torsdag 7 maj 2015

Hmmm... var tar dagarna vägen?

Fattar bara inte hur dagarna kan gå så fort... redan torsdag! Igen!
I tisdags var det Tisdagslunch med Totte... trevligt som alltid. Tottes tur att hitta mathak och bjuda, Vädret lämnade en del övrigt att önska - inget regn, men blåsigt och småkyligt. Efter att han lurat oss runt, runt så hamnade vi här...
Ser du den gula stjärnan mellan sjöarna t.v? Där bor vi... :)
 Lunchen inleddes med soppa och ett riktigt fint salladsbord och hembakt bröd... sedan blev vi serverade halstrad lax med skagenröra... suveränt gott!
Så även om vi nu inte golfar, så kan vi ju i alla fall njuta av den goda maten :)

Vaknade ännu tidigare än vad jag brukade i morse och kunde inte somna om, så kaffet var färdigt strax efter fyra och när klockan var knappt halv sex då var jag på morgonpromenad... 
Först förbi favoritbellisarna... de dubbla tusenskönorna... som blommat i mer än en månad och fortfarande kommer med nya knoppar...
Gick sedan genom skogen och över "långa gärdet"...
... stannade och tittade på dropparna på grässtråna... de två första på samma grässtrå och den tredje... det samma droppe som hamnade på objektivet...

Var tvungen att stanna vid sporkapslarna på röda "stjälkar"...
Hemma igen... och när jag lägger in bilderna i datorn så kom jag på att ta fram en bild över hur det såg ut för tre månader sedan...

Nu drar det ihop sig för ny tur med husbilen... om det går som planerat så kommer vi kanske iväg på söndag... eller måndag... och då åker vi söderut... vart vi hamnar är väl inte helt klart, men vi riktar in oss mot Skåne igen, men andra sidan än förra året... beror en del på vädret som vanligt :)

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Otroligt vad tiden går. Det tycker jag också.
    När jag såg lax och färsk potatis - åh vad hungrig jag blev.
    Skåne har mycket att erbjuda så ni har nog inte sett allt. Fina droppbilder. / Britt

    SvaraRadera
  2. Vilka kontraster vi har här i Sverige mellan årstiderna. Men det är ju det som är tjusningen. Fast min favorit är nog iaf våren och sedan sommaren. Kanske du gillar hösten med all dess svamp ?
    Du hade säkert en skön morgonpromenad innan allt vaknat upp och fina bilder från promenaden. Droppbilderna är ju hur fina som helst och tänk den på kameralinsen blev riktigt tjusig.
    Bellisarna är hur vackra som helst och så trevligt att de blommar så länge så att man hinner njuta av dem.
    Håller med Lavendia om att jag blir hungrig och sugen på en laxbit när man ser vad du åt på golfklubben i Söderköping.
    Härligt med en Skånetripp. Blir spännande att läsa vilken sida av fina Skåne det blir. Ett av mina favoritlandskap. Undrar om rapsen blommar gult över de vackra Skåneslätterna där nere nu när ni kommer ?
    Mellan sjön Glan och Roxen, säkert bra läge - nära till båda sjöarna. Fin natur i trakterna.
    Ha det bra !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  3. Skåne ja, där får jag plocka fram skämskudden, hoppas jag hinner se i allafall en liten del av landskapet i detta livet. Egentligen har jag aldrig varit så intresserad, har haft förutfattade meningar om platt enahanda landskap, men jag har lärt mig under åren på¨nätet att det finns mycket vackert att se. Och varje landskap har ju sin charm.
    Ha en skön helg nu, rullande eller hemmavid(Kram

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder, vilken duktig fotograf Du är. Fotot som du tog i vintras, är ju ett fint Julkort att skicka iväg-
    Det är spännande att få följa med åå dina rtesor-
    Tusen tack Hajan

