tisdag 26 maj 2015

Skåneresan... fortsättning

Från Ängelholm åkte vi till Höganäs... som vanligt via det mindre vägnätet, genom alla små byar. Dervar inte mycket trafik den här tiden på året och inte mycket är öppet, men vi trivdes bra ändå.
Stilla och lugnt var det även mitt på e.m... nästan helt folktomt...
Gillade skyltningen hos den lokale fastighetsmäklaren...
Giraffen... en rostig skapelse på torget var också fin... och Höganäs biograf är en av landets äldsta, fortfarande i bruk... här har visats film i samma lokal sedan 1899!
Nere vid havet fanns denna mur med massor av kakelplattor... riktigt fint!
I centrum hittade jag detta hus, som såg övergivet ut vid första anblicken... men jag såg en skugga skymta förbi i fönstret...
Det finns en soptunna utanför trappen... och på kanten står en askkopp! Så någon bor nog här.
Hittade konstigt nog inte så många dörrar... hm... tittade kanske inte tillräcligt noga...
 ... men jag hittade det här konstverket - "Mormors skor" av Josefin Axelsson.
Gjort av virkade grytlappar... målade och behandlade på något sett... ganska speciellt...
På väg igen...  först en rundtur på Kullahalvön och så till Mölle... 
Mölle som Povel sjöng om i Gräsänkling blues...
Det stora vita hotellet... Grand Hotell... där bodde hon nog, hans fru alltså :)
Inte mycket som var öppet i Mölle... men snart så... då strömmar sommargäster och turister dit igen.
Vi fortsatte sedan mot Landskrona - till ställplatsen vid Lundåkrahamnen... välordnat och bra, men vädret lämnade en del övrigt att önska... regn och hagel och blåst... inte ett dugg skönt! Vi kostade på oss resans enda restaurangbesök... prima käk och god öl fanns det på den lilla restaurangen som låg bara några meter frå husbilen... väldigt bra!
Någon hade slagit knut på skorstenen... men rök, ja det gjorde det ändå :)
Nästa dag innan vi åkte mot Trelleborg blev det förstås en rundtur inne i staden även Landskrona är en fin stad med en hel massa fina gamla hus och en fantastisk park... eller i alla fall en "blomstergata"... riktigt snyggt med blommor på båda sidor!
Lite tråkigt med alla luftledningarna till elbussarna... de var liksom i vägen!
Någon med fantasi hade arrangerat detta... vattenkannor i olika färger, som fick agera blomkrukor... riktigt snyggt!
Från Landskrona... mot Lund... solen skiner och rapsen blommar :)
Hittade en bra parkeringsplats i närheten av stationen...
Det finns många fina hus även  i Lund... hit åker jag gärna igen...
... inte minst för Lundagård, parken som ligger mitt i staden, granne till domkyrkan och flera gamla hus...
Kvadraten som syns t.h. är Domkyrkoforum....

Det här är Kungshuset... byggt redan på 1500-talet.
Härlig blomsterprakt och fint även vid universitetet.
Några timmar senare styrde vi kosan mot Trelleborg där vi hittade en bra parkering strax förefärjelägena...
Vädret fortsatte med regn, blåst och hagel... men man får vara tacksam för de soliga stunderna som bjöds emellanåt :)
Tyvärr var vädret fortfarande inte med oss... här drar ovädret in från havet!

Fortsättning följer!

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Höganäs är en fin stad! Tycker det låter konstigt att det inte skulle vara öppet överallt? Sommarsäsongen har ju börjat! Många fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Tack för att jag fick vara med på din rundresa i Skåne. Fantastiska bilder som vanligt - roligt att se. I Kungshuset i Lund hade jag mina engelskföreläsningar när jag läste i Lund 1957 - 1960. Det var längesen jag såg detta fina gamla hus.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Åååå.....vad jag längtar ner till Skåne när jag ser dina fina foton ! Det är lite kända trakter för mig med Kullahalvön, Höganäs, Mölle. Hade nog gärna flyttat till skåne om jag hade varit yngre och fått bott där ;) Men hoppas jag kommer dit vid något tillfälle istället. Det var ett par år sedan jag var där.
    Synd bara att ni hade dåligt väder stundtals eller ofta, men efter regn kommer solsken som man säger.
    Du och jag som gillar att fota, är inte regn det värsta. Kan bli dramatiska bilder av svarta moln, regndroppar eller blixtar på himlen. Det finns alltid en andra sida av myntet. :)
    Trevligt att få följa din rundresa i Skåne och alla de vackra bilderna.
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  4. Oj vad mycket ni hann med nere i Skåne. Ja det finns mycket vackert att titta på i alla städer, man kunde bygga vackra hus med stil förr.
    Vi känner ju till Skåne mer än landskap ovanförr Vättern, det har bara liksom blivit så . . . .
    Synd att jag inte hann ge er adressen till oss i tid innan ni drog hemåt.Det finns gott om ställplats hos oss som du kan se . . ..

