lördag 18 april 2015

Lördagstema - Glädjen med att...

... vara en fototokig svampnörd är den, att det är intressen som går så bra att utöva samtidigt - ja, som att "slå två flugor i en smäll".

Gnuttan med bloggen Wienerbrödslandet är det som valt detta och april månads övriga teman.

Ni som känner mig, ni är antagligen inte ett dugg överraskade över vad jag jag väljer att skriva om... för nu blir det svamp för hela slanten.

Att böja sig ned och se dropparna på undersidan av en ung klibbticka... utan kamera bara ett konstaterande, men med kamera en annan upplevelse...
Att  upptäcka och förundras över naturens små påhitt, som att sätta fransar på en liten skålsvamp - den här heter ögonskål :)
Brödkorgssvampen är speciell... bara 1 cm i diameter och med små bröd i korgen... ganska vanlig, men ändå svår att hitta p.g.a. storleken.
 Tänk att äntligen få se en svamp man drömt om i trettio år... och vilken tur att kameran är med :)
Gelétratting
... eller att ta med svampkompisen och åka iväg för att bli guidade till bombmurklornas skog...
... och att samtidigt hitta och kunna fota en annan önskesvamp, den ganska ovanliga rökpipsvampen...
Att hitta den gröna jordtungan bland de gula slemmurklingarna...  
... och att äntligen få en bild på dem... då blir man glad. 

Skulle kunna fortsätta med många fler svampbilder, men väljer att avsluta här. Vill du se vad de andra lördagsbloggarna skriver på temat så gå in under fliken "Lördagsbloggare"...

Nu ska jag göra mig i ordning för en dag med barnbarn och kamera i Mulleskogen :)

Ha det gott!

28 kommentarer:

  1. Ååhhh så vackra bilder på svampar ni får till det!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  2. Aldrig har jag väl tänkt på svampar som vackra sen jag hittade din blogg Anki. Jag kan bara hålla med. Ögonskålen är ju alldeles förtjusande, ingen mascara där inte! Själv identifierar jag mig närmast med bombmurklan. Idag blir det väl till att ta med kameran ut antar jag, sol och värme! I alla fall här i södra Dalarna!

    SvaraRadera
  3. Nu ska jag visa din blogg för min man, Anki.
    Han är svampmänniska han också. Så fina bilder, många att glädjas åt
    Jag smålog när jag såg ditt val i temat idag. Jag fick nämligen en svampkorg under veckan som gick.
    Här finns vårmusseroner, snart murklor men allra mest björktickor för tillfället ;)

    SvaraRadera
  4. Det kändes som att vandra runt på ett konstgalleri. Aldrig nånsin har jag sett så vackra svampar och det är mycket fotografens förtjänst. Kram

    SvaraRadera
  5. Oh, vilka udnerbara bilder! Tänk vad fantastiks naturen är.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilka olika och speciella svampar det finns!

    SvaraRadera
  7. Svampisk fotglädje gläder - det är en glädje att ha dig kameran och kunskapen här Anki! :-)
    kram

    SvaraRadera
  8. Men ÅH, vilket fullständigt underbart inlägg och vilka fantastiska bilder. Vilka svampar det finns! vad roligt – vilken glädje!

    SvaraRadera
  9. Helt otroliga svampar du hittar. Och vilken tur att du fotograferar så bra, så att vi andra också kan se dem. Första svampbilden är en favorit, men ögonfranssvampen är ju också kul. Naturligtvis även de andra och alla är de nya för mig.Hoppas ni hittar något i Mulleskogen som du kan inviga barnen i. / Britt

    SvaraRadera
  10. Det är som att komma in i en sagovärld - tänk att det finns sådana där svampar! Och dina bilder förstärker intrycket!

