onsdag 3 juni 2015

Månadens första tisdag... igen!

Tycker inte det var länge sen, men ännu en månad har passerat och det var dags för en ny månadslunch med Totte.  Vädret var inte det bästa... regn, regn... och kallt. Det blev en rundtur i sta´n med omgivningar... bl.a. för att titta på alla nya stora lager som byggs ute på Händelö...
Det var min tur att leta matställen och Tottes tur att välja... tolv olika rätter, hälften kött, hälften fisk... sex olika matställen. Totte valde stekt strömming med potatismos och då hamnade vi på Restaurang Renströmmen. Restaurangen ägs och drivs av Pingstkyrkan och är ett populärt lunchställe i Norrköping.
Jag skrev om det här vackra huset i utmaningen "100 hus 2013" - HÄR kan du läsa det inlägget om du vill.
I ett av fönstren fanns denna skylt :)
 Vi som trodde att vi "bara" skulle äta strömming blev glatt överraskade... ja, inte för att vi har något mot strömming, för det var ju det som var valt... men här stod vi nu framför en fantastisk buffé med 5 - 6 olika maträtter :) Om ni är i Norrköping och letar efter ett bra lunchställe så kan jag varmt rekommendera den här restaurangen, bara ett stenkast från Centralstationen.
Det fanns ingen plats för tavlor på väggarna, så vad gör man då? jo, man sätter dem i taket!
 Och kolla in lampskärmen som ser ut som en hatt... eller kannorna över disken med kaffet... häftigt :)
På andra sidan Drottninggatan ligger Carl-johans park... det är där den fina kaktusplanteringen finns varje sommar. de gula byggnaderna är t.v. Stadshuset och t.h. gamla Stora hotellet.
 Närmaste granne runt hörnet är gamla Druvan...
... det huset har jag också skrivit om... HÄR  Bakom Druvan byggs det, men jag vet inte vad...
Tiden går fort och efter en som alltid trevlig lunch var det dags att skjutsa hem Totte och att åka hemåt igen. Det blev lite kortare än vanligt... jag hade lovat att skjutsa äldsta barnbarnet till simskolan... klart man ställer upp :) 


Vid garaget har vi en urgammal slangvinda...  slangen går inte längre att rulla in... en ny ligger i garaget (hm... inte helt ny, men nyare...). Har hört att det pipit och igår fick jag syn på vad det var... talgoxungar!
 Lyckades få två halvdåliga bilder...
Nya slangvindan får vänta några dagar till...  :)

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Tack jag kommer ihåg när Du skrev om Standars Hotell. Min mamma och pappa träffade varandra där. De arbetade där båda två. Chefen då hette Liebenfeld . Pappa var Såskock, mamma jobbade i Kall- skänkningen. Det är över 80 år sen, tack för påminnelsen. Det är så roligt kommer ihåg när Du skrev om alla 100 husen. Jag älskar mitt Norrköping, låter kanske larvigt, men så är det.
    Tack för dina påminnelser ibland kram från Hajan

    SvaraRadera
  2. Ja, Norrköping, tänk där bodde jag ett halvår en gång för länge sedan och jag känner igen en del på bilderna! Kaktusplanteringen är fantastiskt. Det är en fin stad och det ser man ju på bilderna också.
    Men vad som är häftigast är ju dom som fåglarna, men,......så otroligt söta och lite rufsiga i håret och så har dom hittat på att bo där! Nu kan ni ju inte ta bort den vindan!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vad tiden går fort! Vilken god matsedel, var det sen dessutom så man kunde äta mer än en sak... så perfekt!

    SvaraRadera
  4. Hög igenkänningsfaktor. På Standard var jag ute och dansade många gånger när jag levde ensam med mina två barn.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det var en jättetrevlig restaurang ni var på. Jag gillar deras fantasifulla inredning...den andas mycket humor. Så gulliga fågelungar du har fått som gäster. Tänk att få se dem i boet på så nära håll. Ha det bra.

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt med era utflykter och att ni väljer vem som får välja. Kul med kannorna hängande. Sådan ideer gillar jag.
    Vilket val fåglarna har gjort. Ett synnerligen annorlunda boställe. Undrar hur de pratade sinsemellan . / britt

    SvaraRadera
  7. Vad söta ungar. Tavlor i taket. Fina hus. Anki bjuder på en härlig mix. Kram Bosse

    SvaraRadera
  8. Men jösses vilken lyx att kunna välja mellan så många fiskrätter! Så söta de små dunbollarna är och vilket finurligt ställe mammafågeln har valt för sitt bo :-)

    SvaraRadera
  9. På Standard Hotell har jag tillbringat många nätter!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Underbara fågelbilder!
    Nu får du vakta på Torsten så inte
    bebisarna går åt till lunch.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Alltså den lokalen är helt i min smak. Fantasifull och inspirerande - annorlunda!
    Å tack för sightseeing turen också:-)
    Å vilka söta fågelungar. De valde verkligen ett roligt ställe att bli kläckt i;-)

    SvaraRadera
  12. Vilken tur att det regnar så mycket - för vattna kan ni ju inte göra med den slangvindan....;-) Vilka söta ungar!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Vilken vinda - en fågelbovinda blev det ju ... låt stå!
    Taket ja, säger jag till mig själv leende ... en utmärkt plats för tavlor i mitt tycke ..
    :-)
    Tack för turen, strömming är gott!
    kram

    SvaraRadera
  14. Tihi vilken kul idé med tavlor i taket. Enda bekymret är ju att man riskerar akut nackspärr när man tittar på dem, om man inte lägger sig raklång på golvet vill säga! Kanske vore en idé att ha ett samarbete med en naprapat, haha, nu var jag väl fiffig? Nä det är nog bara avundens röst som talar, lunchställen? Bah, vill man inte äta hemma vid köksbordet av det utbud som Coop Nära har att erbjuda så erbjuds......tadaaa, en pizzeria! Förvånad? Nä så är det ju på landet...jag klagar dock inte, handlade färskpotatis och matjesill igår så idag ska jag njuuuuta
    Kram

    SvaraRadera
  15. Renströmmen var länge sen jag besökte, så tack för tipset. Vilken tur att du upptäckt fåglarna!! Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Det var vårens mest bedårande bild, den på fågelungarna i sladdvindan! Vilket place föräldrarna hittat! Undrar hur de tänkte? Fri tillgång till vatten kanske...Så himla söta!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)