tisdag 30 augusti 2016

Hemma igen...

... jodå - det har vi varit nu några dagar, men här kommer en sammanfattning på sista dagarna på senaste resan :)

Från Figeholm åkte vi till Stensjö by, en fantastisk plats ... men tyvärr var det en av de allra varmaste dagarna - så dit åker vi tillbaka när det är lite svalare temperatur :)
Den smala grusvägen dit var speciell - långa gärdsgårdar kantade vägen och såå vacker natur.
 Flera vandringsleder finns ... men inte i denna hetta...
En del djur visade sig - resten vilade nog i skuggan någonstans...
 ... som fåren.
Kolla deras nosar - visst ser det ut som små apansikten!

På e.m. fortsatte vi in till Oskarshamn ... och det blev en kort promenad när den värsta värmen avtagit.
Bra när man tydligt talar om vad som är fram och bak på båten!
Den här lilla båten fastnade jag för ... den var bara såå fin!

Kvällen bjöd på härligt väder - här strax innan solen försvann...

Ny dag, med klarblå himmel - snabbt en kopp kaffe och så ut på morgonpromenad, innan solen kom upp för högt på himlen
Gillade den gula fasaden mot den blå himlen.
Gick sedan bort till "Långa soffan"... letade fordon till Bosses lilla lek, men jag var nog för tidig - inte mycket trafik strax efter sex på morgonen...
 Fortsatte upp till den vackert solbelysta kyrkan.
Siluetten av en råbock är en stenstaty (om du undrar)...
... och någonstans, när jag strosade längs en gata fick jag se denna väggmålning på en innergård... riktigt fin, tycker jag.
Rundade den lilla puben . Pub Kråkan... gick uppför den branta trappan...
... beundrade de fina små husen med fina trädgårdar - och tog en annan trappa ner. Där bredvid kan man cykla ner ... om man vågar :)

Lämnade Oskarshamn för den här gången... passerade en rondell, där det hölls bröllop :)
Stannade till en stund vid  Döderhults kyrka.
Där fanns detta vackra fönster med grönt glas - riktigt läckert. 

Så var vi hemma igen, lagom till hembygdsdagen i Vånga. Ingen svamputställning i år heller, men fotoutställningen var välbesökt och vi fick mycket beröm för våra bilder ... och det är ju kul :)

Orgagillet dansade som vanligt - de är duktiga...
Ett par alpackor fanns där, men annars inte några djur - lite trist faktiskt! Barnbarnen var med mig där hela eftermiddagen och verkade trivas. Att de gillade handelsbodens godis var inte så förvånande, men att de var så begeistrade i dansarna - det var oväntat :)

På ett dygn, söndag tills igår,  fick vi äntligen regn - 23 mm ... underbart! Det behövs nog egentligen mer, men är en bra början och nu hoppas jag att en del svampar orkar skjuta upp sina hattar ur marken  :)

För intresserade - så kan jag berätta att jag hänger på med Guess What? nästa tisdag och sen får jag se hur jag gör - varje eller varannan vecka...

Nu ska jag åka till sta´n för att köpa födelsedagspresent till Ludvig som fyller fem år idag :)

Ha det gott!


15 kommentarer:

  1. Mumma vad jag trivs med att läsa i detta inlägg av dig.
    Du skriver och fotar så bra och det är så kul att få lära sig nya saker (hoppas att något fastnade).
    Kul att höra om dina barnbarn och få se på djur och du ... detta inlägg hade allt ... som vanligt.
    /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  2. Tack för resan Att det finns så många välvårdade gärdsgårdar kvar blev jag förvånad över. Här har alla ruttnat ner och ramlat

    SvaraRadera
  3. Rolig och informativ båt :-) Jättevacker bild på kyrkan med statyn i förgrunden och i övrigt härliga foton som vanligt. Fåren påminde lite om babianer faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Konstaterar för mig själv att det egentligen är helt onödigt att flyga utomlands för att se vackra härliga saker. Allt finns ju i "knutarna". Oskarshamn verkar vara en fin plats på många sätt. Fina bilder igen Anki. Också här har det äntligen kommit regn men tillsvidare har vi inte hittat annat än några kantareller men vi hinner hitta andra svampar ännu. Det är ju fortfarande inte höstmånad, så tiden är på vår sida.

    SvaraRadera
  5. Fina ställen ni besöker och fina bilder!

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
  6. Det är så kul att följa er på era Sverigeresor. Mycket bekvämt är det också. Bara att sätta sig framför skärmen och njua.

    Fastnar het klart på husets väggmålning, nå't som tyvärr inte alls förekommer här. Nollåttornas stadsarkitekter borde åka på studiebesök til Oskarshamn.

    Å klockan 6 på morgonen finns det inte många fordon ute här heller.

    Synd att svamputställningen är inställd igen. Konstigt nog hålls det en jättestor svamputställning här på Naturhistoriska muséet.

    SvaraRadera
  7. Så nära mina hemtrakter, kände igen mej i nästan alla bilderna, jättefina bilder förresten. Mysigt med femårskalas. Ha det bra kramar

    SvaraRadera
  8. Håller med dig om Stensjö by, så vackert! Verkligen värt ett besök. Båtarna tyckte jag också om, jättefina! Kram

    SvaraRadera
  9. =) Du är en mästerfotograf! Underbara motiv. Hoppas du hittade en bra present.
    Jag håller tummarna för att svampen sätter lite fart nu.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej Anki, tack för titten hos mig! Kul att du varit i Stensjö by, en av Smålands små pärlor:) Jag vandrade leden förbi härom året. Härlig natur med trevliga små övernattningsställen mellan etapperna.
    Fina bilder du har i din blogg!
    Karin

    SvaraRadera
  11. Det är fint där nere i den trakten. Har varit där en hel del och känner igen en del av dina fina bilder du delat med dig av.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka !
    Kram

    SvaraRadera

  12. Jösses så fin där är. :D) Vet inte om jag skulle cyklat
    ner eller upp där. :D)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Jag gillar dina rese berättelser och man önskar att man vore där på samma platser.
    Sen tänker jag att dit måste vi åka nån gång, det dära 'nån gång' finns det massor av som jag lagt på hög.
    Hoppas jag blir en pigg 100 åring, det finns mycket att uppleva och se.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)