönnbärsknoppen i ögonhöjd...

... alldeles luden... 
tittar ner och får se vitsippan som slagit ut...
och höll på att snubbla över den här figuren...
som sover så skönt under sitt täcke av mossa...  

Så, som ni ser så finns det skogstroll här också  :)
Ha det bra!

PS  Tack till er alla snälla, goa vänner, som hört er för om Lasse och hur han mår både före och efter operationen :)
Kram!
DS





18 kommentarer:

  1. Hoppas rehabiliteringen går bra så ni är på "rull" snart!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas att ALLT går som på räls (eller hjul) framöver nu när det börjar våras!
    Vilka Vackra och SPÄNNANDE bilder du tagit, men jag har dessvärre inga förslag att komma med angående "tändstickorna".

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken skärpa det är på dina bilder! Helt fantastiskt. "Tändstickorna" har jag aldrig sett, så det ska bli spännande att veta vad det är. Ha det bra.

    SvaraRadera
  4. Vackra bilder som alltid tycker jag..
    Att bilen går bra är viktigt om man ska ta löst på bilferie...
    Ja, vi är hemma och ni är hjärtligt välkomna när och om ni får tid att komma hit..

    Skönt att gubben är hemma igen. Nu hoppas vi på en bra tillfrisknadsperiod.
    Så att ni kommer ut med husbilen.
    Kramar i regnet.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  5. Nu håller vi tummarna att det går bra för Lasse! Som vanligt är dina bilder otroliga. Har aldrig sett de där tändstickorna, tros att vi är ute ganska mycket i skog och mark. Hoppas du finner ut vad det är. Hoppas också att ni kommer ut snart, Öland är väldigt fint, rycker vi (lite partiska kanske för vi har så nära) . Vi njuter mycket på Öland. Helst i någon hamn. Ha det så gott och sköt om "gubben". 3 M

    SvaraRadera
  6. så skönt att du fåt hem mannen och att det gått bra!
    dina bilder är fantastiskt vackra! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med något namn på tändstickssporerna.

    SvaraRadera
  7. Gott att höra att "Gubben" är hemma igen!!! Och håller tummarna att det blir bra den här gången...vore väl attans annars! SJälv håller jag på och packar o packar...fattar inte var all skit kommer ifrån, det är inte vettigt vad saker man hinner samla på sig!
    Nu vill jag bara att helgen ska vara över och at tjag sitter på nya stället och solen lyser :)

    Kram
    Sally

    HÄLSA LASSE SÅ GOTT!!!!

    SvaraRadera
  8. Gott att få mysa med barnbarnen och få lite hjälp av sötnosarna. Jasså ni har troll så där inpå knuten, ja han ser ut att ha legat länge. De var ena knepiga växter so ser ut som tändstickor.
    Hoppas allt går fint för Lasses läkande och tillfrisknande.
    Ha en fin helg/kram

    SvaraRadera
  9. Så många fina vackra bilder, men det som gör maj gladast är beskedet om att Lasse är hemma igen!! Då börjar allt bli i sin ordning igen. Å blir ni alltför husbilssugna får väl du sitta vid ratten...!!
    Jaha, så du har också troll i skogen...och jag ser att det är en liten lat jäkel dessutom, ligger och latar sej på blanka da´n!! Det ska nog vara tomtarna om det ska bli något gjort...
    Ha en riktigt skön helg, vädret ser ut att vara med oss...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt troll, en liten livsnjutare!
    Skönt att mannen är hemma igen, och du får ta väl vara på honom så han repar sig fort.
    Fina bilder på både natur och barn.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Trevliga bilder! Ja, dom ser ur som tändstickor...men vet ej namnet på dessa växter.

    SvaraRadera
  12. Vad mysigt det låter med husbil :-) det är nått jag kan tänka mig!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Hoppas ni kommer ut snart med husbilen:)
    Sverige är fint att resa i:))

    Önskar dig en riktigt fin helg:)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så skönt att Lasse kommit hem. Snart så är ni på rull. vi tänker oss ut en sväng i morgon.Vi startar nog med Konstrundan Motala - Askersund, så får vi se vad som blir.
    Ha en riktigt bra helg - gärna med kameran! Gillar verkligen dina foton!

    SvaraRadera
  15. Min gubbe har också blivit opererad, hjärtklaffar, och vi försöker få husvagnen i ordning, fick tre anmärkningar hos besiktningen.
    Vackra bilder har du här.

    SvaraRadera
  16. Härligt att du fått hem Lasse!! Hoppas han piggar på sig snabbt nu o att hans onda är borta. Verkar vara en jättegrej de där, tänk vad de ändå kan inom sjukvården, helt otroligt.

    Vilka underbara bilder du får när du går på promenad på alla fyra, inte visst jag du var en hund:) :) men jösses så bra de blir när man kommer så där nära. Är de aldrig någon som tittar konstigt på dig..fniss.

    Snart husbilstrippar - Ni brukar ju vara i Oskarhamn så glöm inte hälsa på oss då. Dörren är öppen. Oh ja just de, vi har ju två hundar som du kan promenera med på samma nivå, fast de skulle nog undra..fniss.

    Kramiz

    SvaraRadera
  17. Hallå Anki.
    Kul att du tittade in till mig och ännu kuligare var det att du skrev lite innan du fortsatte.
    Jag är så glad att jag började fota ordentligt Jag har väl fotat sen jag var tonåring men inte så som nu fast det beror säkert på att det är digitalt nu. Skitbra för det är ju bara att kasta bort bilderna om de inte är någorlunda.
    Nu till din blogg. Den faller mig verkligen i smaken.
    Husvagn och camping är en tidning som gubben har haft i hur många år som helst,
    men någon husbil eller husvagn har vi inte,
    och kommer säkert aldrig att få det heller fast vi så gärna skulle vilja ha det.
    Jag är ju sjukpensionär och då har man inte mycket att roa sig med.
    Du fotar ju som en gud själv.Jag har kollat igenom en hel del ner under detta inlägg. Så tufft det ser ut med mossan som liknar tändstickor.
    Idag har vi sol och gubben skall bygga ett par rosenbågar.
    Tusen tack för ditt inhopp.
    Du är jättevälkommen tillbaka om du har tid och lust.
    Hälsa gubben att han skall krya på sig...
    Kramizzzzzzz. Mysig helg

    SvaraRadera
  18. Flotte bilder og herligt barnebarn,Ønsker deg en flott helg :=)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)