onsdag 29 april 2015

Så mycket som jag borde göra...

... och så lite som blir gjort...
Just nu känner jag mig lite nere... ganska kass och fullkomligt värdelös... och då har det bara börjat!
Det är mitt handeksem som blossat upp och som sätter stopp på de flesta aktiviteter i trädgården. Dammen behöver städas, rabatter rensas, blommor planteras... men det är bara att inse att det inte går. Jag vet att det är fult att gnälla... att man ska låtsas att allt är bra... men ibland är det svårt att hålla masken... och jodå, jag vet att det finns saker som är värre än handeksem.
Så... nu ska jag inte gnälla mer!
Visar lite från trädgården i stället. Det växer så det knakar... upptäckte den här och har ingen aning om vad det är...eller hade... nu vet jag att det är dvärgtulpan (Tulipa turkestanica), men kan inte minnas att jag planterat den...
De här är jag däremot säker på att jag planterat en gång...
Den vita klockhyacinten köpte jag i kruka förra våren och planterade sen i en av mina koppargrytor på gården...
... där de här blå också bor...
Snart slår den ut...  det blir många blommor på min lilla magnolia i år :)
 Mitt stora löjtnantshjärta som blommar från nu och nästan hela sommaren...
... och en del mindre - både röda och vita...
De kommer verkligen överallt...!
 Se... t.o.m. Skärblacka kan nu stoltsera med egna japanska körsbärsträd!
Såå vackra!


Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Klart att man måste få gnälla! Och gnäll är det väl knappast...handeksem är inget kul alls. Det finns alltid något som är värre, men livet är ingen tävlan i olyckor, så jag avskyr när jag får den kommentaren. Det ger definitivt ingen tröst. Du har otroligt mycket vackert i din trädgård att njuta av. Kram och hoppas du känner dig bättre snart.

    SvaraRadera
  2. Synd på ditt eksem - man får beklaga sig - behöver inte låtsas att allt är bra. Det kan vara skönt att ibland få skrika ut om sina vedermödor. Ibland får man tröst, ibland något tips som kan hjälpa.

    Bilen och dina blommor ser i alla fall ut att må gott.

    Ha det så gott som du kan trots allt!

    SvaraRadera
  3. Hoppas ditt handeksem snart har blivit bättre och att du då kan fortsätta med det du tänkt dig i din fina trädgård.
    Klart man får gnälla. Det gör jag också ibland :) Det känns lite bättre när man får gnälla av sig lite.
    Vilka fina bilder du har av japanska körsbärsträden. Ja, man njuter varenda sekund när man ser de vackra träden. Synd bara att de inte blommar under en längre tid.
    Vilken växtkraft de verkar ha dina Löjtnantshjärtan. Trivs bra hos dig :)
    Magnolian kan man bara älska. Vilken vacker färg den har.
    När jag tittar på dina foton så blir jag alltmer sugen på att införskaffa med tiden en sådan kamera du har. Den verkar ta både fina makron och har en jättebra zoom.

    Krya på ditt handeksem nu och försök ha en bra dag iaf.
    Kram//Marie

    SvaraRadera
  4. Hej Anki! Inte kan jag väl tro att du är värdelös, men känslan kan jag känna igen. Det är väl för att man gör så mycket, ja det mesta förstås, med sina händer. Har själv haft en del problem med handeksem, tycker att engångshandskar utan talk är jättebra. Jag brukar få köpa storpack i charken på Ica, men det finns ju på andra ställen också. Olika märken och kvalité. Jag sätter ett par under trädgårdshandskarna, visserligen blir det rätt fuktigt efter ett tag, men ingen direktkontakt med jord och växter. Sedan får man ju tvätta sig och smörja. Jag provade en salva utan cortison som heter Dermalex repair som funkar riktigt bra för mig. Lite tips, men du kanske har andra ordinationer att följa...
    Jättevackra foton bjuder du på, mycket gott finns för ögat att njuta av!
    Kram och hoppas du snart känner dig bättre! / Åsa

    SvaraRadera
  5. Fy så tråkigt med handeksem. Funkar det inte med handskar? Det är ju nu man vill vara ute och böka i jorden. Du får skaffa dig en mixer och göra vitamindrinkar, det finns så mycket gott ute i naturen nu. Så många fina tulpaner, mina har i år fått vara ifred för rådjuren.

