söndag 10 maj 2015

Lördagstema - museer

Karin har bestämt att veckans tema är Museer... kul tema... tack för det!
Men... nu är jag sen igen... har inte hunnit med, helt enkelt... eller kanske ska man nämna dylikt vid sitt rätta namn... dålig framförhållning, brist på planering eller kanske lathet...?
Här kommer lite från mig i alla fall. Ni som brukar titta in här kommer säkert att känna igen bilderna... ni får väl stå ut, för idag är det arkivet som blev räddningen :)

Det är sällan jag går på konstmuseer, ja, nästan aldrig faktiskt... och det är inte av ointresse, för jag är intresserad och jag gillar konst... det bara liksom inte blir av. Har ingen att göra sällskap med och just konst bör man, enligt mig alltså, ha någon att utbyta tankar med.
Andra typer av museum däremot, där kan jag gå i egna tankar och funderingar, som på 
Norrköpings Stadsmuseum, som är så mysigt med de gamla uppbyggda hantverksmiljöerna...

... med den gamla handelsboden...
 ... och med det gamla väveriet...
  ... med de gamla maskinerna....
Viktigt att veta!
En gammal telefon på ett bord påminde mig om...

... ett helt annat museum - Telefonmuseet i Virserum!
Här fanns mycket att titta på... för vem minns väl inte de första mobiltelefonerna :)
Jag älskar att strosa runt i gamla Hembygdsgårdar, som här i utkanten av byn Haurida, utanför Aneby i Småland...  så trevligt!
 Att se hur kvinnan på fotot, Tekla, hade det då för 100 år sedan... 
... att se hur man flätade hästarnas manar...
... och svansar...
I byn Haurida fanns då för två år sedan ännu en öppen lanthandel... som i sig själv var som ett museum :)
Åsle Tå är ett annat trevligt museum med Sveriges största samling backstugor.
Jag är ju lite förtjust i fönster... här fanns många fina :)
Ännu ett museum i samma stil... Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar... här kan man gå länge och titta på allt som fanns på en gård förr... se på gamla hantverk...
... se hur de gamla jordbruksmaskinerna fungerade...
... och få en inblick i hur de levde på landet då för länge sedan...
För ett par veckor sedan, när vi var till Malmköping, då hittade jag ännu ett museum...
Tyvärr var det stängt, kanske mest beroende på att klockan bara var sju på morgonen... eller p.g.a. att turistsäsongen inte börjat än... någon gång kanske jag kan titta in här också...
Om du vill se vad de andra Lördagsbloggarna har skrivit om för museer, så kolla som vanligt under fliken med samma namn...
Ha det gott!

30 kommentarer:

  1. Oj, Anki! Så mycket du fick till det och på ett så trevligt sätt.
    Det är bra att ha dessa bildarkiv, även jag dök ner i mitt :)
    Strykjärnsmuseum, så kul att folk lägger ner så mycket möda på att visa
    hur det var en gång, inte alltför längesen.
    Härliga bilder av härliga ting!
    Och ha inte dåligt samvete för att du inte hinner med och räcker till! :)
    Så har vi alla det nu och då. Vi skriver när vi kan och känner för det.
    Ha en finfin söndag! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag beundrar också folk, som gör sig sådant besvär att bevara tingen, så att senare generationer kan se hur det var förr. Ibland får jag en känsla av att det är bråttom att notera historien bakom tingen och dess användning - innan de som har erfarenhet inte längre finns att rådfråga.

    Jag undrar vad som kommer att sparas som museiföremål från den tid, vi nu lever i. Ipad kanske och en familj, där alla sitter och stirrar på en skärm istället för att prata och umgås.

    SvaraRadera
  3. Det finns mycket intressant att titta på!
    Där vi befinner oss nu, Westerqwarn, finns också ett museum!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också att gå på muséer och har faktiskt aldrig tänkt på att jag gärna vill ha någon med när jag går på konstmuséer, men annars kan jag gå ensam. Det kanske är så att man upplever konsten på ett annat sätt om man kan diskutera den med en annan person. Jag hoppas du visar bilder från strykjärnsmuséet nån gång. Själv har jag ett antal gamla strykjärn och tycker det finns så mycket spännande historia om det föremålet. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Vad mycket intressanta museer. Jag går heller aldrig på konstmuseum, men det är för att jag inte är intresserad. Hembygdsmuseum är det helt annorlunda med.
    Både Åsle Tå och Åsens by har jag varit i. Det sistnämnda ligger ju inte långt ifrån där vi bor.
    Har du varit på Statarmuseet i Skåne? Inte stort, men litet mysigt ändå.
    Strykjärnsmuseum skulle jag gärna besöka. Jag har flera gamla, som kanske borde stå på ett sådant. För jag använder dem inte. / Britt

