onsdag 15 april 2015

Söderköping...

Rigmor och jag, har pratat länge om att ses för att fota tillsammans och ganska snart hade vi bestämt var vi skulle också... Söderköping och igår blev det av. Det blev en trevlig dag, men tyvärr så var inte vädret på vår sida... först bara mulet och lite småruggigt... sen regn. Vi hann ändå med att strosa runt ett bra tag och började med att gå till Örtagården. På väg dit såg vi denna fina pump inne på en gård... och inne i Örtagården blommade många vårblommor... ormöga och julros har jag hemma men den vita, som liknade en minitulpan... "flickan i badet"... så kallade hon dem, damen vi pratade med... någon sådan har jag aldrig sett... såå fina!
Blodört lär det riktiga namnet vara... måste ha!
Tog sen vägen längs ån...
Där vi möttes av en flock änder, några kajor och ett par måsar...
... anddrakarna (hanarna) var mest närgångna och undrade om vi hade något gott att bjuda på...
Fru And var lite mer försynt... poserade villigt, men var annars inte så intresserad...
Det finns en del pittoreska gårdar att titta in på---
 ... och en hel del spännande hus...
Rådhuset är inte stort... men det är fint :)
 Tog den lilla träbron över ån... och gick tillbaka mot rådhuset...
I det röda huset nere t .v. lär biskop Brask ha haft ett tryckeri...
"Härtill är jag nödd och tvungen"... det här är personen bakom uttrycket... och HÄR kan du läsa mer.
Vid Rådhustorget  finns den här butiken...!
Glass... och fiskegrejor...
 Vid kanalen finns skulpturen "Rabbit crossing" av Eva Fornåå...
... några kaniner sitter på andra sidan kanalen, men tyvärr ville de inte vara med på bild :)
Regnet tilltog och vi beslutade oss för lunch... men inte på uteserveringen utan inomhus på Å-caféet... god lunchbuffé och mycket gott på salladsbuffén... 
På väg tillbaka till bilen  stannade vi till i en liten blomsteraffär... Rigmor kunde inte motstå några fina violer... jag handlade bara med ögonen :)
 Timmarna gick fort...  och det var dags att åka hemåt igen...
Tack Rigmor för en jättetrevlig dag - nu får vi planera för ny fotodag inom det snaraste :)
Idag känns luften varmare... mulet och grått och regn lär vara på väg, men snart vänder det och våren kommer tillbaka. Jag har plockat nässlor... och nu ska jag göra soppa :)

Ha det gott!

25 kommentarer:

  1. Tack själv vännen för en trevlig och intressant dag! Skrattar fortfarande för mig själv åt kajan som följde dig intresserat fram och tillbaka på det lilla taket under tiden du "jagade" fru and med kameran! Den skulle ju också ha hamnat på bild! Å inte var kanske vädret på vår sida, men det var trevligt ändå. Man behöver såna här dagar för att orka med de andra dagarna. ...
    Kollades in inlägget med mossen...ja men dit måste vi ju också! ! Herre jösses vad vårt land bjuder på mycket! !
    Ha det nu så gott vännen, håller tummarna för att bilen går igenom i morgon! !
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Det blev himla fina bilder trots gråvädret!

    SvaraRadera
  3. Soppa passar perfekt i det här kalla vädret. En så mysig fotodag, och så mycket det fanns att plåta. Nu har jag fått en del nya idéer genom att läsa din blogg. Kram

    SvaraRadera
  4. Du lyckades fint med bilderna trots tråkigt väder. Hur nära gick du anden? Du kunde väl nästan känna på den. Den lilla vita har jag också varit sugen på. Hennes namn var nästan roligare än blodört.
    Söderköping är en fin stad, men kanske mer en sommarstad. Bättre tur med vädret nästa fotodag. / Britt

    SvaraRadera
  5. Jaa, det är liten fin stad vi har. Det ä'r så mysigt, förr var det ett måste att vara ett par gånger i Söderköping.
    trevligt reportage

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder! Älskar de där små kaninerna! Har bara varit i Söderköping på sommaren och ätit glass...
    Gullig liten stad med mycket vackert att se.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Söderköping har vi vart till några gånger!
    En underbar stad på sommaren!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga foton och du hade säkert en jättetrevlig fotodag. Ja, den där närbilden av anden var fantastisk. Undrar om du vill dela med dig av vad du använder för objektiv till att få sådan fin närbild och skärpa ? Vilken kamera ?
    En härlig sommarstad men jag har aldrig besökt den där serveringen som är så kända för sina fantastiska glassar. Någon gång måste det bli av. Tack för en fin guidning av en fotodag ! Kram !

