tisdag 2 augusti 2016

Helt oplanerat ...

... så blev det en veckas rundtur med husbilen och första stoppet blev i Westerqwarn, som varje måndagskväll under sommaren har veteranfordonsträff.

Precis lagom när de första började rulla in kom regnet - lyckligtvis lika snabbt övergående som det började ... för har det inte regnat på flera veckor så behöver det väl inte regna just nu ... och just här!
Massor med bilar ... och massor med bilder blev det förstås :)
De flesta välputsade och fint glänsande i solskenet...

... några med lite annorlunda stuk...
... och många fina tvåhjulingar! 
En väldigt trevlig kväll blev det - kan varmt rekommenderas den som gillar fina gamla bilar och andra gamla fordon ... traktorer, mopeder, mm...

Nästa dag stannade vi till vid Hjälmare Docka...
 ... men hamnade så småningom på ställplatsen vid Sundbyholms gästhamn, alldeles nedanför Sundbyholms slott.
Här har vi varit förut, men då fanns ingen plats för husbilar ... bara förbudsskyltar :)
En liten fin ställplats med utsikt över småbåtshamnen - och en stor gästhamn. Massor med båtar och mycket folk som kom både i båtar och bilar till den välbesökta restaurangen
Vacker natur och fina promenadvägar ... det var här jag gick bort mig för några år sedan när jag envist följde orange prickar genom skogen... och kom halvägs till Nyköping... om det kan du läsa HÄR  :)

Nästa dag åkte vi till Torshälla, där vi hittade en alldeles ny liten ställplats vid gästhamnen... så ny att vi var först! Efter en liten stund kom en kille och sa - "Det är jag som har gjort den" - en stund senare kom en man från kommunen och hälsade oss välkomna :)
Samtidigt kom Lennart med husbilsbloggen Husbilslivet.se cyklande ... och HÄR kan du läsa vad han skrev om den nya ställplatsen.
Bra läge med gångavstånd till centrum. En strandpromenad ... över bron och uppför trappan... och ett par kvarter bort ligger torget.
I buskarna skymtade något ... böjde undan grenarna och där fanns en fin vattenpost (?) i gjutjärn...

Träffade de här två fina Grand Danois- tikarna och deras matte... 
... och den underbara blandrasvalpen som jag fick förtroendet att hålla när husse gjorde ett ärende...
Mycket att titta på ... den medeltida kyrkan, vackra gamla fönster...

 ... roliga ansiktsuttryck och ett litet hus...
Flera konstverk i form av skulpturer i en park...


Framåt kvällen underhölls vi av ett fågelgäng bestående av kajor och kråkor som verkade trivas tillsammans...
 De tog en paus i träden på andra sidan Torshällaån och drog efter en stund vidare mot nya mål...

Här blev vi kvar ytterligare en dag och natt ... så fortsättning följer... :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Fina bilder på både det ena o det andra!
    Härligt med nya fina ställplatser!

    Ha det gott o njut.....Kram

    SvaraRadera
  2. Väl kända platser förutom Torshälla som vi inte hunnit med ännu.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Spontana och oplanerade resor blir ofta väldigt lyckade, vilket din bildkavalkad är ett tydligt bevis på. Å veteranbilutställningen är ju helt underbar:-) Å att bli välkomnad på en ställplats av en representant från kommunen tycker jag är helt fantastiskt! De är mån om sina gäster! Mera sådant!

    SvaraRadera
  4. Så härligt och mysigt ni har det. Lycka till med resten av resan. Kramar

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilar! Och vad kul att ni fick inviga den nya ställplatsen och roligt att han som gjort den kom och berättade det. Den såg verkligen fin ut. Fina ställen ni besökt på er resa. Ha en fortsatt trevlig tur och jag ser fram emot nästa reportage. Ha en bra dag, nu ska jag putsa fönster! Kram

    SvaraRadera
  6. Härlig bildkavalkad från vackra sommar-Sverige :) Ser fram emot resten :)

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj, så mycket fint att titta på hos dig idag! Vad kul att ni fick sådant fint mottagande på ställplatsen och uppmärksamhet från en kommungubbe minsann :-)

    SvaraRadera
  8. Njutbar läsning med fina bilder till. Har du inte snart besökt de flesta platser i Sverige? Det verkar väldigt kul det som ni gör. Kram

    SvaraRadera
  9. Så skulle det sett ut även på min ställplats. Ordning och reda och fasta avstånd. Nu blir det inget för mig.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Åhhhh, jag blir riktigt avundsjuk! Tänk dig oss i en husvagn i stället, så vet du hur jag har haft det en gång.
    Vilken härligt underbar bildkavalkad med utförlig information du bjuder på! Och så kul detta med välkomnandet, sånt värmer.
    Ha det fortsatt gott och kvällsnattakram från mig.

    SvaraRadera
  11. Det låter så mysigt att bara åka iväg med sin husbil! Det vore en dröm att få äga en sån!
    Men man kan inte få allt här i världen och jag har mycket annat att vara tacksam för! :-)
    Roligt att i allafall få följa dig på resor runt om i världen och se nya platser!
    Ha en fortsatt trevlig sommar!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken trevlig rundtur och så mycket fint ni fick se!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Hej, ibland är nog helt oplanerat det allra roligaste, man har ju inga förväntningar direkt. Jag tycker intresset för gamla bilar och åk bara ökar för varje år, snart har varenda ort med självaktning någon typ av aktivitet kring detta, cruising, tipsrundor, jag vet inte allt vad...Här i min lilla by har vi mopperally, i år med 180 gamla moppar, inte illa för en ort med ca 600 invånare!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så mycket fina bilbilder och andra vackra bilder ! Är nästan så du varit kring mina hemtrakter under en del tid i mitt liv. Westerqvarn hade god mat minns jag :) Finns många vackra ställen att uppleva.
    TREVLIG HELG TILL ER BÅDA !!
    Kram från Marie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)