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte du är den som håller på och gnäller om allt. Men visst måste man få säga att det känns sk-t ibland. Själv är jag inte drabbad av handeksem, men sonen är. Och jag märker hur jobbigt han tycker det är. Det kommer numera också i ansiktet.
    Nu är det väl litet sådana tider att man gärna är ute och påtar i jorden. Visst har man handskar, men man måste ändå tvätta sig ofta. Tyvärr verkar det inte finnas något universalmedel. Hoppas det bättrar sig ändå. / Britt

    SvaraRadera
  7. Det är klart att man får gnälla och klaga. Jag till exempel gör det hela tiden...är det inte det ena så är det det andra...våra föräldrar hade sitt universalmedel linolja till allt...själv så tror jag ju mycket på kokosolja...hoppas att Du snart blir bättre./Lilla gummann

    SvaraRadera
  8. Klart du får gnälla! Jag/vi lyssnar gärna! Å jag kan tvo m komma med ett gott råd - sätt gummi- eller arbetshandskar på! Har inget eksem, men om jag nu planterar något mågon gång åker alltid handskarna på.
    Din blomsterprakt är fantastiskt och en frjöjd för ögat. Njut!

    SvaraRadera
  9. Så mycket vackra blommor du har! Helt underbara bilder!
    Jodå, du får gnälla! Förstår att det är frustrerande att inte kunna göra det man vill.
    Sköt om dig och hoppas att eksemet snart blir bättre!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Såå vackert men det skall ju skötas också!

    Jag lämnade alla måsten sommaren 2013!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Jättevackert!
    Jag vet vad handeksem vill säja, fast jag är riktigt bra för tillfället. Turligt nog.
    Lite ogräs behöver inte vara fel, ta det lugnt och njut av det som är bra!

    SvaraRadera
  12. Fina tulpaner. Visst är det underbart när de japanska körsbären blommar, ett rosa skimmer! Mmm jag bara älskar den här härliga tiden. Synd om dig som lider av eksem, tur att du kan fota och åka husbil i alla fall! Ha nu en fin Valborg. Kram

    SvaraRadera
  13. Hoppas händerna snart blir bättre! Så mycket fint du har i trädgården!

    SvaraRadera
  14. VA ! ? ! Blommar de Japanska körsbärsträden så mycket nu, jisses inte dåligt.
    Lyckliga ni i Skärblacka tänk vad ni njuter nu . . . .
    Jag älskar allt detta som ploppar upp ur jorden nu och ger oss människor en sådan glädje.
    Vackra tulpaner du visar och de ursöta pärlhyacinterna älskar jag ännu mera . . . .
    Så vacker Header du gjort !
    Stackars dig, inte kul med handeksem, fy-bubblan, inte hinner man ha den åkomman nu . . .
    Jag äter kortison för muskelinflammation som jag fick av för mkt gräv och fönster puts på en o samma dag, den tacken får jag lida för nu,
    med att inte få eller göra något ansträngt. Som sagt i dessa vårliga dagar, hur lätt är det, *fniss* . . . men jag tvingar mig att vara lat.

    Önskar dig trevlig skön Valborg och 1 Maj
    God handbättring, kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Ta det i din takt, såren och kroppen läker och njut av alla vackra blommor du har. Kram

    SvaraRadera
  16. Underbara foton du visar! Jag förstår dig - det är inte roligt när det man vill göra inte går av någon anledning. Och dessa måsten... Fast jag tänker att det bästa måstet nu är att vila händerna så att eksemen får läka ut. Sköt om dig! Och trevlig valborg! Kram

    SvaraRadera
  17. Du vet.....gnäll tillhör åxo livet min fina bloggvänn. Så gnäll du. Det gör jag med ibland.
    Uppåt kan man inte heller alltid vara.
    Nu ska du vila lite och sköta om dig.
    Göra braigavsaker för din egen skull som du mår bra av.
    Och du. Såna otroliga fina bilder du visar..
    Du ska ha en JÄRTEFIN och TREVLIG VALBORG.
    Vårkram.

    SvaraRadera
  18. Å vad tråkigt för dig, kan verkligen förstå din frustration när det kliar i fingrarna över att få greja ute och så går det inte! Hoppas det ger med sig snart! Och fotografera kan du kanske göra lite extra i stället? Superfina bilder, den lilla dvärgtulpanen är ju helt betagandes, den måste jag lägga på minnet! Hoppas nån häxa har vägarna förbi under Valborg så kanske du får hjälp med exemet! Kram!

    SvaraRadera
  19. Fy så trist med ditt eksem! Självklart får du gnälla över det om du vill. Din trädgård är verkligen fylld med vackra blomster! Jag får låna andras trädgårdar för att fota blommor.

    SvaraRadera
  20. Skynda långsamt och låt eksemet vila,snart blir du bättre igen!
    Underbart vackra blommor,man njuter att se dom!

    Ha det gott på Valborg....Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)