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder! Jösses, vad jag längtar ner till Skåne.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  6. Vad mycket fint du visar.
    Tackar för denna vandringen. En riktigt trevlig sådan blev det.

    Ha en riktigt bra dag!

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt bil och textreportage från södra Sverige. Det där vita huset var både charmerande och lite spännande! Nån egensinnig småstadspresident kanske huserar där. Vem vet? Hahaha skorsten med knut!!! För att inte tala om mormors skor, vilken rolig idé och vilken fin text till skorna :-) Det blir lite mer resor söderut för egen del nu eftersom nyvuxna barnen rör på sig. En flyttar till Malmö till hösten. Ser fram mot att besöka den landsändan!

    SvaraRadera
  8. Trevliga reportage och fantastiska bilder från er resa i syd!

    Fortsatt trevlig resa!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Tack för den härliga bildkavalkaden inklusive sightseeing. Du har en sällsynd förmåga att hitta alla guldkorn. Å idag var det många! Älskade de färgglada blomkrukorna:-)

    SvaraRadera
  10. Vilken jättetrevlig resa. Då är det ju underbart att ha husrummet med sig. Vilka gamla fina hus, och de har förmodligen gjortbiordning
    dessa gamla fina lägenheter som finns i dessa hus. Ser bara här i Norrköping där jag har barnbarn som bor. Men oj så dyrt nästan 2 millioner för dem. Ingen hiss heller när man väl kommit upp, satt man och tänkte kommer jag ner månne. Det är så intressant att följa dig på dina resor, vi eller jag i alla fall väntar på fortsättningen,.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  11. Det är alltid spännande att se vad turister väljer att fotografera när de kommer till ens hemtrakter. Väldigt kul att få se min del av Skåne genom dina ögon. Kram

    SvaraRadera
  12. Åh vilken trevlig resa. Med en del minnen. I Lund bodde jag några år till exempel. I Landskrona finns ett gammal koloniområde vid Citadellet. Såå fint, men där var ni kanske. Trelleborg också fint. Ska bli roligt att se mer. / Britt

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder! Skåne är verkligen fantastiskt. Verkligen ett fint sätt att möta våren, trots regn och hagel...
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Dina bilder gör mig verkligen sugen på att göra en egen rundtur i Skåne.

    SvaraRadera
  15. Så många vackra byggnader på er resa! Men det där huset...som först såg öde ut...var det verkligen någon levande själ där...eller...?? Nu gick fantasin igång igen, fast det är klart, andarna kanske inte röker...För övrigt så föredrar jag dessa små pittoreska hus med smala gator, även om gamla ståtliga byggnader också har sin charm. Men bo, det ska man göra i ett litet mindre.
    Synd att vädret inte var det bästa, men den här våren och försommaren började så bra men sen avtog det lite. Lite som den håller på sig, så vi inte ska bli alltför bortskämda inför sommaren.
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Vilka härliga skånebilder!
    Vissa ställen känner jag väl till, andra mindre.
    Lund är mej väl bekant eftersom jag har min kusin där. LIksom Mölle där han har sommarhus. Gillar verkligen Mölle. Han bor näa hotellet med vacker utsikt över vattnet, men huset syns inte på din bild.
    Kul att få se lite mer av Höganäs, där brukar vi åka och handla i saluhallen.
    Landskrona har jag inte besökt på många, många år.
    Ett mycket trevligt inlägg! Tusen tack!

    SvaraRadera
  17. Vilket härligt inlägg med massor av fina bilder..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  18. Fortsätt och njut av din resa även om vädret inte visar sig från sin bästa sida.
    Du får ju även fina ovädersfoton =)
    Sverige är verkligen vackert och du lyckas ju hitta den ena pärlan efter den andra.
    Den där idén med vattenkannor kanske man skulle ta efter......
    Ha det gott och trevlig helg! Kram kram

    SvaraRadera
  19. Ja, det finns alltid mycket att njuta av när man är på uttäcktsfärd även om turistställena inte är öppna. sista bilden så läcker!
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  20. Läser ifatt på bloggen och njuter av bilderna från Skåne. Jag gillar verkligen Skåne - men ni kunde ju ha blivit unnade lite bättre väder för att kunna njuta till fullo!
    Det där med husbil lockar mer och mer. Man kanske skulle hyra en och prova på ... och drömma vidare lite till om man trivs med en ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du handlade!
      Sv: Visst är det!
      Jag beställde själv gåvor till alla "mina" unga ledare via barncancerfonden. Alla bidrag små ...

      Radera
  21. Men så mycket roligt du finner på din väg genom tillvaron. Men det gör man ju bara man har ögonen öppna och har man dessutom kameran beredd då brukar man få syn på ännu mer kul. Jag är såå trött på mina fotomotiv, naturen, natur och så har vi lite natur. Ingen stad, inga stenhus, inga byggnationer, inga människor, men skog, skog och skog. Ja jag älskar skog men nån måtta får det väl vara...
    Tur jag har kompisar som jag kan titta in hos o bli lite inspirerad
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)