lördag 23 maj 2015

Lördagstema - Fotografera

Veckans tema som Karin tycker vi ska skriva om är Fotografera... ett ämne som vi skrev om för inte alls länge sen... då tyckte Kicki med bloggen Livsrummet att vi skulle skriva på temat Fotografering... och HÄR kan du läsa vad jag skrev då...

Jag älskar min kamera och går aldrig utanför dörren utan den... eller ja, nästan aldrig i alla fall.
Vill ju inte missa något som plötsligt bara finns där och väntar på att bli fotograferat :)

För inte hade väl backsippeknoppen väntat till dess jag kom nästa gång...
 ... och lärkträdets vackra blomma... den hade säkert hunnit vissna...
Albladbaggens bästa tid är just nu... 
De är mörkt, mörkt blå, glänsande... storlek som en nyckelpiga... och ses nästan bara just nu i maj.
Vad detta är vet jag inte, men jag är glad att den stod så fint och med ett perfekt ljus just då jag hade vägen förbi...

Glädje är att lyckas fånga biet precis när det backande lämnar maskrosen...
... eller att hinna få en bild på valparna när de nyfiket sökte kontakt...
Och tänk att möta Carl von Linné, precis den dagen någon förärat honom en färsk lilja...
Hade jag inte haft min kamera med vid just de här tillfällena... och många, många fler... ja då hade det här varit ögonblick som varit borta för alltid... nu finns de inte bara i mitt minne, utan även på bild, som jag kan ta med och dela med den som vill se  :)

Om du vill se vad de andra lördagsbloggarna skriver, så hittar du dem som vanligt under fliken med samma namn... högst upp på sidan, under headern...

Ha det gott och njut av den fina Pingsthelgen!






27 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder!
    Glad Pingst o
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så är det förstås. Men också att du har ögon för ögonblicken. Återigen jättefina bilder. Fin pingst. / Britt

    SvaraRadera
  3. Du kan verkligen också fånga fina detaljer på bild!
    Själv är jag dålig på att ha kameran med mig! Är så rädd att förstöra den då jag oftast har en massa för mig då jag är ute.
    Men mobilen har en bra kamera, inte så bra som den vanliga kameran förståss men helt ok. Och den är lätt att bara ha i fickan och ta fram om man ramlar över något fint! :-)
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Oj, vilka bilder du bjuder på idag! Fantastiskt fina...och valparna kan få vem som helst att tappa fattningen. :)
    kram

    SvaraRadera
  5. Valparna var ljuvliga. Och tänk att få tre på en gång! Hoppas att du också får en trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Du är ju helt makalös med kameran. En sådan superduktig fotograf är du!
    Tack för att du delar med dig.
    Ha nu en fin Pingstafton =)
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Magnifika bilder; du kan fånga ögonblicket du! Tur du har kameran med dig och bloggar foto Anki! Det vore trist det!
    Kram och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. men jisses så jag skriver ...... trist om du INTE bloggade ska det stå... :-)

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder Anki! Vilken tur att du alltid har med dig kameran :-) Vilka ögonblick du har fångat i bilderna! Ibland handlar det ju om tiondel sekunder, verkligen ögonblick i ordets rätta mening :-) Kram och ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  10. Fantastiska bilder! Det är roligt att få ta del av andras lycka med kameran, precis som det är glädje att själv ibland få till en fin bild som minne. :) Ha en fin pingsthelg!

    SvaraRadera
  11. Oj vilken duktig fotograf med duktig kamera

    SvaraRadera
  12. Vackert och bra foto som vanligt. För mig är inte ett foto ett tryck på kameran, utan skapandet av en historia, jag vill berätta eller föreviga. Kram

    SvaraRadera
  13. Men jösses vilka fina bilder! Att lärkträdet har sådana blommor visste jag inte. Nu måste jag ju spana in våra lärkträd och se hur de egentligen ser ut. Och albladbaggar... då måste jag ju kolla alen också. Och vad påpassligt med blomman till Linné, just på hans födelsedag!

    SvaraRadera
  14. Åh Anki vilken underbar redogörelse, över dina bilder, och din kamera. Du är ju en jätteduktig fotograf.
    Kram Hajan

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt fina bilder, Anki! Och Linné i Lund är en gammal bekant! Han får rätt ofta en blomma att betrakta genom sin lupp.

    SvaraRadera
  16. Vilka bilder! Biet är helt fantastiskt och det är dom andra bilderna också, jag har liksom tittat fram och tillbaka flera gånger nu! Underbart!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Du är en fantastisk fotograf - det har jag sagt många gånger. Intressanta bilder också!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  18. Helt otroliga bilder, speciellt på dessa blåskimrande baggar och den där saken med långa ben (å då menar jag inte hundarna. Åsså tycker jag att bild 1 och 2 är helt otroliga dom också.
    Du är så himla duktig!