    SvaraRadera
  5. Vilka bilder du bjuder på!! Tusenskönorna...sååå vackra, daggen i gräset...ja alla bilderna är underbara, det skulle väl vara den sista då som jag kanske inte är någon favorit av, men då gäller det snön, inte själva bilden...Herre gud så jag krånglade till det nu, men du vet ju hur jag är...*blink,blink*...
    Så...det är dags nu igen. Skåne...står också på vår besökslista någon gång, en delvis outforskad del av vårt land för oss. Men i år blir det nog inte, vi har ju planerat norröver och hoppas att vi åtminstone bitvis får sällskap också...Men först ska vi avverka Gotland som vanligt. Å det här med vädret, det är verkligen lynnigt nu. Man hinner lagom dra fram lite saker utomhus så öppnar sig himlen och man får gå in igen. Fast det är kanske meningen så, att man ska hinna med en kaffepaus då och då. Nu hoppas jag att ni kommer iväg som planerat, och att det sen fylls med vackra bilder här så jag kan följa lite på avstånd...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Så kul att ni tar er till Skåne igen. Blir det den nordvästra delen nu kanske? Kram

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Sista fotona visade tydligt att det hänt en del under tre månader. Ha en riktigt skön resa!!

    SvaraRadera
  8. Så Du är morgonpigg Du också. Jag älskar tidiga morgnar. Så ska Ni till Skåne, så underbart!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  9. Med tanke på att du var uppe mitt i nattten fick du verkligen valuta för nattvandringen. Bilderna med dropparna är ju sååååå läckra!
    Hoppas att ni kommer iväg med husbilen och att vädret blir kanoooooon!

    SvaraRadera
  10. Det kan man verkligen undra!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Så härliga bilder! Och ja, rapsfälten blommar och snart äppleträden också på sina håll. Det är nygrönt och väldigt vackert, så jag önskar er en härlig tur! Har mejlat dig på FB!

    SvaraRadera
  12. Urläcker bild på droppen som satt på linsen! Hade som vanligt en trevlig fototur hos dig. Maten såg verkligen god ut :-)

    SvaraRadera
  13. Närbild kan man kalla det då vattendroppen sitter på linsen. Vad härligt med lite
    minisemester söder ut! Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  14. Vinterbilden får mig NÄSTAN att längta efter vinter! Det är så himla fint med snö! Men det ska vi inte tänka på nu, eller hur! Det är så fascinerande att se droppar på nära håll, de är ju så flyktiga. Hänger en stund och försvinner sedan. Tror det är därför man gärna vill fånga dem på bild. Den som tog vägen längs linsen var ju riktigt våghalsig! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Vilka underbara bilder!
    De där regndropparna är underbara.
    Alltid kul med samma motiv, fast olika årstider. Tänk vilken skillnad!
    Vilken trevlig utflykt ni verkar ha haft. I Spanien åker vi då och då till golfrestauranger där de ofta har bra mat till bra priser.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Nog springer dagarna iväg fort nu - snart är det ju sommar ju!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Dessa underbara årstiderna .... husbilen rullar - jag såg stjärnan ....en grytidig morgonpromenad är i sig som en dubbel tusensköna!

    SvaraRadera
  18. Vilka kontraster mellan sommar och vinter . . . . båda lika vackra, som natt och dag, vi behöver bägge . . .
    Oj så vackra 'bellisar' och tusenskönor , ja de är verkligen undersköna, särskilt när sen du tar så fina bilder . . .
    Vatten troppen är oxå ett måste i livet, men en droppe kan få 'bägaren att rinna över' . . . .
    Mycket regn har det blivit på ett tag och mer är utlovat, jag säger ofta att det behövs men måste det alltid börja när jag sticker ut huvudet.
    Vi vill nog alla ha lite mera värme . . .
    Men ni ser ut att ha det så gott ändå på eran 'resa', att njuta är A och O . . . . .
    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  19. Kul att se den sista bilden med de två årstiderna så nära varandra. 3 månader :) och vi tycker våren går långsamt?
    Trevligt att se stjärnan på var du bor - som gammal Norrköpingstös tycker jag per automatik att östgötar är trevliga :)
    Tack för grattis :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)