    SvaraRadera
  9. Åhh så härligt att vara ute i 'svängen' igen, så kul att vara fler på färden.
    Som jag säkert nämnt innan har vi aldrig varit i Söderköping men jag menar varje gång att det är en stad som vi måste besöka.
    Gillar gamla trästäder med massor av kultur att se på.
    Skulpturen med kaniner är ju jätte gullig, med massor av andra bilder, spännande värre.

    Må så gott alla, kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder på sneda, gamla hus i alla stilar, varvat med fåglar och blommor. Ha det gott

    SvaraRadera
  11. Men en så vansinnigt söt gammal stadskärna!!! Väldigt charmiga andbilder :-) Ska se om jag kan få en andflicka att posera så snällt nästa gång jag stöter på dem.

    SvaraRadera
  12. Kan tänka mig att efter en lång vinter var det härligt med premiärturen med husbilen. Tack för rundturen i Söderköping, en stad jag aldrig varit i. Det är roligt att få ta del av dina utflykter.
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Vilket härligt inlägg med foton från en suverän utflykt - trots vädret!
    Det som fastnar på min näthinna är kaninerna på rad (som jag trodde gör nå't helt annat än korsa vägen;-) ), Rabbit crossing skylten och rent allmänt hur vackert det är i Söderköping. Har faktiskt aldrig varit där... heller.

    Åsså dina närbilder på änderna - de är ju kanoooon!

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder från " Sörping "!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Ni verkar ha det så trevligt på era utflykter oavsett om vädret är med er eller inte. Fina bilder. Söderköping så mysigt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  16. Tråkigt att ni inte fick bättre väder, men ni hade såklart kul ihop ändå. Du har fått mitt intresse att öka för Ostkuststaden. Då kommer jag att välja en solig sommardag. Fina bilder som vanligt. Kram Bosse

    SvaraRadera
  17. Hej, undras just om jag någonsin varit i Söderköping, tror inte det...Skulle vara kul att snart ta en tur till någon mindre stad och slippa lervällingen här ute på landet...numera blir det alltför sällan när jag inte har tillgång till bil. I Ludvika finns inte så mycket pittoreskt att titta på, men Vansbro har en gammal fin stadskärna. Nå, ska locka med mig bilburna väninnan bara hon blir bra från sin influensa. Kallt, blåsigt och skurar, jag är sannerligen inte någon vän av april. Nä nu får snart sköna maj ta över taktpinnen tycker jag.
    Ha en riktigt trevlig helg, blir det en liten husbilstur tro?
    Kram

    SvaraRadera
  18. Fina bilder som vanligt! Även om vädret alltid påverkar när man fotar. Vi har också gjort en utflykt idag (kommer snart på bloggen) och hade tur att få lite sol en liten stund, även om det mestadels var grått ;)

    SvaraRadera
  19. Så många fina bilder från en vacker liten stad!! Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  20. Ni har trevligt på era träffar, det ser man på bilderna, ni hinner mycket och tar fina bilder. Kan gissa att det är två tjejer med kameran i högsta hugg mest hela tiden. Väldigt vackra bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  21. Jaså Brasken var från Söderköping. Där ser man vad man får lära sig. Någon gång måste Söderköping besökas. Vacker liten stad, som Hjo.

    SvaraRadera
  22. Det är mysigt i Sörping!
    Min systers svärmor tog en bild vid Rabbit crossing statyn,
    där syrrans flicka kramar om en utav kaninerna och den bilden
    vann pris i NT för några år sedan.
    Tokfina bilder bjuder du på - som vanligt! =)
    Ha nu en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Inspirerande att se alla dina fina bilder, den på fru And var verkligen fin, såg ut som hon hade nåt skrap på nosen, liten matrest kanske :-)

    SvaraRadera
  24. Nu är du ute på tur igen på 4 hjulen. då får jag kolla lite så jag får fina bilder att njuta!
    God tur!
    Kram

    SvaraRadera
  25. Helt fantastiska bilder! Roligt att se dem och känna igen sig. Fina färger med den grå himlen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)