onsdag 17 augusti 2016

Bara på skoj ... ?

Mest på skoj, men ändå lite på allvar - jag vill ju inte halka efter för mycket.

Lekledaren/ lekmakaren Bosses och höstterminens första uppgift - uppgift nr. 22, som var betydligt svårare än vad jag trodde :)

Dags för yrken på gravstenar igen ... den här gången ska det vara yrken med "makare" på slutet - skomakare, instrumentmakare, hattmakare o.s.v.... (hattmakare ... som i romanen Hattmakarens borg av A. J. Cronin. Läste den som ung och nu hittade jag den på Bokbörsen och ska läsa den igen och se om den är lika bra som jag minns.)

Igår åkte jag in till hemstaden för att leta - först till Norrköpings största kyrkogård, Norra kyrkogården...
... och sen till Östra Eneby i utkanten av stan, på väg mot Finspång...

Nästan två timmar på den första och en timma på den andra gick jag runt, runt ... men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Tur att jag gillar kyrkogårdar :)

Många yrken hittade jag ... massor med "mästare", flera lantbrukare, direktörer, köpmän, handlanden läkare, o.s.v...
I brist på det jag sökte så blev det lite bilder på andra yrken istället.
 Den här fastnade jag lite extra för ... 
 Blev tvungen att googla på S/S Hansa, som sänktes av en rysk torped norr om Gotland 1944 - HÄR  kan du läsa mer om Hansakatastrofen.

Den här väckte också intresset...
Stod en stund och funderade över deras släktskap...  far, mor och två söner ... kanske.

Så ... till uppgiften då ... det blev ett klent resultat - ja, rent av uselt!
EN Skomakare - det var allt...
 ... och en Skomakaremästare ... men det är ju samma sak ... suck...

Var är krukmakarna, segelmakarna, buntmakarna, urmakarna ... de måste ju finnas... någonstans.

Ovanligaste gravstenen var nog denna...
... som på något vis har svårt att smälta in i miljön.

Jag tycker mer om den här lite strama,  men med vacker mossa uppå ... tycker den är riktigt vacker.

Jag ger mig - önskar övriga medtävlare Lycka till ... och ser fram emot nästa uppgift, som jag hoppas blir lite lättare :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Åh det var längesedan jag var på kyrkogård och fotade. Det känns lite som att jag kommer och stör tycker jag. Tycker att det var en väldigt svår uppgift ni fick.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppar över kyrkogårdsuppgifterna. Dels har jag inte tålamodet, dels gillar jag inte tanken på att fotografera där. Att andra gör det stör mig inte alls, men själv vill jag inte. Du hittade ju en iallafall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fick ju till ett mycket intressant och sevärt inlägg. Efter ett tag hade jag nästan glömt vad som var uppgiften. :) Jag trodde aldrig att ni skulle få några större problem med detta. Inte så att gissade på att ni skulle hitta tio stycken. Tack för ett trevligt blogginlägg. Kram Bosse

      Radera
  3. Nästan som att leta Pokémon! Eller hur? Fint att gä runt och fundera över vilka de var, alla de där som gått ur tiden... Det är lite speciellt med gravstenar på det viset.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar vad Bosse får alla sina idéer ifrån? Men du klarade ju det här uppdraget också. Kram

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Men tänk hur mycket motion du fick på köpet så att säga. Gillar också kyrkogårdar och undrar lite om det kanske finns fler -makare i Stockholm, där det ju finns två otroligt stora kyrkogårdar. Bra kämpat Anki!

    SvaraRadera
  6. Tack för fina bilder från en kyrkogård som jag känner igen. Inte så många makare där heller.
    Jag har bara hittat en makare trots besök på tre stora kyrkogårdar och 13 000 steg.
    Vi ommer igen i nästa uppgift! Visst?

    SvaraRadera
  7. Du kanske får resa ändå längre för att hitta alla "makare" :). Bra jobbat ändå och vackra bilder fick du med dig förbi många vackra stenar.
    Vi hörs !
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  8. Mycket svårt att hitta "makare", även i Stockholmsområdet. Vi gick i omgångar till olika kyrkogårdar här i närheten, bland annat Norra Begravningsplatsen som är oerhört stor, gick inte hela men ett par timmar i alla fall. Jag tror att "makare" var ett lite enklare yrke som kanske inte sattes upp på gravstenar som de med "finare" yrken, i alla fall i storstäderna. Min gissning.
    Men du, grattis till ett fint inlägg och några poäng fick du ju också.
    Kram och trevlig dag.

    SvaraRadera
  9. Så bra du fick till det, grattis �� kramar

    SvaraRadera
  10. Du har lyckats jättebra med Bosses uppgift, och visst var det lättare sagt än gjort.
    Jag sprang som ett jehu fram å tillbaka på vår kyrkogård, men hittade ingen makare utan bara andra yrken så jag gav upp.

    Bra jobbat där, och dendär udda gravstenen var Värkligen annorlunda.

    Kramkram.

    SvaraRadera
  11. Jag missade också tävlingen. Nästa uppgift hoppas jag däremot kunna klara av. Fast jag tycker du gjorde att bra försök. Kram

    SvaraRadera
  12. Du lyckades ändå vilket är riktigt bra gjort !!
    Skriver man ens yrke idag ??
    Tack för vackra bilder !!
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Det var väldigt vad mycket titlar det var på stenarna. På vår begravningsplats så finns det bara två som har titlar, en folkskolärare och en stins.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)