måndag 4 maj 2015

Omväxlande väder...

... med regn...
... ett välkommet regn, som lockade fram de första vinbergssnäckorna...
Så, igår en hoppfull morgon... strax före halv sex...

... men ett par timmar senare ligger dimman kvar...
Plötsligt så klarnar det upp och solen kommer fram!
 I solljuset ser jag konstiga vridna blad... varför blir de på detta viset?
En klocklilja, släkt med kungsängsliljan, men jag minns inte namnet... den gjorde mig glad för jag trodde inte jag hade någon kvar.
Himlen är djupt blå och solen lyser :)
... och nästan lika blå lyser ormögat :)
Det blev en ljuvlig dag, som såövergick till kväll...
Här närmar sig klockan nio på kvällen och månen är på väg upp...
Idag är en ny dag... och regnet strilar ner igen...
Grodan här ser ganska nöjd ut... och jag är inte direkt missnöjd heller... men skulle nog gärna se lite sol och lagom värme istället :)
Vill komma iväg med husbilen framöver... men inväntar bättre väder.

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Jag tycker det var snyggt med de vridna bladen!

    SvaraRadera
  2. Vädret har inte varit på vår sida'
    Ruskigt och väldigt blåsigt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åååååå, så vackert!
    Det är verkligen ett härligt sken i naturen när regnet dragit fram.
    Här har det hänt en del saker helgen som varit.Jag har inte bara arbetat utan fick en fin present också:)

    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
  4. Härlig bild på månen! Idag är det väldigt stabilt väder - regn.......
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Så vackert i regnet. Vad fint du fått ormögat på bild, för att inte tala om månen. Jag såg också att den var väldigt vacker igår, men orkade inte ta på mig och gå ut. Det verkar väl bli litet bättre imorgon och litet till. Då blir nog er resa roligare. Men jag förstår att ni längtar. / Britt

    SvaraRadera
  6. Precis som du beskriver det är det och nu har jag precis varit ute och gått med hunden och jag är genomblöt, hunden också, för att inte tala om kläder och skodon. Men, men.....du har tagit så fina bilder så jag njuter av dom i stället!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Åh vilka vackra macrofoton! Regndroppar har en förmåga att göra fotande lite extra kul tycker jag. I alla fall när de blir belysta av solen.

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara bilder från en minst sagt skiftande dag, vad gäller vädret alltså.
    Å vinbergssnäckorna gillar jag på tallriken med vitlök;-)

    SvaraRadera
  9. Och här blommar det! Jag ser blommor jag aldrig förut skådat, vilken blomsterprakt. Redan! Här står regnet som spön i backen, hästarna står och slokar med öronen, Blinka vägrar gå ner från farstubron, katterna sticker inte ens ut nosen...
    Men kanske regnet behövs för jag tycker plötsligt att det grönskar rejält i träd och buskar!
    Värmen kommer, vänta bara
    Kram

    SvaraRadera
  10. Du tar så fina bilder! Jag sitter och bara njuter av all blomsterprakt grodbilden och allt det andra!
    Än har vi en bit kvar. Det kyler från havet på våren så det försenar den redan sena våren som vi har här uppe i norr! Men det är kul att få ett smakprov på vad vi har att vänta! :-)
    Kungsängsliljor har vi också. Jag hade aldrig sett de rutiga blomorna före jag flyttade hit. Då fanns det nån enstaka men efter att vi börjat gräva lite här och där så dyker det upp flera stycken! Klocklilja har jag däremot inte sett tidigare!


    Vi har haft sol hos oss idag men regn hörs vara på gång. Men vad vi skulle behöva är värme! Då kanske blomningen kommer igång!

    Angående din kommentar hos mig om vintergäcken så blir jag glad över det beskedet! Håller tummarna att de kommer massor av dem sedan!
    Ha det så bra Anki!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Med risk att jag kan bli lite tjatig på dina bloggar om hur vackra bilder du tar men jag kan inte låta bli att säga det. Du är minsann en mästerfotograf !
    Ja vilket väder det varit de senaste dagarna. Men gillar man att fotografera som du och jag gör, så kan man få massor av fina bilder ute i regnet också. :) Så det finns inget ont som inte för något gott med sig.
    Ställer du in på egen hand bländare osv eller går det att fota via automatik dina fina makro ?
    Nu hoppas vi på sol i morgon :) Ha det gott !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder Anki! Har du alla dessa skönheter i din trädgård? Vilken lycka i så fall :-)

    SvaraRadera
  13. Tack Anki för ditt svar på min blogg, Skrifvarstugan, om fotandets konst. Jag är i lärostadiet som du förstår och vill utvecklas :)
    Ha en bra du med !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  14. Du visar att man kan ta tjusiga bilder även när det inte är solsken. Trots det hoppas jag ändå på lite bättre väder framöver och förstår så väl att ni också gör det. Kram

    SvaraRadera
  15. Som vanligt helt underbara bilder. Du är en makalös fotograf. Speciellt gillar jag bilden med grodan.

    SvaraRadera
  16. Hej Anki, som vanligt visar du underbara bilder på blommor och naturen, jag njuter.
    Oj vilken bra bild på vinbärssnäckan . . . .
    Den sista bilden med grodan är härligt levande, för grodan är väl konstgjord, mina ögon kanske skojar med mig.
    Jag är ju annars en grod-samlare - av trädgårdskonst, hi hi hi . . . men jag gillar dessa lustiga varelser.
    Ormöga blomman är så söt och den är en jäkel på att sprida ut sig oxå, men annars hatar jag just ormar, *rys*
    Regn behövs nu och det har vräkt ner massor i eftermiddags och ännu mera nu, men i morgon vill jag ha sol . . .
    Må så gott,kram/ Eva

    SvaraRadera
  17. Ormöga blev min favorit. Bättre väder kommer förhoppningsvis snart. Jag måste berätta att jag uppskattar att få komma hit och njuta av dina bilder som håller mycket hög klass. De är en fröjd för ögat. Snart kommer jag säkert att få se bilder från platser ni kört iväg till. Kram Bosse

    SvaraRadera
  18. Regn ger också sköna bilder, droppar ger liv och ännu mer att fotografera!
    kram

    SvaraRadera
  19. Tack Anki för tipsen !
    Ha det gott !
    Kram / Marie

    SvaraRadera
  20. Vilka ljuvliga bilder från blommorna i din trädgård!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  21. Vilka fantastiska droppar du fångat! Många fina bilder.
    Samma väder som i Wales, regn och sol blandat.

    SvaraRadera
  22. Jo jag vet, att jag kommenterat dina senaste fina bilder. Oslagbara..... :) Jag tror jag måste be dig om lite hjälp, om du ev. har tid och lust, att kolla in mina bloggar "skrifvarstugan" och den på fotoutmaningen, om allt står rätt till. Jag misstänker att jag "klickat någonstans i inställningar så att läsare inte kan nå mig och frågan är om du kan det ? Min räknare av besökare står helt still nu vilket innebär att ingen kan läsa bloggarna. Men har gått in i inställningarna och det står offentligt och att inlägg också är ok, men men...... :)
    Åh...dessa tekniska underverk som är så lätt att det ska gå galet :)
    Du kan också nå mig på mail, marie3399@live.se

    Ha det gått !
    Tack på förhand.
    Kram från Marie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)