    SvaraRadera
  6. Först måste jag ta fönsterbilderna - ljuvliga bilder det! Att ha ett arkiv är ju helt förträffligt när framförhållningen inte funkar, och lathet köper jag ju inte som orsak. Tema är fritt och en frånvaro eller annan orsak - som du kan läsa hos mig - är legitimt nog :-)
    Du har sett mycket du och det är en härlig rundvandring i nyttomuseers anda du ger oss Anki!
    Så tumme upp som spanaren brukar säga. Strykjärnsmuseet ja tack!
    Kram o skön söndag

    SvaraRadera
  7. Vilken härliga massa bilder, fulla av kreativitet och skapande. Och hårt arbete förstås för att inte försköna historien alltför mycket :-) Vad roligt att kunna ha ett sånt bildarkiv att dyka ner i vid behov! Det tycks finnas museer för ALLT tror jag! Strykjärnsmuseet skulle vara roligt att gå på, jag vet precis hur mammas strykjärn såg ut när jag var barn, för det var ju mamma som strök. Mina sista år hemma hade hon en strykmaskin!

    SvaraRadera
  8. Du har verkligen letat upp en massa guldkorn vad gäller muséer. Personligen tycker jag att sådana ställen är betydligt mysigare och mera givande än stora kända muséer - typ Nationalmuseum. Jag kan liksom identifiera mig mera med "handfasta" ting som tidigare generationer använde sig av och som jag kan jämföra med vilka prylar man använder idag.
    Mycket kult och charm där faktiskt - och ett helt unerbart inlägg-)

    SvaraRadera
  9. Du var ju väl förberedd för utmaningen muséer! Kram

    SvaraRadera
  10. Vilken kvalitet på ditt inlägg ! Tack för en härligt intressant och inspirerande rundvandring bland hantverksmuseer. Hantverkets historia är ju såå intressant. Nu tror jag måste planera in lite hantverksmuseer för besök i sommar. Får se vad det blir. Fantastiskt inlägg ! Kram !

    SvaraRadera
  11. Tack Anki för dina snälla ord du skrivit på min blogg , har/haft lite stillestånd på min blogg då jag haft lite problem med hälsan . Skrev lite tips på Rigmors sida , fast jag tror ni redan varit där men jag ska försöka komma på flera tips :), blir glad då jag ser att ni kommer åka häråt , ser framemot era vackra bilder :) Massor av kramar från mig så länge // Anita

    SvaraRadera
  12. Oj så mycket fina museer det finns.
    Vi har just fått en katalog med Sveriges alla arbetslivsmuseer, där finns bl a Skoljansfors skogsmuseum i Mora.

    SvaraRadera
  13. Det var det finaste inlägget på länge. Åsle Tå visste jag inte om en gång. Så mycket Du kan, och så fina bilder
    stort tack, för detta alltid lär man sig något, tack vare Dig.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  14. Jösses vilket arkiv du har. Bra att ha till hands. Jag hade inte sett någon av bilderna. Eller så är mitt minne som Nalle Puhs. Ha en fin vecka. Kram Bosse

    SvaraRadera
  15. Wow vilken kavalkad i gamla ting! Blir nostalgisk när jag ser den gamal bakelittelefonen. Hade en sådan som leksakstelefon när jag var barn. Underbara hästar visar du också :-)

    SvaraRadera
  16. Ok så mycket fint det fanns att titta på. Roligare naturligtvis om man r två. Då kan man tycka till med varandra. Bolla tankar liksom
    Ja en såndär svårt telefon är jag uppvuxen med.

