måndag 16 april 2012

Vårteckenutmaningen 7

Ja, våren fortsätter ... men var är vårvärmen?
Även den här veckan så blir det "regniga" bilder... ångrar att jag inte tog mig tid igår.

Den gula primulan deppar lite över det bedrövliga vädret...
liksom tulpanerna... men de har vuxit ordentligt sen förra veckan...
Julrosen har slagit ut med en ensam blomma...
 svår att få en bra bild på

... fick ligga på magen för stjälken är kortkort...
tur man bor på landet, så ingen ser när jag krälar och kryper  :)

Riddarsporrarna ... och så några ormöga...
... väldigt trogna och lättodlade... trivs överallt hos mig...
och sprider sig ohämmat
 - men åh vad jag gillar dem :)
Ännu en favorit - ja, jag har många...
det här är tovsippan som snart kommer att blomma med
 sina vita blommor...
som jättevitsippor  :)
och så den gamla hyacinten, som en gång började som julhyacint
Kejsarkronan... snart, snart...
balkansippan verkar inte heller glad - väntar på solen...
och så maskrosen - mitt favoritogräs... snacka om överlevare...
men vackra är de när de blommar!
 Dags för vårens första nässelsoppa, som jag gärna blandar med kirskål (kers)

Först ska det plockas...
förvällas...
hackas... så tillbaka i kastrullen med en klick smör, lite mjöl till redning... vattnet,
som du förvälde i + en tärning med grönsaksbuljong och en tärning persilja/ vitlök
en liten skvätt grädde... och så lite klippt gräslök...
Klart!
Gott, gott... med ägghalvor och ostmacka :)
Det var allt för idag...
men
igår gjorde vi en kortkort premiärtur med husbilen... 

Fikapaus vid Svängbågen
 (riksväg 55 mellan Norrköping och Katrineholm)
måste ju kolla, så allt fungerar - besiktning i morgon - håll tummarna!
Och Lasse ska in till US igen - operation på onsdag eller torsdag... så håll tummarna en gång till... hårt!
Ha det bra!


13 kommentarer:

  1. Härlig vårspaning och med ett trevligt recept. Kirsen har vi haft stor nytta av under åren, men inte i soppa utan som kaninmat. ;) Inga kaniner lägre så nu får vi köra noga med gräsklipparen så att den inte letar sig till rabatterna - för där vill vi inte ha den.

    Ha en underbar vecka. Hoppas du och dina växter får lite mer värme från solen.

    SvaraRadera
  2. OH nu påminde du mig om att jag tryckte ner en massa tulpan lökar i höstas då vi lämnade campingen... spännande blev det plötsligt, se om det kommer upp några.

    Härligt med provtur kan jag tänka. Och nässelsoppa låter ju jätte gott erkänner att jag aldrig har smakat.

    SvaraRadera
  3. Jättefint med vattendroppar på blommorna, tycker jag!
    Ett vårtecken var när mamma gjorde årets första nässelsoppa, ohh va gott!

    Kram

    SvaraRadera
  4. PS
    Håller båda tummarna!

    SvaraRadera
  5. Så duktig fotograf du är! Tack för att du delar med dig av dina fina bilder.
    Tummarna hålls absolut!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Du tar fina bilder...vackra blommor...blöta dock..men vårliga faktum..'snart ska väl värme komma..
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej! Ja inte är det något vårväder med värme inte. Nä nu får det allt vända. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  8. TACK för att du tänker på mej!! Sakta men säkert återvänder förstånd och tid, så här är det, ingen vet något om i morgon, så det är bara att fortsätta att andas och leva, så gott det går.
    Vilka vårbilder!! Vädret ser ut att vara samma som här, men söndagen fick vi också en del sol, och faktiskt, vi var i Katrineholm på eftermiddagen, nästan så vi kunde ha vinkat åt varandra då!!
    Sen blir jag lite avundsjuk när jag ser dina bilder, du har en röd julros...det har inte jag!! Men det har svärmor, på sin kolonilott...
    Hoppas husbilsbesiktningen går bra, och att operationen också går bra, det förutsätter vi!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Ja jag ska hålla tummarna hårt hårt, oj nu vitnar dom.
    Du verkar ha så många fina blommor i din trädgård, skall bli roligt att få se bilder från den längre fram, ja om de nu blir några.
    Nässelsoppan ser god ut men jag får nog tacka nej.
    Ha en finfin dag/kramen

    SvaraRadera
  10. Himmel vad sugna vi blev på nässelsoppa. Det är ju så jättegott. Du fångar verkligen blommorna fint på bild. Vackert! Vi är nu på sista etappen av vår resa och kommer hem idag. Ett av barnsbenen har redan sms-at och frågat när vi är hemma. Gulligt och hon är säkert där när vi kommer. Härliga ungar!
    Håller självklart tummarna för både besiktning och med operationen. Det går säkert bra! Sköt om er. 3 M

    SvaraRadera
  11. Hej Anki!
    Hoppas det gått bra med besiktningen idag? Och givetvis håller jag tummarna för operationen ska gå bra den med!

    Härliga bilder, även om de är lite regniga! Idag har det snöat hos oss - ibland - och så skiner solen - och det blåser, ja, ja aprilväder kallas det nog.
    Andra bilden på din härliga julros gillade jag mycket! Aldrig smakat nässelsoppa.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  12. Hej det här är Ankiis vän som skriver, hon kan inte själv för hon håller tummarna för Lasse o bobilen.
    Hon gillar dina bilder o blir lite lyrisk när hon ser Kejsarkronan för de gillar hon skarpt. Spenat är hon också glad för ber hon mig skriva.
    Vi tillönskar en fortsatt go dag.
    Kramiz

    SvaraRadera
  13. Primulan i din rabatt ser precis ut som de vi hittade i naturreservat och efter och hagar på Mön. Vet du om de finns vilda?
    Det där med nässelsoppa lät väldigt gott. Jag brukar åka till en gård inte långt från dig och plocka, men det har inte blivit ännu.
    Tänker mycket på er. Skickar all energi jag kan till er både via tummar och tankar. Kramar

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)