måndag 6 februari 2012

Tillbakablick...


Det är måndag...
och jag sitter här och tycker lite synd om mig själv.
Har varit hos tandläkaren idag och dragit bort ett par tänder... ajajaj - ja det gjorde inte ont då, men nu börjar det kännas.
Visste inte riktigt vad jag skulle hitta på, men så kom jag på att det kunde vara kul att göra en tillbakablick på vintrar som passerat.

De första vinterbilderna är från 2005 - året då stormen Gudrun drog fram.
En snöfattig januari som synes...

6 januari 2005
Visst minns ni - 9 januari... dagen efter Gudrun... vår väg var helt oframkomlig
... sen kom snön och kylan... och solen...

Hm... hittade en "photoshopad" bild med samma väg... men med "lånade" hästar och alper...


Och så året därpå då... 2006
En härlig vinterdag i januari...
... och en inte lika solig dag, men med fint besök av sidensvansar i äppelträdet

I januari -07 då var det nog snöfattigt eftersom jag hittade se här små brödkorgssvamparna  :)
Slutet av januari 2008 och solen är tillbaka
3 februari 2008... lite snö, men...
... den 17 februari då hittade jag den här!
Och så ytterligare  ett år framåt - 2009

Grensholmsallén, 1 februari
och 14 februari - då såg det ut så här...

Vintern 2010 fick vi mycket snö...
... och så här såg det ut den 28 januari
 och den 7 februari 

Så förra året 2011 som blev lång, kall och snörik...

8 januari...
och så en knapp månad senare - den 12 februari, då såg det ut så här

 Nu är vi framme vid årets vinter... så här långt :)

I början av januari - ett vårtecken för svampnördar - scharlakansvårskål (ja, jag vet - har haft den med förut)
I mitten av månaden - fortfarande ingen snö
Och så kom då lite snö i slutet av månaden... och Casper blev glad.
I början av februari... fortfarande dåligt med snö
... men kallt!
Hoppas jag inte tröttat ut er nu ... bara att vänta på hur vintern blir i fortsättningen. Tror inte vintern är slut än, men dagarna blir allt längre och snart börjar solen värma :)

12 kommentarer:

  1. Jag hoppas smärtan lättat, med dessa fina foton.
    Du bor verkligen naturskönt. Kul med foton som jämför år från år. Ha dé bättre!

    SvaraRadera
  2. Hej Anki!
    Stackars dig, hoppas det inte blir för eländigt när bedövningen släpper helt! Inget kul att dra ut!
    Jag tycker lite synd om mig själv också idag, för jag har gjort något med mitt knä så det gör ont! :( Kan knappt gå i trappor.

    Men vilken massa fina bilder! Gillar ju förstås dina "svampkorgar" :) Jaså, var ni så drabbade av Gudrun ni med? Trodde det mest var Skåne. Usch, som det såg ut hos er då.

    Själv minns jag mest de två senaste vintrarna, förutom denna då, när vi faktiskt haft Vinter! Men mycket snö och länge!

    Ha det så bra som du kan!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Vilken fin fotokavalkad fast den visar vinterbilder och ser att den skulle kunna se ut som här hemma men att vi i år fått massor av snö nu.

    Uja...tandläkarbesök tillhör inte det roligaste, hoppas du fått lindring i smärtan nu.

    SvaraRadera
  4. Mycket vackert från föregående vintrar, gillar nog den med tussilagon mest...speciellt att det redan var i februari!!
    Det där med tandläkare...det är varken roligt eller billigt!! Nu tycker jag inte om att plåga folk annars hade nog det var ett alternativt yrke eftersom de tycks tjäna rätt bra...
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka otroligt vackra bilder!!
    Jag har sett filmen om ETES flera gånger, jättekul.
    Känner flera personer!

    Hoppas värken ger sig!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  6. Så härlig kavalkad av bilder. Kul att se skillnader från år till år... Funderat på att göra nått liknande här.
    Får se vad det blir till.

    Ska ta mig en kopp kaffe nu tänkte jag.
    Sköt om dig vännen.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  7. Hej på dig! Vad skoj att du hittade till min blogg och framför allt att du gillade den. Jag ansluter så klart till dig nu ska bli spännande sätta mig ner och titta på dina foton. Ser att här finns massor med fina bilder... själv amatör fotograf som fotar en hel del.

    Tjingeling vi ses i rymden!

    SvaraRadera
  8. Hej! Minns Gudrun.....vi var i sommarstugan. Men jag ville hem!! Kl 15 gick strömmen och vi körde söderöver. Hade vi väntat några timmar till, hade vi inte kommit hem på 3 veckor. Så lång tid tog det att röja vår väg, till närmsta stora samhälle (3 km).
    Och sen låg träden i skogarna runt om precis som plocke pinn. På vår tomt hade flera stora granar fallit. Men bort från huset som tur var.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Här förtränger vi Gudrun... var utan ström i 23 dagar, fattar inte hur vi redde ut det.. ,Tack för titten förresten, ofta så man gör hittar "nya bekantskaper genom andra".. Hos dig var det ju en hel del som stämde in husbil bland annat ;) ser t.o.m ut att vara en Burstner..
    Vi är fortfarande i nybörjarstadiet, men så kul det är!
    På återseénde!!

    SvaraRadera
  10. Kul att se tillbaka hur de var då och då. Det är fördelen med blogglivet, alla bilder man tar, allt man skriver ner o sen är de bara att bläddra tillbaka o minnas:)
    Tur var nog att de inte var någon snö vid Grudrun..hon var hemsk, jag bodde i Blekinge då och där var hon inte nådig damen. Nja de var ju inte Per heller men lite snällare var han allt.

    Kramiz Ankii

    SvaraRadera
  11. Här kom det många finfina foton och det synes att du bor långt ner i landet...
    där börjar väl snart vårtecken som snödroppar att visa sig.
    Här uppe i norr har vi mycket snö och just nu 17kalla minus grader...
    börjar rent lessna på kölden.
    Hoppas att värken efter tandläkarens härjningar har gett med sig.

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder! O va mysigt ni bor!

    Själv tillhör jag skaran som saknar snön...

    Tack för kommentar hos mig. Jag lever just nu utan bil (orkade inte hämta den i går kväll o köra den till verkstan o också hämta ut en hyrbil) och tycker, såhär på dag 1, att det är helt ok att inte komma nånstans ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.