söndag 31 maj 2015

Skåneresan... sista delen

Kvällens oväder drog förbi under natten och dagen började med ganska fint väder...
... som lockade ut en liten familj till att prova på drakflygning...
Innan vi vände norrut så blev det förstås en liten promenad inne i Trelleborg...  klockan är runt 10 på förmiddagen, men ändå väldigt folktomt på gatorna...
Fontänen Böst av konstnären Fred Åberg pryder sin plats i centrum.
Böst är ett dialektalt ord som betyder elak, ond, stygg... och används ofta i betydelsen Skitväder, läste jag någonstans... kanske någon vet? Om så är fallet så är det i alla fall ganska passande för maj månad i år faktiskt :
Trodde jag skulle hitta fler "gamla" hus, men letade kanske på fel ställe...
 ... men jag hittade ett bageri där man fick handla i en lucka i väggen...
T.h. överst är ingången till porten där luckan finns... väldigt gott bröd fanns där... rekommenderas om ni har vägarna förbi.
Ja då vände vi då hemåt igen... här  på väg mot Tyringe... gula rapsfält... vackert!
Tog en liten sväng i till Svedala, där vi passade på att fika...
Nästan framme i Tyringe stannade vi till vid en parkeringsplats och fick syn på den här skylten och nyfiken som jag är så var jag ju tvungen att gå dit :)
Utsikt över Finjasjön och gula rapsfält...
På väg upp fanns detta... en restaurerad målning av Snövit, gjord direkt på berget 1929... 
Restaurerad av Marianne Johansson...
Strax utanför Tyringe ligger stuteriet Rydbo, eller f.d. stuteri... nu endast med två hästar kvar, men under sin storhetstid fanns viss ett 60-tal... och fungerade även som hingststation...
Numer ganska nergånget, men här stannade vi för natten i alla fall...
Här fanns den innerligt snälla vakthunden Cilla som gärna hängde med mig på #blomsterpromenad" :)
Hittade mest ogräs och förutom maskrosor så hittade jag rödplister och hönsarv (eller närbesläktad)
Fortsatte sedan hemresan... stannade till i Älmhult för proviantering...
Fortsatte genom ett sommarfager landskap, genom små byar och stannade så småningom på en av våra favoritplatser... Lady & Lufsen, en bit utanför Värnamo... längs väg 27 mot Alvesta.
Gps-koordinaterna är:
 N 56 58 52  - E 14 13 48
Här har vi varit förut och hit kommer vi gärna tillbaka :)
Tidig morgonpromenad bort till den gamla kvarnen/ sågen...
Nog hade vi kunnat åkt direkt hem härifrån... ca. 25 mil, men såå långt åker ju inte vi :)
Istället bestämde vi oss för Bauergården mellan Jönköping och Gränna (gamla vägen)
Här finns en bra ställplats med allt man behöver för att tömma både det ena och det andra...
... dessutom fina omgivningar med egen badplats och bastu vid sjön...
Så sista etappen hem... genom Gränna...
... gamla vägen...
... förbi Uppgränna och gamla E4:an hela vägen till Norsholm, för att på eftermiddagen stanna på hemmaplan igen.

Allt var sig ganska likt... ogräset hade vuxit, tomatplantorna i växthuset mådde bra... tack för hjälpen Basse! 
Lingonen på vedbacken hade börjat blomma :)


Det blev visst långt det här, men nu är det slut för denna gång.
När vi kommer iväg nästa gång vet jag inte, men det blir säkert något nytt inom en inte alltför avlägsen framtid.
Ha det got!

18 kommentarer:

  1. Härlig resa ni gjort, blev många fina bilder! Köra 25 mil, när man har huset med sig, är ju himla onödigt, det håller jag med om!

    SvaraRadera
  2. Åh Ankie så mycket fint Ni sett på er resa i Skåne. I Trelleborg har jag bara varit, när vi skulle med färjor till Tyskland osv.
    Men så mycket annat fint Du berättade om. Det blev inte för långt älskar när Ni berättar ordentligt.
    Tusen tack jätte intressant

    SvaraRadera
  3. Vi tog en tur till Skåne för tidigt, kallt och ruggigt.

