lördag 2 maj 2015

Lördagstema - Maj

Karin tar över nu i maj... och hennes första tema är Maj...

Månaden Maj som fått sitt namn efter den romerska gudinnan Maja. Den tredje månaden i det gamla Romerska, men den femte månaden i det Julianska året. Nu är inte alla överens om detta, utan vissa anser att namnet Maj istället kommer av ordet "Majores", som betyder äldre......
1:a maj kallades förr också Walborgsmässodagen efter den heliga engelska jungfrun Walborg.
I Bondepraktikan står det så här:
Maj är en riktig blomstermånad... ja i alla fall i södra halvan av vårt avlånga land... och för mig är nog gullvivan den blomma jag mest förknippar med maj...
Alice Tegnér skrev Majas visa...  
... ♪ ♫ ♫♪ ♪.....


Vill du se vad de andra Lördagsbloggarna skriver om Maj, så finns de som vanligt i fliken med samma namn högst upp...

Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Oj då, en varm maj göder kyrkogården! Då dör folk knall och fall antar jag! Bäst man tar det lugnt om det blir varmt :-) Majas visa ska jag och min trio Bas Fiol och Flöjt snart spela på dop! Majas visa, blåsippan och ute blåser sommarvind - Tegnér alltsammans! Ha en fortsatt fin majhelg!

    SvaraRadera
  2. Min mamma är gudinna. Hon heter Maja och föddes i maj :) så ...är de väl då :)
    Gullvivorna viskar om värme o gott när de dalar upp från jorden men denna helg är de kallt som i kylskåpet här och den där jätteduschen ute står ständigt på, tror avstängningskranen är trasig. På måndag har jag ingen gräsmatta kvar för en maskin far fram o åter över den o med allt vatten kan ju vem som helst ana vad de blir ...bläää.
    Gamla säder tror jag inte på. ...
    De rosa trädet du har på bild längst upp = underbart. En vacker dag har nog jag med en o annan vacker buse här ute :)
    Fortsatt go helg.
    kramiz

    SvaraRadera
  3. Jag hamnade också i etymologi och mytologi, men trasslade in mig så mycket att jag till sist måste hänvisa till källorna. Det där lilla ordet "maj" verkar ju ligga bakom mycket... Mejeri, till exempel!

    SvaraRadera
  4. Tack lilla vän för denna visa, den sjöng jämt mina föräldrar när jag var liten har de berättat. Men jag kommer inte ihåg det.
    Jag är född den 14 Maj , och mitt första namn är också Maj. Du har en jättefin blogg, tusen tack..
    Hajan

    SvaraRadera
  5. Åh vad det låter bra. Det har börjat regna, aftnarna är svala (det är minsann dagarna också) och åska har vi inte hört. Bara positivt framöver. / Britt

    SvaraRadera
  6. Underbart vackert med alla blommor!

    SvaraRadera
  7. Njutbart! Mycket njytbart, en bondepraktika i gott sälskap!
    Gullvivekram ;.)

    SvaraRadera
  8. Tack för bondepraktikan, den var intressant . . .
    Tusen tack för den gulliga 'Majas visa', jag sjöng med hela tiden. Om du viste hur mycket jag (vi) sjöng dessa gamla underbara visor
    för våra 'gamlingar på hemmet'. De uppskattade alla sångerna och vi tyckte det var minst lika roligt.
    Att sjunga det är livet, jätte kul, sjunger ofta, ja sådana gammla visor från 'Låt oss sjunga'. Undrar om barn får lära sig det i skolan-dagis ?!
    I varje fall så har mina barn och bb fått höra visorna till 'leda', hi hi hi . . . .
    Men jag fick 'dåndimpen' när Annie 11 år sa för några år sedan at,t de inte kunde sjunga den Svenska nationalsången.
    Hade inte fått lära sig den, vad är det frågan om ??? !!! ilsken blev jag och ställde dessa frågor till lärarna i skolan på ett föräldrar -möte
    Jag följe med den gången till ett möte - du må tro att det blev deppat - många höll med - dåligt av skol-ledningen att 'missa' detta.
    Det talas aldrig om hur det är i övriga landet om den saken, kan det vara olika regioner eller beror det på lärarna - rektorn ? !
    Ojdå var jag tände nu då, hi hi . . . .
    Nä nu ska jag sjunga vår Sverige sång . . . . sjunga det bör man annars så dör man . . .
    Trevlig helg kram/ Eva

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Bondepraktikans beskrivning av maj allra bäst, det är liksom så det är, back to basics. Och blommorna som finns nu, så fina dom är!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Läste också bondepraktikan med stort intresse. Det är ju ofta att de som kan sådant nämnar vissa händelser, åsså inträffar dom ju ofta också. Å den praktikan är ju helgarderad om man säger så - lite som ett horoskop faktiskt;-)

    Å vad gäller regn så gör det ju det just nu - regna alltså. Undrar bara just nu hur sommaren kommer att bli...

    SvaraRadera
  11. Svårt val det där - bondepraktikan eller smhi - går antagligen på ett ut. Älskar gullvivan!

    SvaraRadera
  12. Fina blommor
    Sv - rosten är köpt på Caravanhallen i Haninge så den finns nog på flera tillbehörsbutiker

    SvaraRadera
  13. Åh den fina melodin. Trallade med som fler i kommentarsfältet ser jag. Nu ser vi fram emot en ljuvlig vår med grönska och många kaffepauser ute i det sköna! :)

    SvaraRadera
  14. Vilken bra beskrivning på månaden Maj. Kram

    SvaraRadera
  15. Hoppas maj bjuder på bättre väder än april som var sämre än mars!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Fina blommor och fin visa.Minns barndomen..... :)
    Ja, man kanske skulle bli en Lördagsbloggare också när man ändå är i farten.... :)
    Ha en fortsatt fin Söndag !
    Kram Marie

    SvaraRadera
  17. Trevlig majbeskrining! Visst är det en härlig månad och alla växter som vilat och kommer fram till solen, om den nu finns vilket den inte gör hos oss idag.
    Ha en trevlig majsöndag!

    SvaraRadera
  18. Maj kall
    Fyller bondens lada all.
    Har jag lärt mig.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Ja, då lär bondens lada bli full iår......
    Idag har jag tittat på Gullvivor i Garphyttans nationalpark.....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  20. Tack för trevlig majinfo! Helt klart en favoritmånad tillsammans med juni. Här har gullvivorna börjat spridas i trädgården helt utan min förskyllan, men trivs de så låter jag dem vara.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  21. Ja, maj är kanske inte så där enkelt när det kommer till kritan vad gäller ursprunget. Om man kan säga så.
    Troligen är det med maj som med det mesta. Det finns många sanningar om varför det heter som det heter.
    Gullvivan är Ålands landskapsblomma :)
    Det bästa önskas!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Så fint med vårbilder och skön sång *njuter*
    Njuter då jag får läsa om vad det står i bondepraktikan också :-)
    Tack för ett fint inlägg/ kram

    SvaraRadera
  23. Tänk om ändå månaden Maj's blommor fick stå kvar hela sommaren. Gullvivor bl.a. är ju så fina..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  24. Det ligger allt något i bondepraktikan, men inte för mycket får vi hoppas, i alla fall inte sett till hur vädret i vissa hänseenden har varit här så långt. ;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)