onsdag 20 maj 2015

Lördagstema - fåglar

Veckans tema är (var) Fåglar... för det har Karin bestämt :)
Här kommer mitt försenade inlägg, som borde ha varit inne för flera dagar sedan!
Kul tema, men... vad skriver man om fåglar?
Jag är ju allmänt naturintresserad och gillar både det som växer och det som flyger... både stort och smått - och det innebär att jag gillar fåglar också... men... svampar är betydligt mer samarbetsvilliga när jag tar fram kameran.
Nåja, ibland har man tur, så här kommer lite bilder... några ur arkivets gömmor och en del helt färska...
Den vitkindade gåsen poserade i alla fall snällt en morgon vid Femöre Marina utanför Oxelösund...
... och över hustaken i Askersund bråkade måsarna om något...
På en sommarvarm gata i Mariefred irrade en ensam och rädd måsunge... eller kanske är  det en trut...?
Kajan har varit med förr... tagen på bar gärning på en restaurang i Vadstena...
Vid Mem försökte gråsparvshanen sno åt sig en rejäl brödbit... honan sitter bakom och väntar :)
Talgoxen sträcker på nacken undrar vad pilfinken hittade för gott...
Sädesärlan funderar på under vilken tegelpanna de ska ha sitt bo...

En riktig sångfågel... tror det är en taltrast...
... och här en annan lite trast som nyss flugit ut från sitt bo...

En högtidsstund var det att få se friflygande storkar... som här i Skåne förra året...
... och visst är de söta ladusvalans ungar... fotade på Öland förra året...
Och hackspetten i torrakan... hackade så det ekade... och satt snällt stilla medan jag tog flera bilder.
Poserade snällt gjorde också gräsandshonan i Söderköping...
I Höganäs lyckades jag få med ett ejderpar på bild...
... en ensam storskarv...
 ... och en tjusig gravand... lite avvaktande, med flög inte iväg :)
 .Strandskatan ville först inte alls vara med på bild, men ändrade sig och stannade upp en kort stund.
Avslutar med ett litet tips... en fågelbok som inte bara visar hur fåglarna ser ut, utan även hur de låter... mycket uppskattat av både stora och små.
Såg att även Karin Englund tipsade om denna bok... :)
Det här får bli mitt försenade fågelbidrag till lördagstemat... och om du vill se vad de andra Lördagsbloggarna har skrivit, så kolla in under fliken med samma namn...

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Om någon eller några dagar är vi hemma igen... då kommer lite bilder från vår senaste husbilstur.

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Du har verkligen fångat många fina fåglar!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig "fågelsång" det blev av alla fina fågelbilder. Kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder av fåglar som annars kan vara lite svåra att få till något bra. Men du har verkligen lyckats !
    Tack för tipset om fågelboken. Den kan verkligen vara värd att införskaffa. Det finns mycket att lära :)
    Kul att höra från dig igen. Hoppas du har haft det härligt och berikande på din resa.
    Ha det gott !
    Kram !

    SvaraRadera
  4. Om man väntar på nå't gott så...

    Måste säga att det nog inte spelar någon roll vad du fångar med din kamera - bilderna blir alltid höjdare. Så är det bara. Å det här fågelinlägget är då verkligen inget undantag.

    Helt suveräna bilder:-) Dessutom är jag impad över att du till och med vad vad fåglarna heter...

    SvaraRadera
  5. Vilka alldeles underbara bilder på fåglar Anki! Och inte bara de mest poseringsvänliga fåglarna heller! Det måste vara roligt att kunna fånga dem så bra på bild.

    SvaraRadera
  6. Oj så många fina fåglar! Vilka fantastiskt bra bilder du tar! Och visst är den där fågelboken med fågelläten väldigt praktisk och lärorik. Jag tror det var där jag till sist fick klart för mig att det är enkelbeckasinen som låter så speciellt om kvällarna vid vår sjö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det finns en tävling om "Årets gråsparvsbild" borde du vinna den! Vilken bild! Det stora brödstycket, den lilla fågeln, vingarna som flaxar och så honan i bakgrunden. Suverän!

      Radera
    2. Tack för dina snälla ord Karin. Kul att du gillar min gråsparvsbild :)

      Radera
  7. Åh vad många bra fågelbilder! Jag kan ingenting om fåglar, men vi har vänner som är fågelskådare. Det verkar lite beroendeframkallande ;)

    SvaraRadera
  8. Jag trodde inte Du hade några fågelbilder- Men kära Anki Du hade ju en hel uppsjö med bilder. Så fina bilder på alla sorterna.
    Det var ju ett härligt tema. Tur för Dig, där vinner Du nog

    SvaraRadera
  9. Många fina fågelfoton! Jag har varit ute och testat mitt nya teleobjektiv på fåglar. Det var riktigt roligt att kunna komma lite 'närmare'.

    SvaraRadera
  10. Underbara, fantastiska bilder - som vanligt! Kul att se fåglar som jag inte hade en aning om.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  11. Det var ju en härlig kavalkad! Tycker minsann du har god hand med fåglarna också. Fick den sjungande fågelboken i present för flera år sen. Mycket trevlig och borde plockas fram oftare för fåglar är jag dålig på.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  12. Så fina bilder! Fåglarna har verkligen varit samarbetsvilliga, och du är så klart en utmärkt regissör. Kram

    SvaraRadera
  13. Oj så många fina bilder du fångat.
    Kan tänka mig att högtidsstunden var storkarna. Dom ser man ju inte var dag om man inte bor i Skåne.

    SvaraRadera
  14. Men helt fantastiska bilder på många fåglar. Med fyndig text. Ser fram emot nästa reseberättelse. / Britt

    SvaraRadera
  15. Så många underbara fågelbilder! Tänk att de poserade så snällt för dig :-) Själv älskar jag att fota fåglar och ibland lyckas jag över förväntan. Igår fotade jag en härligt nyfiken duva, som nog hamnar på min blogg nästa vecka.
    Ha en fin fortsatt vecka.

    SvaraRadera
  16. Nog vet jag att svampar står stilla och på så vis är "lättfotade" - du har verkligen lyckas Anki med dina bilder, med BRAVUR!!
    kram

    SvaraRadera
  17. Oj, oj, oj vad mycket kanonfina fågelbilder!!!
    Jättesöta!
    Ha det gott i solen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  18. Jag tycker du fångat dem bra på bild jag! Själv fångade jag Talgoxe i köket igår. Fångade och fångade jag räddade livet på den. Busans första byte - aldrig förr har jag haft en katt som sprungit slalom mellan krukorna på överskåpen. Men allt stod kvar, och sagan slutade ju lyckligt! Ha en skön helg. Kram

    SvaraRadera
  19. Fantastiskt vackra bilder på olika fåglar.
    Jag älskar verkligen fåglar, utan dem hade världen varit tyst och trist. Natur program om fåglar på TV då sitter jag 'bänkad'.
    Du har fångat dem alla så bra på bild.

    Jag ska skicka min adress sen.
    Skriver på mobilen det är lite knepigt.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  20. Vackert Vackert !!

    Ha det gott...Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)