fredag 5 augusti 2016

Fortsättning...

... som sagt så blev vi ju kvar i två dygn i Torshälla. 

Sen eftermiddag på torsdagen ... en pappa med sin son i barnvagn provade fiskelyckan ... fick upp lite småfisk som han lade i en plastburk och visade sonen. 
Lite senare kom "Räkbåten" ...  mycket folk klev ombord, mest pensionärer ... 
De passerade oss vid ställplatsen...
 ... och försvann ut på Mälaren.
 Det såg riktigt mysigt ut :)

Torsdag morgon ... morgonpromenad, som gick in mot centrum, men en annan väg än den jag tog på e.m. dagen innan...
Du som följt mig, vet att jag är svag för hus ... framför allt för dörrar och fönster...
... liksom portar och grindar...

Följde Storgatan och gick Brogatan över ån ... huset på de två övre bilderna var förr bageri och enligt uppgift så bakades det pepparkakor där ... numer är det bostäder.
I ån finns skulpturen Tors bockar av konstnären Allan Ebeling (som var med i förra inlägget också)...

Gamla fabriksbyggnader finns kvar ... 
                        Jag vet inte om de används till något nu... de ser ganska medtagna ut...
Passerade några ganska nya bostadshus och där stod den här grejen...
Bra med återanvändning!

På en tvärgata såg jag ett gammalt garage och när jag kom närmre så såg jag vad som fanns inne på gården...


Tror de har ett visst renoveringsbehov :)

Fortsatte min promenad och kom till en liten gata, uppför en liten backe...

Pittoreskt med kullersten och gamla hus...

... och vackert med rosorna...
Bergströmska gården ... numer Torshällas Hembygdsförening.

Tyvärr inte öppet när jag var där ... det finns vissa nackdelar med mina tidiga morgonpromenader :)

Fortsatte Lilla gatan

... förbi några bostadshus och kom till kyrkan...
Torshälla kyrka - en kyrka som började byggas redan på 1100- talet och som sedan byggts ut i flera omgångar. Om du klickar på länken kan du läsa mera,

Undrar vad som finns innanför det där lilla, lilla fönstret? Tyvärr var jag för tidigt ute här också ... men nästa gång ska jag absolut gå in och titta :)
Bara en kortbit därifrån ligger det gamla fina Rådhuset... passerar fler hus med vackra blommor. På Storgatan grävs det för fiber...
Passerade den gamla biografen och snart var jag tillbaka vid husbilen igen.
Efter en lugn dag ... och tillika natt, så grydde fredagsmorgonen...
m/s G. Lagerbjelke låg kvar efter gårdagskvällens räkkryssning ... idag dags för nya äventyr - en dagskryssning på Hjälmarekanal.
Jag tog en ny morgonpromenad ... genom ett villaområde, förbi en rondell med fantastisk sommarblomning...

... och kom snart fram till slussen.
Fin promenadväg ... och ett par km senare var jag tillbaka...
 Torshälla var en trevlig överraskning - hit kommer vi säkert att åka fler gånger!

Efter frukost fortsatte vi mot nya mål ... först tänkte vi Nyköping, men när vi kom dit så bestämde vi oss för Femöre i Oxelösund istället.

Plats nr. 2 passade bra :)  Den vita lilla "bilen" är en elcykel - det berättade den trevlige mannen jag träffade på parkeringen utanför en affär. En jättebra grej - ja, så sa han :)

En bit framför oss lade detta fartyg ut och lämnade Oxelösund...
En del har semester ... andra ska hämta sopor ute i skärgården...
Kvällen blev till natt..
 ... och morgonen bjöd på vackert "guldljus ;)
Tror att det bara var jag som var vaken...

Mörka moln tornade upp sig...

... och efter en vecka ute på tur, så vände vi hemåt igen.

Nu blir det en del hemmajobb igen, sen ska Lasse på återbesök med sitt öga ... sen är det snart dags att ge sig iväg igen :)

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Torshälla är verkligen en otroligt charmig och mysig liten stad. Å du är en fantastisk ambassadör för orten med alla dina fina bilder.
    Femöre i Oxelösund - ja, där är min klara favo fotot med "guldljuset". Det är helt underbart!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra uppfinning, den där cykelpumpen :) Många fina bilder och jag tackar som vanligt för turen!

    SvaraRadera
  3. Som vanligt så vackra bilder du fångar in!

    Ha det gott o njut.....Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder, ni ser ut stt ha haft det härligt. Jag hade gärna följt med ut på morgonpromenaden ☺

    SvaraRadera
  5. Många vackra bilder i svensk sommaridyll.

    SvaraRadera
  6. Vilka smultronställen! Den ena bilden vackrare än den andra. Skönt att ta morgonpromenader i guldljus - det kan man leva på länge. Idag är det inte så mycket guld här, rätt mörkt ser det ut. Kanske har svampen börjat att titta upp efter veckans regnskurar. Du hinner nog utforska det på hemmaplan innan ni ger er ut igen. Tack för att du delar med dig av fina bilder på den svenska sommaren och vårt fantastiska land! Ha en fin lördag =) Kram

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder rakt igenom. Torshälla är en fin liten ort. De här gamla gränderna hör rosor liksom till, så vackert ! Kul att upptäcka nya platser också som ger mersmak.
    TREVLIG HELG !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  8. Svar: Alla tillbehör till schnitzeln stod vid sidan om och man kunde ta det man ville. Jag avstod från allt;-)

    SvaraRadera
  9. Du är ju helt fantastisk på att berätta och visa med bilder.
    Tack för en jätte fin presentation!
    Ha nu en jätte fin fortsättning på helgen. Och häla Lasse lycka till med läkarbesöket nästa vecka!
    Kram 😊

    SvaraRadera
  10. Så otroligt många olika dörrar, fönster och grindar det finns om man bara plockar fram rätt sorts ögon. Kram

    SvaraRadera
  11. Femöre har vi besökt några gånger, men Torshälla finns kvar att upptäcka även om vi varit i närheten. Tack för tipset.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)