    SvaraRadera
  19. Ja, lycka är att äga en kamera, eller hur ....? Härlig tolkning du gjort på lördagstemat. Håller med dig om att tänk vad mycket man kan missa om man inte har sin kamera med. Du har verkligen visat hur mycket man kan fånga genom att kameran är med överallt och som man annars aldrig fått uppleva. Lite sen kommentar men hoppas du haft en härlig pingst. :)
    Kram

    SvaraRadera
  20. Fina bilder på det aktuella temat. Måndagskram Bosse

    SvaraRadera
  21. Ja, du kan konsten att alltid vara redo och få till kalasfina bilder! Vid två tillfällen har jag missat spektakulära bilder för att kameran inte varit med och två tillfällen har jag fegat ur när det varit människor inblandade och det ångrar jag bittert. Situationerna är som etsade på näthinnan.
    Numera åker jag ingenstan utan att kameran ligger i sätet redo.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  22. Ögonblicksbilder...underbart! Så fint berättat sen...Du är fenomenal på att få till macrobilder, insekter som man ser varenda detalj på. Men sötast...ja men det är ju absolut de små fyrbenta "tussarna", vilka charmtroll! Och det här med att ha med sig kameran, jo men jag börjar nog vakna till där igen...
    Kram kram

    SvaraRadera
  23. Fina ord om fotografering. Önskar att jag hade mer tid att fota. Valparna är ursöta, men priset går till det mysko krypet som poserar så tjusigt.

    SvaraRadera
  24. Hej, jag har ett mycket gammalt lärkträd här och väntar varje vår på de fina skotten, men det enda som dyker upp är de gröna barren, undrar varför. Någon som missunnar mig glädjen...
    Hade jag så nära till getost så skulle jag väl föräta mig...de vi besökte hade vad jag kunde se ingen osttillverkning, vet inte vad dom hade getterna till förutom att jag såg några getskinn till salu...
    Har kollat på Skåneresan del ett och ser fram emot fortsättningen
    Kramen

    SvaraRadera
  25. Äntligen satte jag mig vid datorn, helgen var bloggfri, men läser bloggar i mobilen. Sen tycker jag det är 'fjäppligt' att skriva på de tangenterna.
    Något litet blir det ibland, men om jag nu vill vara blogg-ledig ska man ju inte heller sätta näsan i mobilen, hi hi . . .
    Vi har haft BB Lina o Annie hos oss, deras mor o far sprang Göteborgs-varvet, så vi hade mycket roligare än att trängas med folk, hmm . . .
    Men oj vilka häftiga bilder du fångar, särskilt metallickblåa baggen och 'myggan' och biet som backar, förstår du är nöjd och glad.
    Kameran är alltid med dig skriver du, då kan du ändra ditt bloggnamn och döpa det till "inte utan min kamera" . . . . hi hi hi . . . .
    Ja tänk vad mycket som händer precis framför näsan på oss människor och det är tillfällen i livet som gör att man i rätt ögonblick kan fånga händelsen på bild.
    Jag har oxå alltid gillat att 'fota', redan som barn var jag den som lånade mors lådkamera, jag har den kvar, nästan K-märkt, *fniss*
    Men min kamera är inte på långa vägar som din eller som de bättre, men den får duga än så länge, den är liten och behaglig att bara stoppa ner i fickan och ta fram den kvickt när det behövs. Jag drömmer om en bättre, men vilken ska man satsa på det är frågan !?!?
    Ditt förra inlägg där du kör omkring i bobilen där känner jag igen mig väl, som Skälderviken - Luntertun - där bor dottern Madelen uppe på höjden man ser Skäldervikens byggnad och över till Kullaberg m.m. Den bästa bilden är vid hamnen eller vid hamnutloppet där den lilla blåa fyrvaktarstugan står. Den kallar jag för min eller VÅRAN BLÅA HYTT, *fniss* alltid när vi besöker familjen där så sticker vi ner till 'vårat ställe'. Kanske du har sett bilder från mina inlägg förr, eller du kan ju inte komma ihåg dem alla så klart. Har ni cyklar med ?, det finns fina cykelvägar ända från Ängelholm till Vejbystrand och längre ändå. Det är våra absolut bästa smultronställen i trakten utmed havet.
    Björkhagen, Magnarp m.m. är små söta fiskehamnar som man blir förälskad i. Så vi har det underbart trevligt när vi är här på besök hos dem. Ängelholm är en lagom liten småstad i mitt tycke, dottern har bott där i ca 20 år nu, så även vi har blivit väl bekanta med staden och många vackra platser runt ikring. Du ser att jag 'tänder på alla fyra', när Ängelholm och Skälderviken kommer på tal . . . . *fniss*

    Det är en bild till som jag gillar skarpt och det är den med de söta vovvarna, så gosiga de är . . . . . .
    Har ni vägarna förbi eller inte förbi alls, utan gör ett stopp hos oss, det blir vi glada för.
    Du vill ha adress och mail så jag ska fixa detta Anki.
    Ha det så bra, kram/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)