lördag 11 april 2015

Lördagstema - en klassiker

Veckans tema, bestämt av Gnuttan med bloggen Wienerbrödslandet är En klassiker... och då infinner sig frågan... en klassiker - men vilken? 
En svensk klassiker innebär att man ska överbevisa sig själv och alla andra att man kan klara att under ett år genomföra fyra olika klassiska lopp... skidor, cykel, simning och löpning. Beundrar dem som fixar det, men har ingen tanke på att ens försöka själv...


En klassiker kan ju också vara en bok... kanske Quo Vadis (från 1895), skriven av polske författaren och nobelpristagaren Henryk Sienkiewicz. En av mina favoritböcker... som utspelar sig i antikens Rom, under kejsar Neros tid. Handlar om de första kristna och deras kamp, men är också en kärlekshistoria... rekommenderas varmt till den som gillar historiska romaner och inte har läst den.
(bilder lånade från nätet - på Tradera)
eller kanske
Hemsöborna av August Strindberg... utgiven 1887, en romanklassiker som blev en TV-klassiker...
Bild lånad på nätet...

Det kan vara en film också, som Borta med vinden... med Glark Gable och Vivien Leigh...
Bild lånad på nätet...
För mig som gillar bilar så finns det klassiker bland dem också...
Precis en sådan SAAB, som den här nere t.v. hade min farmor och farfar... hög nostalgikänsla... jag tittade in i den och jag mindes t.o.m. doften... :)
... liksom gamla lastbilar - här några gamla klassiker...
Pärlrallyt i Skåne... 2010, tror jag...
Vill du se vad de andra deltagarna har för klassiker, så finns det som vanligt länkar till dem under fliken Lördagsbloggare.

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Skulle kunna vara Raggmunk me Fläsk!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här flödar det av klassikers ju!
    Boken du nämner har jag läst för många år sedan .. 40 så den kan nog tas upp igen .... men minnenabörjar flöda från min barndom , nämligen lastbilarna, min far hade Volvo i många år, och jag var ofta med. Satt i knä och styrde det var så roligt :-) Så blev det en nöjestripp, tack tack kram

    SvaraRadera
  3. Rena pärlbandet av nostalgipärlor. Saaben slog an en nostalgisk ton hos mig också, växte upp med Saab. Hemsöborna vore ju jätterolig att titta på igen!

    SvaraRadera
  4. Quo vadis och antikens Rom. Böcker och det antika Rom, två av mina passioner! Jag har tyvärr inte läst boken, men har sett filmen för massor av år sedan så jag minns inte så mycket av den. Men blotta anblicken av en gammal härlig bok får mitt hjärta att klappa lite extra. Och det vet i sjutton om inte Hemsöborna är en av de bästa tv-serier som gjorts. Var tog den fina traditionen av högklassig svensk tv-dramatik vägen? Vi måste vårda våra klassiker, vad det än gäller, beroende på tycke och smak. Leva i nuet, men aldrig någonsin glömma det förflutna.

    SvaraRadera
  5. Klassiker finn det många, svårt att välja kan jag förstå . . . .
    Quo Vadis har jag hört talas om givetvis, men tyvärr inte läst, tack för det tipset om klassikern, den vill jag gärna läsa.
    Hemsö borna har man ju sett, liksom Borta med vinden.
    Gamla fina bilar är ju oxå något som man verkligen ser fram emot varje år, det blir fler och fler sådana veteranbilsrally.

    Igår var vi i Skåne land, där var det minst 2 veckor tidigare än här i grönskan. Igår verklig skönt vårväder, men idag storm-blåsväder.
    Jag har absolut ingen lust att gå ut och bli bortblåst idag, en inne kura dag vid datorn passar bättre.

    Trevlig söndag/ Eva

    SvaraRadera
  6. Den svenska klassikern du beskriver med cykling, löpning m.m. är inget för mig heller. Då gillar jag mer de andra klassikerna du visade. Kram

    SvaraRadera
  7. Fastnar helt på din samling av klassiska bilar. Älskar ju bilar jag med! Å boken Quo Vadis är en av makens favon.

    SvaraRadera
  8. Det var intressant med allt du jämförde med, inte lätt att fixa en klassiker.
    Finns ju massor, men allt smäller ju inte lika högt.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  9. Hej! Nu ska du få höra något intressant (eller så vet du redan om det!) men när jag öppnar din blogg är texten skriven med köassisk lite snirklig skrivstil (som jag med mina slöa ögon kan ha lite svårt att läsa) men när jag öppnar kommentarsfältet - ja då omvandlas typsnittet till en mer (för mej i alla fall) lättläst text!
    Och den där boken om Rom under Nero måste jag också läsa (tredje boktipset sprunget ur dagens temabloggar) och i gengäld kan jag tipsa om Richard Graves '"Jag, Claudius", som också spelades in som TV-serie av brittiska BBC. Kul och intressant tidsepok i historien.

    SvaraRadera
  10. Du lägger alltid ned en massa energi på dina inlägg och de blir så bra och är trevliga att läsa.
    Jag hoppas allt är bra med dig och att ni får många fina turer med husbilen i vår.
    Må så gott och kram! Inga

    SvaraRadera
  11. Åh, de där bilarna! Jag som kommer från klassiska veteranbilstrakter (södra Dalarna) blir alldeles tårögd!

    SvaraRadera
  12. Fina foton från mossen. Skönt att ha egen husbil att övernatta i. Borta med vinden är verkligen en klassiker - har nog sett den fyra gånger. Snart är väl filmen med Allan Edwall som Carlsson också en klassiker. En härlig film, den också. Klassiska bilar och klassisk sport är jag däremot inte det minsta intresserad av :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  13. Det blev många klassiker det och ett boktips som helt klart verkar vara något för mig. Och varför inte ta att läsa Hemsöborna också. Jag har ju bara sett TV-serien och det är ju aldrig helt det samma, även om den också blivit till en klassiker i sin kategori.

    SvaraRadera
  14. Min kommentar försvann visst, men skrev i alla fall tack för boktipsen! ;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)