tisdag 21 april 2015

Härliga vår!

Aprildagar när de är som allra bäst!
Utflykt med barnbarnen i mulleskolan i ett alldeles underbart väder. Vi vandrade i ett av Norsholms naturreservat... genom ekhagar och över betade ängar i kanten av Motala ström. :)
Daniel visar Ludvig att myrorna gillar frukt... den här gången var Casper och mamma Lina med också :)
Stannar till vid de gamla ruinerna efter Munkebodaborgen - där blir det skattjakt... kul tyckte barnen 
Fortsätter genom skogen, stannar och fikar vid Henriksborgs gamla ruin... vilar en stund för att orka med den sista etappen till Tångstad...
Här fanns en gång också en borg, en viktig plats för att hålla utkik efter fiender som kanske kom med båt över Roxen.
Vilken utsikt!
Styvmorsviolerna blommar för fullt nu... så fina!
Vid Tångstad tändes en eld... 
Ser farligt ut, men bilden luras... flickan brinner inte!
Olika korvmodeller... och hamburgare...
Vi tittade på vårtecken... bl.a. såg vi riddarskinnbaggar - Gotlands landskapsinsekt... på gotländska heter den körkmack
Vi tittade på trädens knoppar... här är en rönnknopp på väg att slå ut. Så dags för återtåg... många trötta ben på både barn och vuxna...
Nästa dag var det full fart igen! Syskonhopp och hopp över rabatt :)
Hej trollet... här får du en puss på näsan :)
I trädgården blommar det...
... och i lönnen bakom huset sitter en blåmes och solar :)
Varje dag ser vi dem... flocken med hindar (dovhjort). 
Oftast 12-15 stycken... här på vallen bakom garaget... nyfikna, vaksamma...
Snart blir de fler... kolla de runda magarna på de två i mitten :)
Nu står husbilen färdigpackad... idag ger vi oss iväg på en kort tur igen... får se var vi hamnar :)

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Hos dig är det verkligen vår! Fina bilder av både natur och människor:-)
    Hjorten inpå husknuten wow!
    Hoppas ni har en toppen biltur!

    SvaraRadera
  2. Blå himmel, blått vatten, små blå blommor, orange eld, orange små baggar... Vilka underbart färg & livssprakande bilder. En underbar dag syns det som. Ska nog ta mig i kragen nu och lämna datorn för att gå ut i solen :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag ska börja i Mulleskolan igen - vilken mysig utflykt ni hade!
    Ha en trevlig resa nu, väntar med spänning på att då se bilder från nästa resmål.
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Så njutbara bilder. Jag kan inte fatta att du är med överallt. Dovhjortarna, riddarskinnbaggarna (och där kom du verkligen på dem?), när det nästan brinner i en ärm med flera fina bilder. Jättefint, man måste kanske öva ännu mer för att bli så där bra på att ta fina bilder. Härligt att det blivit riktigt behagligt vårväder. / Britt

    SvaraRadera
  5. Ha en trevlig tur nu!! Vädret är ju toppen. Några styvmorsvioler har jag inte sett än, älskar dem!

    SvaraRadera
  6. Vilken utflykt och så vackert det är överallt! Och styvmorsvioler! Så underbara.
    Joho, jag tror du luras, ni grillade dom små barnen, det tror jag ni gjorde.....skojar så klart!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Du forsätter i glädjens tecken Anki!

    SvaraRadera
  8. En av de bästa sakerna med Sverige är våren!
    Den vill jag inte missa!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag blir så lycklig när jag ser barn som tidigt får lära sig att vara och förstå naturen. Det är verkligen en härlig tid nu - våren och ljuset som kommit tillbaka. Klockan är snart 19 och solen skiner fortfarande. Älskar dessa ljusa vårkvällar!

    SvaraRadera
  10. Jag blir så lycklig när jag ser barn som tidigt får lära sig att vara och förstå naturen. Det är verkligen en härlig tid nu - våren och ljuset som kommit tillbaka. Klockan är snart 19 och solen skiner fortfarande. Älskar dessa ljusa vårkvällar!

    SvaraRadera
  11. Underbart vackra Vårbilder,nu njuter vi!
    Ha en trevlig tur.....Kram

    SvaraRadera
  12. Det mycket både vackert och gott i det inlägget. Kram & Må gott

    SvaraRadera
  13. Helt underbara bilder. Det riktigt andas vår. Kan tänka mig att det fanns lite trötta ben efteråt. Men det var det säkert värt. Fina bilder av blåmes, småkryp och blommor.
    Ja, det gäller verkligen att ta till vara varje vardag nu och vara ute och leva i nuet :)
    Ha nu en riktig toppendag idag också !
    Kram//Marie

    SvaraRadera
  14. Mulleskola, smaka på den du, bara namnet gör ju en grön av avund! Jag är ingen barndiggare, men ska jag umgås med barn så gör jag det helst ute i naturen. Dels får ungarna springa av sig och dels är dom så underbart frågvisa så man oftast får stå rent svarslös...och så är det ju så gott med grillat när man varit ute ett tag. Dottern satte jag i scouterna när hon var barn, blev i allafall några år innan hon tröttnade.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)