fredag 24 februari 2012

Veckans hus # 81

I denna omgång av Veckans hus vill Hedwig se Loftgångshus / loftbodar... inte det lättaste, men skam den som ger sig :)
Visste att jag hade dessa bilder från Fagernes i Norge någonstans - frågan var bara var?


Byggnaden som skymtar lite i bakgrunden t.h. är samma som nästa...
Vilken loftgång... det här huset hörde förr till hotellet, men idag finns här en skoaffär

Har funderat en del - visste att jag sett ett hyreshus med loftgångar någonstans... och efter mycket funderande - och så tittade jag på Hitta (Gatubild)
Då hittade jag det här huset på Bråddgatan i Norrköping. Vet inget om huset, men tror det kan vara byggt på 70 - talet... Jag tycker det är ett fult hus, speciellt om man jämför med det rosa huset på andra sidan gatan.





På hemväg stannade jag vid Hembygdsgården i Vånga - visste säkert att det fanns en loftbod där, men det visade sig att det fanns två!

Det västra loftet...
med sin vällingklocka...

Utsikt från loftet över hembygdsgårdens huvudbyggnad "Käslingestugan"

Den andra loftboden, östra loftet, med Vånga kyrka i bakgrunden... 
Uppe på det östra loftet... 
med utsikt över Vångaslätten

Här vid hembygdsgården huserar Vånga hembygdsförening .
 Hemsidan är inte klar, men det finns lite tips om  vad som händer under året.året


11 kommentarer:

  1. Kul att se bilder från hembygdsgården!
    Jag var där förförra sommaren och träffade f.d. grannen Eivor, hon påstår att hon lärde mig cykla!
    Ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Mange flotte bilder som passer temaet!

    Tusen takk for pene ord i bloggen min! Så moro at du har vært her oppe i Hammerfest! Jeg bor rett over sjøen på andre siden av der hurtigruten legger til kai. Eneste store gråe leilighetsbygget som ligger der.

    God helg!

    Klem fra Desirée

    SvaraRadera
  3. Så fina framför allt loftbodarna var! Och så förstås det första huset med sin snickarglädje! Men loftbodarna verkar vara väldigt väl underhållna trots att de är gamla. Så roligt att se!

    SvaraRadera
  4. Du har presenterat en massa vackra bilder på loftgångshus.
    Hembygdsgården får bli mina favoriter - älskar de där gamla trähusen.

    SvaraRadera
  5. Vilken blandning! Så roliga exempel!

    Norska huset är helt sagolikt med all sin snickarglädje, men varför har de byggt så fula trappor?

    Norrköpingshuset är precis så fult som ett loftgångshus ofta är och dina loftbodar är precis så vackra som sådana brukar vara!

    Men jag blir inte riktigt klok på när du lägger dina inlägg var. Det här inlägget fanns inte länk till från din andra blogg och i denna blogg finns inte de senaste Veckans hus - eller har jag inte fattat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte något fel på din fattningsförmåga Anni - det är jag som rört till det.
      Hädanefter kommer veckans hus alltid att ligga på den här bloggen. Den andra bloggen finns kvar med länk på äldre inlägg (78, 79 och 80) från Hedwig. De inläggen finns nu också på den här bloggen, under fliken Veckans hus.

      Radera
  6. Fagernes Norge - så vackert och annorlunda. Tydligen är den hustypen ganska vanlig i västsverige och Norge. Bråddgatan - det huset har jag besökt flera gånger och jag håller med om att det är fult. Förstår inte varför man målat väggarna gröna. Vånga hembygdsgård - så mycket hembygdsgård som det bara kan vara. Verkligen mysigt att se på och säkert ganska mysigt i samband med ex vis midsommarfest.

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder, fram för allt de sista. De första huset var häftigt med sina loftgångar. När jag hör loftgångar tänker jag på Spanien, där var sånt på varendag hotell.

    Kramiz o go lördagsafton

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara loftbodar du hittat! Loftgången till det gamla hotellet är helt sagolik. Det moderna, typ öststatsmodell, är hiskeligt!

    SvaraRadera
  9. Va kul att jag hittade din blogg. Fick se den gamla filmen från Etes. Mosstorpsskolan gick jag också på en gång i tiden. Kommer att följa den. Det känns som om jag smyger omkring ingen ser mig, men nu lämnar jag ett spår efter mig. Trevlig blogg. Mvh Vanja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vanja... välkommen tillbaka när du vill :)

      Radera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)