    Ni hade betydligt bättre väder ser jag!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den där järnvägsövergången i Svedala har jag kört över många gånger, för mina föräldrar bodde i Svedala. Det har varit så kul att se dina Skånefoton. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Det gör inget alls att det blev långt. Jag fattar inte att du hittar så mycket fina platser. Och ändå bor jag ju helt nära ett av ställena. Tack för en tur i bobilen. / Britt

    SvaraRadera
  6. Tack och tack för dina fina bilder. Speciellt statyn med paraplyerna tyckte jag var riktigt fint och väldigt talande för vädret som varit. Såg i alla fall ut att vara uppehåll när ni var där nere i Skåne. Jag är ganska bevandrad i Skåne eftersom jag har så många släktingar där men mer åt Helsingborgshållet. Trellerborg har jag inte varit i så det var roligt att se. Ser fram mot din nästa resa

    SvaraRadera
  7. Här har du en länk till böst: https://www.folkmun.se/definition/B%C3%B6st

    Annars förvånades jag över vilket fint väder ni ändå hade, jämfört med 08 alltså.
    Rapsbilden och "ångan" på sjön är helt underbara bilder, som t o m den tämligen bloggointresserade maken reagerade på:-)

    Välkommen hem! Nu är det bara att ta itu med ogräset - jag gillar ju sådant, men inte du;-)

    SvaraRadera
  8. Vårt vackra land...blir så lycklig efter att ha sett alla dina fina bilder och så bra berättat, ja nu har ju jag också varit med på er resa! Bilderna från den tidiga timman är något extra, dimman ligger och vilar sig i solljuset, fantastiskt! Och Lady & Lufsen, jo det ligger med på vår besökskarta någon gång i framtiden, vet bara inte när...Känns som om jag borde vara ledig hela sommaren, ja gubben också förstås. Vi har ju inte tid att jobba...
    Och nu sitter vi snart i husbilen, allt är packat, och det som inte är med, ja det är inte med...Finns förmodligen i överflöd ändå om jag känner mej själv rätt. Vi har lika många skåp i bilen, mannen och jag, men det är betydligt trängre i mina...Är rädd att han inte har kläder så det räcker...*gapskratt*!!
    ....å gräse dä växer å rôgen han gror....Visst hade han rätt, Gunde Johansson, en gång i tiden!! Det är iallafall sig likt, år efter år...likadant här som hos er alltså!
    Ha det nu så gott vännen, och snart så...
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Ser ut som vädret varit med er på resan eller har du lyckats parera in fotandet mellan skurarna. Gillar statyn med paraplyerna som jag inte sett tidigare. Härliga bilder med vatten och dimma. Får väl snart bli en liten tur här också.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  10. Tack för en härlig tripp du bjudit på till Skåne ! Jättefina bilder du presenterat men jag gillade extramycket morgonbilderna med dimmorna. De var fantastiska ! Trollska och magiska nästan.
    Rapsfälten är ju hur underbara som helst och jag kan aldrig se mig mätt på sådana.
    Jag måste nog till Skåne någon gång under just den perioden då rapsfälten blommar.
    Fontänen var ju hur fin som helst. Rolig.
    Vad glad jag är för att jag hittat din blogg ! Den glädjer så mycket !
    Ha det riktigt gott !
    Kram

    SvaraRadera
  11. Din blogg är vad den heter, Bildbloggen, så mycket vackra bilder. Kram

    SvaraRadera
  12. Härligt att åka de gamla vägarna istället för att bara susa förbi på E4:an. Så mycket vackert att se utmed dessa. Ska verkligen försöka göra en utflykt i sommar och åka gamla vägen genom Gränna. Många underbart vackra och intressanta bilder från er resa.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  13. Härlig tur! Gamla vägen norr om Gränna är fantastiskt vacker!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Jag säger (skriver) det igen, Sverige är fantastiskt. Tänk vad mycket ni får se av vårt vackra land.
    Många 'egna' små ställen man plötsligt hittar och som man blir förälskad i, så vill man återkomma gång på gång.
    Oj vilka vackra naturbilder man njuter ska du veta, sen glor jag så ögonen håller på att trilla ut, hi hi . . . .
    Undrar vad är ni nu, tar fram förstoringsglaset och se namn som vi kört förbi, men när var och hur, t.ex. Trekanten m.m. någon GPS har vi inte, behöver vi nån sådan undrar jag. Var ligger nu Lady och Lufsen ? har jag inte frågat om det innan, känns som de 'Deja Vu'.
    För att uppleva mer av naturen ska man givetvis köra på äldre vägar, de är vackrast, men kanske inte bäst.
    Tack för turen, kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Det var en fin fontän! Som du säger passar motivet bra den här våren!
    Det var många fina bildet du bjöd på från din resa!
    Ha det fint Anki!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Tack för turen Anki!
    Det är bara att se och njuta av härligheterna du visar i jättefina bilder och text!
    Husbilskram

    SvaraRadera
  17. Återigen njuter jag av din bildkavalkad. Vissa foton är helt underbara speciellt sjö- och bryggfotot :-) Det är verkligen vackert i Sverige.

    SvaraRadera
  18. Magisk bild över sjön med dimman som lättar. Coolt med stenmålningen på Snövit. Du borde gör en resebok om sevärdheter i Sverige. Jag har också kommit hem efter fyra dagar i Småland. Fy vad det har regnat och nu vräker det ner här hemma också, satte blommorna i garaget som jag tänkte sätta i balkonglådor - det får bli en annan dag! Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)