    Kram till dig

    SvaraRadera
  17. Hej, utan att förringa de andra museerna så gissar du säkert att jag väljer utemuseet, hembygdsmuseet med den vackra naturen på köpet! Jag får inte nog av sådana! Hästarna var ju helt underbara, både för sitt fina utseende och sedan dessa fantastiska flätor som någon duktig person knutit. Omsorg och hantverk, vad kan man mer begära? Konstmuseer kommer jag heller aldrig till, här i bygden ordnas ibland konstrundor där lokala konstnärer ställer ut i mindre sammanhang och sen kan man åka en runda och besöka flera utställningar på samma dag. Min exman var dock inte intresserad...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  18. Ibland kunde jag önska att jag bodde lite mer centralt så jag också kunde gå på konstutställningar och museum och titta för det låter väldigt roligt. Här är det tio mil till Östersund där Jamtli ligger och dit har jag varit många gånger

    SvaraRadera
  19. Museer är alltid trevlig och intressant att gå på.
    Sist var vi på utvandra museet i Växjö.
    Det kan man faktiskt se och lära sig mer av . . .
    Ser att även du är intresserad av dem.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  20. Oj så många spännande museer du hittat! Jag undrar lite över penslarna, på andra bilden. De skulle kunna vara penslar för ådringsmålning (alltså för att måla imitationer av olika träslag) och i så fall är den där "långhåriga" penseln kanske en ekpiskare. Dem använder man för att få fram de där typiska strimmorna som brukar finnas i ekträ.

    Och vilka fina man och svansflätor hästarna får! Det måste jag visa mitt hästtokiga barnbarn.

    SvaraRadera
  21. Who vad många museum du funnit längs vägarna. Härliga bilder som viskar om svunna tider. De blir lite speciellt när det liksom är i vanlig miljö, alltså så som de verkligen var en gång o där de låg. Härligt. Jag älskade de lilla stället i Fliseryd, den gamla affären o brandbilarna. Var ni aldrig där? eller kanske fick man bara komma dit vid särskilda tillfällen kanske. Vet ju ni var vid lilla lilla byn när ni hälsade på hos mig.
    Jag skulle kunna öppna ett eget museum med mobiltelefoner för de har jag sparat alla sedan de kom en gång :)
    Kramiz o go helg

    SvaraRadera
  22. Vilken mängd fina museum du hittat! :)
    Måste nog försöka ta mig ut i sommar på de närliggande i alla fall.:)

    SvaraRadera
  23. Milde tid så många trevliga museer du varit på, verkligen trevligt och intressant.
    Vi har varit på Åsle Tå, det gillades, verkligen mycket sevärt . . .
    Åsens by måste vi oxå kolla, jag noterar de som inte är alldeles för långt från oss.
    Vi skulle förra året till Virserum och telefon museet, men tiden räckte inte till just då. Vi hoppas på denna tid i år, *fniss*
    Min väninna har varit 'telefonNissa' för 50 år sedan i Uppsala, det museet vore något för henne.
    Tack för alla tips, kram/ Eva

    SvaraRadera
  24. Stympad hand ger stympad lön...Ja inte hade de det lätt förr!
    Det blir alldels för sällan jag går på museum! Får bli ändrig på det för jag tycker det är otroligt intressant att se hur de hade det förr! Vi får försöka planera in några såna besök i sommar!
    Det var fina bilder du bjöd på! Spelar ju ingen roll att de varit med förr!
    Ha det toppenbra!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  25. Så underbar inlägg , älskar ju också att strosa vid gamla Hembygsgårdar / Fäbodvallar ja gamla byggnader som har nått att berätta i överlag :) Massor av kramar

    SvaraRadera
  26. Trevliga bilder du bjuder på från härliga museer. Nytt för mig var strykjärnsmuseet. Det ska jag lägga på minnet. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  27. Vilka underbara bilder från härliga museer. Åsle Tå skulle jag gärna besöka och så många fina fönster. Spännande med hästflätning, det skulle barnbarnet Amanda gilla. Vilken kulturskatt vi har runt omkring oss bara att upptäcka. Ha det så gott. Kram

    SvaraRadera
  28. Var är Anki? Var är Anki? Tio dagar sedan sista blogginlägget. Antagligen är hon ute på långvift med husbilen och har det jättebra. Kram från bloggvandrande Bosse

    SvaraRadera
  29. Först njöt jag av alla "gamla" bilder från förr! Sen i nästa inlägg: Wow! Underbart med grässtråna!
    Tack för att du gläder oss med allt fint!
    Kramar i massor!
    Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)