onsdag 29 februari 2012

Semester...


... och det är faktiskt inte så illa när solen skiner och våren är på väg :)
Dagarna går väldigt fort - tillbringar minst ett par timmar varje dag ute i skogen ... och njuter...
När jag gick till brevlådan i morse så var solen på väg upp och då såg det ut så här...






När jag kom tillbaka hade solen kommit lite högre ...


Efter lite frukost så blev det en promenad. Började i hagen som finns där solen nyss gick upp...

Här känns väldigt tomt efter avverkningen, men jag tror det blir bra  i alla fall och mer gräs till  djuren
Blåsippebacken

Fortsatte sen in i skogen och passerade det fortfarande frusna kärret...

Hur blev det så?

En bägarlav... kunde inte låta bli...
På marken inne i skogen lyste något vitt... som sockervadd...


Kommer inte ihåg vad det kallas, men det är någon slags "iskristallutfällning" som man hittar på grenar på marken. Känner man på det så blir det bara blött - vatten, vatten - bara vanligt vatten :)


Blev lite ledsen när jag upptäckte att grannen fällt några riktigt gamla aspar... men lite glad när jag såg att den gamla alen fick vara kvar.
Den ser inte mycket ut för världen, men den grönskar i toppen - varje år...

När jag kom hem tittade jag i slänten nedanför garaget...
och javisst - där var den... vintergäcken

Ludna, mjuka nässlor... men brännas kunde dom...Snart blir det nässelsoppa... mmm... det är gott det :)

14 kommentarer:

  1. Så fint du haft det idag! Många sköna bilder blev det! Mönstret där i isen var ju kul och de där små luddiga iskristall"hundarna" (liknade såna med lång päls *s*) var himla fina! Och så vintergäck OCH sol! Den har jag inte sett sedan i söndags *suck*
    Ha det gott, Anki!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra naturbilder! Verkligen härligt att våren är på väg!

    SvaraRadera
  3. Härliga fina bilder. Och så gullig ulliga dom däringa vita mojängerna. Och Vintergäck superduper fin måste komma hit och titta på våren dagligen tror jag. För här är det ju över metern med snö. Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Oj... här var det vår! Härligt!
    Semester får jag om en vecka och jag skall njuta varje dag :)
    Ha en fortsatt skön semester! /Bea

    SvaraRadera
  5. Herlige bilder!
    Er tilbake fra Tanzania og kan på nytt kommentere...

    Ønsker deg en flott torsdag!

    SvaraRadera
  6. Underbara foton. När jag var barn var vi mycket på Lövnäs och Trälsäters marker. Många minnen kommer tillbaka. Ha dé!

    SvaraRadera
  7. Om jag kunde ta sådana bilder som du!

    Du borde ha utställning!

    Jag vet inte hur många gånger jag tältat några stenkast längre bort, minnen som väcks!
    Visst är det underbart att vara " fri"!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig promenad du tar oss med på! Avverkning är aldrig speciellt roligt, men det blir nog bra när det börjar grönska och såren blir mindre tydliga. Läste nyligen någonstans om fenomenet med isutfällningarna. Det kallas visst "håris".
    Ha det gott!
    / maria

    SvaraRadera
  9. Ser att du också passade på i morgontimman att fånga dimman och dagen som sakta kom. Det är mäktigt, och dina bilder är underbara att se!!
    Skönt att du njuter av din semester, nu får du riktigt känna in våren.
    Ja, man kan ju undra om jag är gravid...eftersom jag har ungefär samma som foglossning...*skrattar*!! Nej, det kan bli som foglossning, och det beror ju på hormonrubbningar, man har ju kommit till den åldern...så skelettet luckras upp och slits ned, så nu ska de röntga höften för att se hur allvarligt det är, eller om jag har artros där med. Fick lite starkare värktabletter plus lite för stackars magen som tar stryk av all medicin. Så nu får vi se...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Vilka fina bilder du tagit på din morgonpromenad. Och visst är det härligt att det blir något ljusare för varje dag...

    SvaraRadera
  11. Bägarlaven blev jättefin!
    Iskristallbildning har jag aldrig sett!
    Det låter härligt med så mycket utevistelse!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Tackar för ditt besök hos mig. Visst är det härligt att bo så man har naturen så in på knuten. Fina bilder du tagit.
    Har kikat runt här hos dig och tittat å läst.
    Har varit och passat mitt barnbarn nu i efm. och vi var ute flera timmar. Både lek å fika hann de bli.
    Önskar dig en fin dag/kram

    SvaraRadera
  13. Utan promenader i naturen skulle det vara svårt att överleva. Och så måste man ju rastas också.
    Underbara bilder!

    SvaraRadera
  14. Helt underbara bilder,blir liiite smått avundsjuk =).
    Ha nu en härlig helg!

    //Anki i Blekinge

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.