fredag 12 augusti 2016

Tillfälligt inneboende...

... när Uggleboborna är i Göteborg och förlustar sig. Hoppas de hinner med Liseberg innan regnet kommer...

Det här är Spider, 14 veckor gammal så där på ett ungefär. 
Ett riktigt litet energiknippe, som verkar ta situationen med ro och snabbt hittade en egen fåtölj för eftermiddagsluren. Natten sov han bredvid min huvudkudde :)

Sixten är inte så nöjd... morrar och beter sig - han ser inte snäll ut - och Spider håller sig på behörigt avstånd. Han vill väl inte riskera att hamna i den här situationen...

Trots torkan så blommar det en del... solrosor som fåglarna sått, köpta dahlior,
 tagetes av sorten Linné, som lär vara ättlingar till blommor i Carl von Linnés egna trädgård :)
Längst ner t.h. ett läkesilverax, som blommar fint just nu.

Pelargonblommor t. v. både uppe och nere ... elefanttungan  (i mitten och t.h.) som till min glädje  blommar för första gången...
... och den rufsiga temyntan, nere t.h, som snart blommat över för den här gången...

Annars rullar dagarna på... redan tre veckor sedan Lasses starroperation och igår fick han de sista ögondropparna, så nu är det bara att vänta på kallelse till operation av det andra ögat.

I helgen nu är det bara två veckor kvar till Hembygdsdagen i Vånga ... och med den både fotoutställning och svamputställning. Den senare får väl kanske ställas in i år igen, för tredje året på rad - vågar knappast hoppas på tillräckligt med svamp - fortfarande väääldigt torrt i skog och mark.
 Jag lider av svår svampabstinens! Den enda svamp jag har att titta på är alla bilder som vännerna, både personliga och i olika svampgrupper på FB lägger upp. Samtidigt som jag gläder mig åt att de hittar massa roliga svampar så känns det väldigt trist just nu... suck. Just nu verkar Skåne vara ett riktigt "eldorado" för svampnördar...

Nu ska jag sluta gnälla ... och önskar istället alla en trevlig helg!

Ha det gott!


9 kommentarer:

  1. Spider vilken goding så underbart söt. Och det finn som sagt massor av energi i en kattunge. Jag minns! =) Inte lätt för stackars Sixten att begripa att den nya inkräktaren på reviret bara är på tillfälligt besök. Han är ju van att vara ensam härskare i huset. Gott med en liten katt som spinner för en om nätterna, så har jag det också.
    Skönt att det gått bra med ögat och att det snart är dags för nästa. Ni får väl ta en tur med husbilen söder över och plocka lite svamp då Spider flyttat hem igen. Fint blommar det hos dig, de där silveraxen ser roliga ut. Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Oj vilken kattdramatik! Väldigt söt liten kissekatt :-) Hoppas de slipper regn i Göteborg, än så länge är det uppehåll.
    Håller tummarna för det andra ögat.

    SvaraRadera
  3. Så söta katter, och vilka härliga blomster du har. Kantareller har jag och speciellt dottern plockat mängder av. Gudagott. Ha det bra och stor kraaam

    SvaraRadera
  4. Jag plockar aldrig svamp utan vår kommer alltid från ICA. Säkrast så ;-) Som vanligt otroligt fina och vackra bilder hos dig!

    Kram och ha en fin kväll

    SvaraRadera
  5. Trevligt med en liten söt kattunge i huset!
    Och så underbart vackra blommor....

    Vi skickar en BobilsKram

    SvaraRadera
  6. Alltså nej usch! Att sova med en katt- eller hundunge i sängen och bredvid min huvudkudde - nej aldrig! Tycker det är äckligt. Sorry tjejen!

    Det vaore ju himla synd om ni fick ställa in svamputställningen igen. Vet ju att du brinner för det. Det konstiga är att det verkar finnas svensk svamp lite här och var, inte bara i Skåne. Här säljer den lokala ICA kantareller förr 99 kronor/kg. Ett rekord både vad gäller tid (augusti är två månader tidigare än vanligt) och pris.

    SvaraRadera
  7. Här lyser också svampen med sin frånvaro... kram

    SvaraRadera
  8. Tror nog att min första kommentar försvann eller ...
    Fina Spider! Var du kring Anki så att inte Sixten dig river *mjau*
    Ha en bra fina vän/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)