måndag 6 april 2015

Påskhelgen...

Så är då påsken över för den här gången. Hade egentligen hoppats att vi skulle ha tagit årets premiärtur med husbilen, men nu blev det inte så... och ja, det gick ju bra ändå.
Nu är det i alla fall bestämt att vi hämtar den den här kommande veckan och sen får vi se när vi kommer iväg... 
Det har varit ganska soligt och fint, men kallt... tur att inte blommorna bryr sig om det, utan blommar för fullt ändå.
Påskafton var barnbarnen här... först blev det jakt på påskäggen...
... sen blev det mat... mest i laxens tecken... Calle hade varmrökt laxen på långfredagen och den blev underbart god! Förutom ägg och sill så blev det även paj med rökt lax, brännässlor och kirskål... och så laxtårta som blev såå god.
Efter maten så gick vi ut igen... lite frisbee, bergklättring, hopp från källartak och vandring runt dammen...
... och så en sväng genom skogen, där vi tittade på hur myrorna jobbade för att laga skadorna på myrstacken.
 De var ganska trötta när de åkte hem... och jag måste nog erkänna att vi också var trötta...
På påskdagen kom yngste sonen och prickiga hunden.
 Tyvärr var matte Linda sjuk och kunde inte komma. Det är så skönt att se att Frodo nu mår ganska bra... även om vi vet att det är på lånad tid, men men man ska leva i nuet och inte ta ut tråkigheter i förskott.
Sixten var ganska nöjd när prickiga hunden åkte hem...
Har de åkt nu så jag vågar komma fram?
Idag har vi bara tagit det lugnt... jag tog en lagom lång skogspromenad och och kunde njuta av det fina vädret.., och som vanligt så måste jag stoppa både näsan och kameran långt nere i mossan :)
I morgon är det månadens första tisdag och egentligen dags för tisdagslunch med Totte, men... nu är det hans tur (läs otur) att ha drabbats av influensa, så då får vi skjuta det på framtiden. På onsdag då ska jag på svamputflykt för att titta på bombmurklor, en sällsynt raritet... nej de går inte att äta... och ja, jag vet vad ni tänker...  :) 

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Hej! Har du redan hittat nässlor att plocka? Eller hade du i frysen? Jag gjorde en ugnsomelett med murklor och torkade nässlor i påsk, riktigt smaskigt blev det. Påskmaten passar mig mycket bättre än julmaten måste jag säga. I år då jag var ensam brydde jag mig inte om så många rätter, äggen blev inte dekorerade en gång men det var i allafall gårdens egna ägg! Vad fattas hunden? Har nog missat något...
    Förstår att det suger i husbilstarmen nu, läste att värmen kommer i veckan så då blir det nog snar avfärd?
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från din påskhelg som verkligen ser ut att ha varit toppenlyckad! Spännande med svamputflykt! Må så gott! /Lotta

    SvaraRadera
  3. Vlken underbar matfrossa! Hade gärna våldgästat er under påsken kan jag säga. Brännässlor har jag faktiskt ätit i soppform, men aldrig kirskål. Vet inte ens hur den ser ut.

    Å nu till bästa ever bilden hos dig - myrorna i arbete. Den bilden skulle t o m David Attenborough göra grön av avund. Den bilden är helt otroligt bra!

    SvaraRadera
  4. Tack för en härlig påskfototur hos dig. Vad skönt att fokusera på nuet och bra att Frodo har det så bra som det går. Hoppas att myrorna fick lagat sin stack.

    SvaraRadera
  5. Du är ju en fantastisk fotograf, men det har jag sagt förut. Barnbarnen ser ut att verkligen trivas. Min favoritbild (som de skriver på Fototriss som jag tycker du ska vara med på) är kissekatten.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  6. Vi har också haft barnbarn på besök!
    Vi valde en helg i lägenheten då vi såg väderprognoserna men nu längtar vi ut på vägen igen!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Underbara foton som andas vår! Mycket liv och rörelse och myrorna har vaknat hos er ser jag. Här måste myrstackarna tina fram först... ;-)

    SvaraRadera
  8. Så fint sammanfattat din påsk är. Mycket god mat trevligt presenterad.
    Nu är det vardag igen och det känns också rätt bra./ Britt

    SvaraRadera
  9. Underbara vårbilder du fångat. Du är en duktig fotograf, tycker jag också. Men du, när jag tittade på dina läckra maträtter som ni haft under påsken gjorde mig hungrig på nytt, trots att jag nyss ätit lunch :) Mums.....
    Jag tvivlar inte på att du haft en bra påsk.
    Kram !

    SvaraRadera
  10. Härliga vårblommor och fina påskbilder!
    Idag kom värmen hit!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Vi fick också en hemmapåsk, här slog lunginflammationen till...

    SvaraRadera
  12. Bombmurklor har jag aldrig varken sett eller hört talas om, så nu väntar jag på bilder i din blogg. Barnbarnen kan verkligen hålla igång. Men när de har åkt hem så blir det lite väl tyst, tycker jag. Kram

    SvaraRadera
  13. Även du hade din familj hos dig, så kul ni hade. Men hallå att hoppa från källartak såg farligt ut . . . men kanske inte så hjögt som det såg ut.
    Nästan samma mat som vi, fast jag hade inte kirskål paj. Våran kirskål har inte kikat upp så långt ännu, ej heller nässlorna.
    Påsken var solig fast med iskalla vindar, nu ska det vända bli mildare, hoppas slippa frosnätterna.
    Våran Sixten gillar inte när det blir mycket folk hemma, han är van vid lugn och ro. Så när gästerna åkt hem efter några dar då kommer han fram. När jag ser eran katt ,så tänker jag på våran 'änglaKlas' som var lika röd och fin som eran.

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Vad lider pricka hunden av för sjukdom?
    Vilken fin påskhelg och vilka fina foton du har tagit som vanligt.
    Måste vara kul för små som stora att leta påskägg ute *tumme upp*
    Den laxtårtan ser god ut och recept önskas *tack*
    Kul att få längta efter sommarstugan som snart ska tas hem *fniss*
    Tack för sköna ord på min blogg / kram

    SvaraRadera
  15. Oh, hälsa Sigge och matte så gott. Har ni träffats förut? Vi har träffats ett par gånger, jag är till och med på bild i Sigges bok! Då blir det kanske bombmurkeljakt idag på programmet? Ha en fin tur/Kram

    SvaraRadera
  16. Ser att det verkligen är vår nere hos dig. Inte en enda snöfläck ser jag och blommor härliga blommor som lyser överallt. Du kan tro att jag längtar nu. Minsta lilla tussilago skulle göra mig jätteglad. Det stormar idag så in i norden men jag ska vara inne och hjälpa till nere på Håsjögården där det är pajdag idag så jag ska vara inne som tur är.

    SvaraRadera
  17. Låt mig säga det så här: Du håller stilen intakt på din blogg med bilder och texter om goa saker! kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)