fredag 22 maj 2015

Skåneresan... del 1

Vi startade förra tisdagen och hoppades att vädret skulle bli bättre... men det blev ganska blandat... mycket regn, blåsigt och kallt, men också en del solglimtar.
Första etappen gick till Tranås och anledningen var Lasses födelsedagspresent från barnen med familjer - ett presentkort på Dressman... de tyckte han behövde förnya sig lite :) 
Det bästa med Dressman i Tranås är att det ligger utefter Storgatan, där man kan parkera nästan precis utanför... vilket är bra för Lasse som har svårt att gå.
 Övernattade på en lugn parkering i närheten av småbåtshamnen... centralt och bra :)
 Onsdag morgon innan vi fortsatte blev det en skön promenad längs Svartån... gick in mot centrum, längs stranden och genom den fina parken... och vände vid Folkparken.
Gott om gula blommor... den första har jag ingen aning om vad det är, den andra är en skunkkalla och  sedan en dubbel gulsippa.
Nedre raden, en dubbel kabbeleka och så den ljusgula svavelsippan... en hybrid mellan vitsippa och gulsippa.
Så till sist från Tranås... en fantastisk gul magnolia... och en blå himmel!
 Fortsatte så under onsdagen längs mindre vägar... så försommarvackert...
Söderut med E4:an t.h. och vi åker på den mindre vägen... som efter att vi svängt blev ännu mindre...
På väg till Laganraste, där vi tänkte sova... här blev det stopp en stund...
Upptäckte att det under torsdagen, Kristi himmelsfärdsdag alltså... skulle bli veteranrally - Riksettanrallyt - start i Jönköping och mål i Örkelljunga... kul!

 Sedan blev det raka spåret till ställplatsen i Skälderviken...
Tyvärr är ställplatserna inte med sjöutsikt, men det är nära att ta sig både till stranden och hamnen...
 Tidig morgon... blå himmel och alldeles stilla... ljuvligt!

Stannar här så länge... fortsättning följer...
I morgon är det dags för lördagstema igen, så fortsättningen kommer nog inte förrän i början av nästa vecka :)

Ha det gott... njut av Pingsten!

12 kommentarer:

  1. jag önskar Dig verkligen en trevlig Pingst. Vilken trevligt utflykt och Du kan konsten att återge det vi ser också.
    ha det bra, väldigt fina bilder tycker HAJAN

    SvaraRadera
  2. Ska bli kul att se vad du har valt att fotografera från Skåne. Trevlig Pingst.

    SvaraRadera
  3. Kan inte låta bli att börja med ett skratt här.
    Har faktiskt varit i Tranås på tjänsteresa (deltog i ELMIA mässan i Jönköping, men det närmaste hotellet med lediga rum var just i Tranås). Å där finns ju bara en gatsnutt = huvudgatan som är folktum. Det fanns visst en korvkiosk också, men den är säker nedlagt nu. För att inte prata om Stiga - Tranås stolthet.
    Men 100 meter åt alla håll från Storgatan fanns en massa kyrkor...

    Så efter skrattet kan jag nu njuta av dina bilder från rallyn och naturbilderna. Den sista bilden är ju såååå vacker:-)

    SvaraRadera
  4. Jag har lagt märke till att de första blommorna är nästan alltid gula. Tussilago, maskros, kabbeleka och en massa andra. Är det för att dom reflekterar solen tro? Det är så fint att se lugnt vatten och ganska ovanligt nu för tiden. Åtminstone här blåser det jämt. Roligt att få följa med på Skåneresan. Där känner jag igen mig ganska bra eftersom jag har många av mina släktingar i Skåne och har varit där många gånger

    SvaraRadera
  5. Fin gul blomning av litet ovanligare slag (jag vet inte vad för slag). Dina morgonbilder vid vatten är så stillsamma och fina. Ser fram emot mer. / Britt

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint ni får se på era resor! Vi har skånebesök just nu och jag förstår att det är mycket kallare här hos mig än i Skåne. Fin helg till dig Anki!
    Ps Orkar inte riktigt vara så engagerad i fotoutmaningen.Det har hänt så mycket sedan nyår så orken finns inte riktigt. Aldrig varit med om dess like. Hoppas att semestern sätter fart på mitt engagemang. :-)

    SvaraRadera
  7. En resa söderut i vårt land när det är som allra vackrast (jag tänker bort regnet), väldigt fina och trevliga bilder och idag hoppas jag att ni också har fint väder, för här har äntligen molnen försvunnit, i alla fall idag, och vi har ett årsvärmerekord på 14 grader! Ha det gott! Kramar

    SvaraRadera
  8. OH, vilket härligt inlägg!!!! Precis i min smak!
    Så kul och intressant att få se lite Sverigebilder. Så vackert!
    Tack för detta inlägg!

    SvaraRadera
  9. Åh vad mycket fina bilder på blommor, vägar och vatten! Och veteranbilar :-) Men just blommor, vägar och vatten är jag lite extra förtjust i. Visste inte att det fanns gul magnolia! Kram och fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  10. Men Anki, du har ju varit på samma ställe som jag under pingsten = Skälderviken. Lustigt sammanträffande.
    Kramar Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)