    SvaraRadera
  11. Härliga svampbilder!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Så intressant, så roligt att läsa vad Du skriver. Bilderna är ju som små tavlor, jättevackra.
    Tänk att svamp kan bli så vackert, du berättar saker som jag aldrig hört förut.
    Tack snälla Du för att vi får följa med på denna spännande berättelse.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  13. Oj vad mycket olika svampar de finns, har aldrig sett de flesta men de beror väl på min lilla intresse för svamp, mina ögon söker de inte. Men himla fina bilder. Den flesta svampar ser lite läskiga ut, framför allt den första, antar den inte är ätbar. Eftersom jag är så okunnig om svamp så vågar jag aldrig plocka och äta - mina svampar får därför komma från trädgårdsmästare :) eller affären.
    Ha de gott, njut av våren.
    Kramiz

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga intressen, som dessutom resulterat i fantastiska foton! Visst är svampar fascinerande.

    SvaraRadera
  15. Vilka fantastiska svampar Såna har jag då inte sett uppe hos mig

    SvaraRadera
  16. Svampar är verkligen ett fascinerande område. Lika bra som något annat som fotomotiv också. :) Ökar säkert intressen hos de som ser.

    SvaraRadera
  17. Jösses, bland det häftigaste jag sett, vilka svampar och vilka fantastiska bilder du fått på dom. Måste vara lycka på alla plan. Mannen min satt med och tittade och vart våldsamt imponerad! Jättekul och vilken lektion. Man vet ju inte om dom och så berättar du om dom och visar dom - fantastiskt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder på dessa naturens underverk. Förstår verkligen glädjen. Själv är jag helt rudis på svampar.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  19. Herregud vilken fotograf du är!
    Förstår verkligen sin glädje och lycka att fota just svamp!
    Å ettan ser inte alls ut som en svamp utan en fisk ur en horrorfilm, alternativt en tass och samma film. Underbar bild!

    Åsså gillar jag sista bilden som påminner om "The triffids"-filmen, men kan även föreställa spermier.

    Du ser väl vad dina bilder gör med min hjärna, va;-)

    SvaraRadera
  20. Hoppas att mulleträffen blev kul, lärorik och alldeles underbar!!
    Märks det hur avis jag är??
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  21. Du kan verkligen få svampar att se vackra ut! Och precis som många andra skriver så känner jag inte heller igen dem! Tänk att det finns så många olika svampar i vårt land!
    Jag som knappt ser till en enda! Men jag vet väl inte var jag ska söka efter dem heller! :-)

    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  22. Fantastiska bilder du fått av svamparna ! Tänk så många det finns i våra marker men för den som inte är så intresserad knappt ser dem :) här är en ;) kantareller möjligtvis ;)
    Önskar dig en fin Söndag ! Kram !

    SvaraRadera
  23. Tänk att det finns så många olika svampar - jag som bara känner igen röd flugsvamp och kantarell ;)
    Kram

    SvaraRadera
  24. Man kan inte annat än fascineras över dina svampupptäckter och superfina bilder!
    Det är ren och skär lycka att få följa med dig i datorsvampskogen =)
    Hoppas du hade en trevlig stund i Mulleskogen.
    Kram kram

    SvaraRadera
  25. Vad många spännande och för mig nya svampar du fotat! Kul att lära sig något nytt! Elisabeth

    SvaraRadera
  26. En stor måndagskram till svampälskaren Anki. Jag delar inte ditt intresse men är impad av dina fina bilder. /Bosse

    SvaraRadera
  27. Jag är helt fascinerad av dina otroliga svampfoton! Det är nästan så att jag måste försöka ge mig ut i skog och mark och se om jag hittar några svampfotomodeller.

    SvaraRadera
  28. För mig har svampar mest betydelse som goda att äta och farliga att bli förgiftad av. Jag har mina favoriter, förstås, och plockar bara såna jag är bombsäker på. Nu måste jag ju börja skärskåda desto fler bara för deras skönhets skull! Tack särskilt för brödkorgsvampen, den är oemotståndlig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)