lördag 30 maj 2015

Lördagstema - sommarläsning

Karins sista (för denna gång) och även vårens sista tema är Sommarläsning...
Jag läser ganska mycket och har ofta ett par böcker på gång, men på sommaren har jag inte tid.
Då kryper jag helst omkring i det gröna och jagar fotomotiv :)
Troligen en Grön växtstekel (Rhogogaster viridis)
Jag läser ofta faktaböcker och då allra helst om naturen i allmänhet och svamp i synnerhet,  men... jag gillar "historiska" romaner också och fick tips om ett par böcker, som jag inte kunde motstå. Bägge två av journalisten, författaren Anna Læstadius Larsson - Barnbruden och Pottungen. En tredje bok i trilogin kommer nu i juni...
Beställde dessa böcker härom dagen och väntar på att de ska komma vilken dag som helst :)
Kanske hinner jag läsa dem i sommar, annars har jag ju något att göra i höst...

Det här var som sagt vårens sista Lördagstema... nu blir det paus fram till första söndagen i september då vi får nya uppgifter att lösa.
Vill du se vad de andra deltagarna tänker läsa i sommar så kolla in under fliken Lördagsbloggare.

Ha det gott !

19 kommentarer:

  1. Att läsa en bok var längesen. Det har bara blivit ljudböcker. Men har ett par böcker som nu ligger med i husbilen så vi får se om det bli nån läsning på semestern
    Kram

    SvaraRadera
  2. Att läsa en bok är skön avkoppling!

    Deckare blir det mest för mig!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt, man har annat för sig på sommaren än att läsa böcker! Så för min del blir det gärna att jag återvänder till trygga favoriter och läser om något kapitel. Vilken fantastisk bild på blomman med gräshoppan(?)!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är ganska mysigt att sitta ute i trädgården och läsa....när man är klar med jobbet där först förståss. Kram

    SvaraRadera
  5. Jag läser mycket året om!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig bild av gräshoppan ! Jag är liksom du intresserad av historiska romaner som ligger mig varmast om hjärtat liksom faktaböcker om djur, natur m m. Det finns vissa likheter mellan oss :)
    Nu brinner det i brasan medans regnet skvalar ner utanför fönstret. Men det gör inget. Är man på landet så är man :)
    Önskar dig en trevlig helg !
    Kram

    SvaraRadera
  7. Underbar gräshoppsbild Anki! Förstår att det inte blir många lässtunder med jakt på sådana bildmotiv! Tack för tips om trilogin, låter spännande och så är det så roligt att ha en till bok när den första tar slut! Hoppas du hinner läsa litegranna mellan motivjakterna :-)

    SvaraRadera
  8. Porträttet på gräshoppan får mig att förstå att du kan välja kameran före boken ... och en nyckelpiga som cursor dessutom!!! Hade f ö inte hört talas om dina böcker, ska kolla!

    SvaraRadera
  9. Många har dragit slutsatsen att den "lilla gröna" är en gräshoppa... det är det inte... utan en grön växtstekel. Har uppdaterat inlägget och skrivit in det i bildtexten :)

    SvaraRadera
  10. Eftersom jag nu är upplyst så får jag berömma din bild av blomsterväxten med växtstekel!
    Ser dig i övrigt krypande bland allt grönt och blommigt och allt vad du brukar få till! Läs skönt i höst du då!
    Kram :-)

    SvaraRadera
  11. Den där gräshopparen (så skulle jag kalla den) är häftig. Vilken makrobild! H*n ser ut som en liten utomjording med ögon som ET. Gillas skarpt!

    Du och jag har helt olika läsvanor. Jag läser absolut flest böcker under sommaren liggandes i solstolen på balkongen. Dessutom slukar jag mest deckare. Kul at vi alla är olika, eller hur!!?

    SvaraRadera
  12. En fantastisk bra insektsbild! Sommar är trädgård även för mig.

    Då och då väljer jag också att läsa flera böcker av samma författare. Jag har så mycket gamla böcker efter min farmor och mina föräldrar, som jag vill läsa. Försöker på något sätt hinna ikapp det jag missat när jag arbetat, nu när jag är pensionär och har tid.

    SvaraRadera
  13. Jo, en annan sak - jag har fuskat. Din deltagarförteckning med lördagstema är så förträfflig. Eftersom jag inte lyckats få till min egen har jag gjort en länk till din sida.

    Är detta OK för din del?

    SvaraRadera
  14. Fantastisk gräshoppebild och bra tips för sommarläsning.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  15. Som vanligt så har du lyckats fånga ögonblicket och ögonen i alla synnerhet.
    Härlig bild. Tack också för tipsen om Larsson-Laestadius´böcker. Låter spännande alla tre.
    Noteras i mitt Lästipshäfte. Till hösten kanske de har dem på biblioteket också här.
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Kul med tips om historiska romaner. Läste gärna sådan i min ungdom och har börjat återuppta det. Trevlig sommar!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Verkligen ett jättefint foto på växtstekeln! :-)

    SvaraRadera
  18. Men vilken bild! Helt underbar! Haha! Jättebra fotograferat! :-D

    SvaraRadera
  19. Nej säger jag bestämt till dig ... hörde du något? Dessa böcker vill jag också ha ... ska inte läsa och höra om lästips för jag vill då bara ha mera böcker och jag har så många olästa *skrattar gott* /kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)