måndag 23 april 2012

Vårteckenutmaningen 8...


... och bara en vecka kvar av april...
Idag, måndag - är den första dagen på länge som det känns som att våren är tillbaka på riktigt :)
Solig fin f.m. - mulet och regnskurar på e.m. - men temperaturen var ändå 13 sköna plusgrader... härligt!
Den här veckan har det börjat grönska lite mer och trädens löv har börjat spricka ut...

kastanjens löv har börjat veckla ut sig - blomknoppen
kommer att växa till sig lite till...
björklöven, idag... slår nog ut i morgon...
äppelträdets knoppar har börjat spricka
nu har även de blå hyacinterna slagit ut
och ormögat blir finare för var dag...
liksom de här vivorna...
På aklejans blad rullar några vattendroppar efter regnet...
flädern såg ut så här igår

härliga blå violer, växer gärna och mycket... överallt :)
äntligen börjar forsythian slå ut
mahonian börjar visa lite mer färg...
hansälgens ståndare lyser gula

och vattnet i dammen porlar och plaskar glatt...
kanske vågar jag köpa nya fiskar i alla fall :)

Ha en bra vecka!

18 kommentarer:

  1. MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅnga många vårtecken tycker jag du visar..det är sant..det är vår på G!! härligt...kram Karina

    SvaraRadera
  2. Härliga vårbilder. Nu känner man ändå att det är nära. Idag har vi haft årets första åskväder.

    SvaraRadera
  3. Här inne kan man verkligen snacka riktigt duktig fotograf/vackra bilder. Jag vill också bli så duktig!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder,här uppe i norr dröjer det ett tag till,men det kommer
    sakta men säkert så det är bara att vänta o njuta !!!

    Ha det gott.......

    SvaraRadera
  5. Fastän jag bor nästan längst ner verkar våren längre kommen hos dig!Min kastanj har iaf inte kommit som din =(.Vi har ruskigt kallt om nätterna fortfarande.
    Annars en skön dag med grader över 10 idag och sol/soldis.

    SvaraRadera
  6. Så härligt att våren äntligen är på väg.
    Var i min trädgård hela dagen igår.
    Solen sken hela dagen.
    Så ljuvligt.
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Du - nu är de vårigt värre!! Vilka underbara bilder. De e bara att titta, andas in, försöka känna dofterna o njuta:)

    Här är kanonväder idag, hoppas du har det också.
    Hur har de gått med Lasse?
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Fina bilder. Nu verkar det som att våren är tillbaka.
    Ha en bra vecka!
    /SA

    SvaraRadera
  9. Jo men visst smyger sej våren sakta på, inte alls i sån rasande fart som innan kylan slog till, men ändå...Man ser för varje dag hur det förändras ute i naturen, och den är nu som det egentligen är som skönast. Jag njuter sååå, och också av dina bilder!! Du har så mycket omkring dej som jag inte har, i växtväg alltså. Jag lär mej så mycket...
    Till helgen blir det nog premiärturen med husbilen, även fast vädret inte ska bli så lysande. Lite lagom långt ska vi åka för att bara testa att allt fungerar, första veckan i juni blir det ju Gotland och då bör u allt vara som det ska...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Du ligger lång före mig vad gäller växtligheten och även när det gäller att ta bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej Anki!
    Så många härliga och fina vårbilder! Hade jag inte vetat skulle jag trott du också bodde i Skåne, fast våra forsythior har blommat ett bra tag nu. Den busken den är riktig vår för mig, så härlig!

    Tusen tack för att du artbestämde lite hos mig! Sånt där är ju inget som jag kan. *hi hi* Jo, fast jag visste det där med sporer.

    Det är kul med ny kamera, men tungt!

    Undrar också om det går bra med makens tillfrisknande?

    Idag har vi haft sol fram till halv 5, sen blåste det nästan halv storm. Igår hagelskurar. När ska det bli "riktig" vår?
    Ha det gott! Kram Pia

    SvaraRadera
  12. Härliga vårtecken.
    Önskar dig en skön sista aprilvecka. :)

    SvaraRadera
  13. Det finns så otroligt mycket att fotografera nu när det är vår, så man hinner nästan inte med.

    SvaraRadera
  14. Wow vilka fina bilder! Visst är våren en sagolik tid!? Tänkte jag får kolla in hos dig när jag nu fick så bra respons av dig hos mig...

    SvaraRadera
  15. Härliga vår, här har varit en fin dag idag.
    Har inte så mycke odlade blommor hos mig men alla vilda kommer i massor. Får väl se om jag kan plantera något i år.
    Fin dag önskar jag dig/kram

    SvaraRadera
  16. Du är inte bara en duktig fotograf, du verkar veta namnen på alla blommor också. Trodde jag kunde en del, men det kommer alltid några nya och då glömmer man tyvärr. Hos oss Hr det nästan varit sommarväder idag. Härligt!
    Ha det så gott. 3M

    SvaraRadera
  17. Så fint du har runt omkring dig! Kastanjen är nu, som den jag fotade i Danmark/Tyskland. Skiljer alltså inte mycket, fast avståndet är stort.
    Hoppas läkningen går bra! Kram

    SvaraRadera
  18. Åh vilka underbara bilder! Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.