fredag 10 februari 2012

Abstinens...


... och idag kliade det rejält i avtryckarfingret!
Missförstå mig inte -  avtryckaren  på kameran, menar jag förstås och inget annat.
Var av nöden tvungen att åka och proviantera - tvärtomt i kylskåpet...  
 Idag valde jag att åka till Finspång - hade en baktanke med det, nämligen att ta chansen att ta några bilder.

For förbi Finspång och åkte till Butbro för att ta ett par bilder vid vattenfallet. Här var det dålig fart på vattnet  - men en del is fanns det...

... och solen skiner!
Sen for jag tilbaka till Finspång, parkerade och gick till...
Finspångs slott,  här baksidan mot parken.
Slottet stod klart 1685, arkitekt var holländaren Adriaan Dortman.
Ett fint slott och en fin slottspark, även på vintern
Det fantastiska orangeriet, 
byggt 1832, arkitekt L.J.  von Röök
Innanför de stora fönstren skymtar man en del av de övervintrande växterna. Pelargonerna ser så gröna och frodiga ut... tänk om man hade ett eget orangeri. Det behöver kanske inte vara riktigt så stort, men ändå...
Den fina entrén...
... med de här fina handtagen
Baksidan av orangeriet
Finspångsån rinner stilla förbi slottet
och gräsänderna var också ganska stilla
 

Öppning i den långa muren ut mot Slottsvägen
Vackra fönster och fin lykta på en av de gamla fabriksbyggnaderna
Vägen är smal - bra med spegel - åt det ena hållet...

och åt det andra...
Hemma igen får jag se...

Snödropparna vid husväggen!
Det känns att vi går mot våren och det känns så bra :)

14 kommentarer:

  1. Hej..vilka fina bilder! Jag älskar att fota men den här årstiden är inte så kul :). Tack för att du hälsade på hos mig..det uppskattade jag :D Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska bilder!
    Jag känner igen vissa motiv från realskolan!!
    Lennart

    SvaraRadera
  3. Näää! Snödroppar? Det var upplyftande att se, nu då det är så kallt.
    Vilket fint slott (och fina bilder). Vem bor där?
    Jag har alltid haft en sån där löjlig dröm (drömma kan man ju, det är gratis) att få bo på ett slott. Och det där med orangeri, är ju helt underbart.

    SvaraRadera
  4. Jätte fina bilder, vilket fantastiskt orangeri.

    SvaraRadera
  5. Jättefina bilder på slottet, tänk att vi har ett så snyggt orangeri på så nära håll.
    Tackar for dina gratulationer.

    SvaraRadera
  6. Kanon fina bilder och jag blev dödskär i dörrhandtagen helt underbara...

    SvaraRadera
  7. Jätte jätte fina bilder och tagna på ett smart sätt. Thinking outside the box. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  8. Säger som de andra här: Jättefina bilder!
    Och på ett riktigt slott! Och ett orangeri även här! :)
    Dörrhandtagen var riktigt fina och originella!
    Isformationer är alltid lika kul att se på och så gillade jag bilden med muren!
    Kram o godnatt! :)
    Pia

    SvaraRadera
  9. Vilket vackert ställe! Fint fotat!
    Blir glad av det hopp som presenteras i sista bilden :-)

    SvaraRadera
  10. Vilket fint ställe, härliga bilder, tror aldrig jag sett det förr. Finns många fina ställen i sverige man numera får chansen ta en titt på genom bloggarna. Kul!!
    Ja, jösses vilket orangeri, lite avis blir man allt. (dock inte på elavgiften...)

    SvaraRadera
  11. Å nu skäms jag...jag hade inte en aaaning om att Finspång hade ett slott!! Skriver upp det på listan för utflyktsmål i sommar...plus kaffepaus hos dej...*skrattar*. Men orangeriet, det var både vackert och lagom stort...jag skulle säkert kunna fylla det...skämt åsido, ett orangeri skulle platsa här också, tänk va fint att sitta där på vintern, bara lite lätta ytterkläder och njuta av alla växter som frodas och ute är det snö...
    Ha en skön söndag, ett underbart väder här!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga bilder. Handtagen - de vill jag ha..helt underbara.

    Kramiz Ankii

    SvaraRadera
  13. Men vilket spännande ställe - jag säger som Rigmor: det hade jag ingen aaaning om! När ska jag ha en anledning att åka åt det hållet? Vill dit genast!

    SvaraRadera
  14. Snödropparna - så härligt att se dom!
    Jag längtar.....
    Kram Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)