torsdag 9 april 2015

Svamplycka :)

Ja... jag vet... men är man svampnörd så är man.
För några veckor sedan dök de upp... ja bombmurklorna alltså... och eftersom jag bara sett dem en gång tidigare och det var för sju år sedan så tog jag kontakt med blomsterhandlaren Patrick i Malmköping... och räknade kallt med att Helena med svamphunden Sigge skulle hänga på, vilket hon också gjorde - tack för det Helena :)
Igår blev den då av, resan till grannlänet i norr och efter att ha hämtat upp min gamla svampkompis Annikki så åkte vi dit för att få träffa nyfunna två- och fyrbenta svampvänner. Och vilken lyckad dag det blev... :)
Första turen gick till Henaredalens naturreservat strax utanför Malmköping... och där fick vi till vår stora glädje se framför allt rökpipsvamp (uppe t.v.)... jordstjärna (nere t.v.) och läderskål på en hasselgren (nere t.h.)
Här lägger Helena upp fortsättningen på degen... tillsammans med Patrick och hans dotter Disa och Annikki...
Innan vi fortsatte till bombmurkelskogen passade Sigge på att ta sig ett bad...
Här var svamplyckan total... bombmurklor överallt! Så häftigt att se så´na mängder av denna sällsynta svamp :)
Bombmurklan är den ena av de endast två svamparter som är fridlyst i vårt land... (den andra är saffransticka)
 Om man nu äntligen får träffa en svamp man längtat efter att få se i verkligheten... ja då får man passa på tillfället och umgås på nära håll... puss, puss...
 I samma skog hittade vi svart vårskål... och pyttesvampen kotteskål...
Kotten kom Sigge med... och Annikki upptäckte den lilla skålsvampen...
Innan vi fortsatte till sista lokalen tog vi en kort fikapaus... 
Annikki hade med sig en påse köttbullar till Sigge... mutor kanske?
Efter en kortare biltur och en liten promenad över en gräsvall och en åkerholme så kom vi till lokalen med hassel och sälg... och där fanns scharlakansvårskålen i mängd. Jag tyckte det var massor, men båda våra ciceroner verkade aningen besvikna... det var mycket mer förra året... hm... för mig var det i alla fall tillräckligt. Här växte de helt annorlunda än de jag har här i mitt närområde , där de växer betydligt fuktigare... men det viktigaste finns på alla lokalerna, nämligen gamla sälggrenar.
Av Annikki fick jag denna fina svampduk...
Tack, tack - den är såå fin! Kul att du följde med :)
Varmt tack också till er Patrick, Helena och Sigge...  är så glad vi kunde träffas och att ni tog er tid  med oss östgötar :)

Från det ena till det andra... nu är det äntligen dags att hämta hem husbilen... som jag längtat!
Så nu blir det en kortare premiärtur... kanske till helgen... alltså redan i morgon :)

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Wow, så många häftiga svampar! tack för att du delar med dig av dina fina bilder! Glad vår! /Lotta

    SvaraRadera
  2. Hade aldrig sett eller hört talas om Bombmurklan, spännande. Söt vovve!!

    SvaraRadera
  3. Häftigt med en svampduk till en svampälskare!

    SvaraRadera
  4. Kul med svampskog, och du lyckas alltid få till så fina bilder. Bombmurklan har jag inte hört talas om.
    Jag hoppas det blir lite vanliga murklor i år för mina är slut.

    SvaraRadera
  5. Intressant läsning i ett ämne jag behärskar väldigt dåligt. Men nu vet jag i alla fall mer! Tack!

    SvaraRadera
  6. Avundsjuk och avundsjuk ... fasen så intressant att se. Tack för bra inlägg och fina foton och så mycket mera *tack*
    Bombmurklan ser ut som en liten väska *ler*
    Eventuellt i morgon så ska jag skriva om hur man gör te från en växt på björken/ kram

    SvaraRadera
  7. Tack för en jättetrevlig svamputflykt! Vilka bilder! Det var rena konstutställningen. Jag förstår att du ser fram emot helgen. Ha det så mysigt om ni ger er iväg nu. Kram

    SvaraRadera
  8. Det var jätteroligt att ha er här och köttbullarna var utsökta ;)
    Hoppas ni kommer tillbaka och besöker fler av våra skogar. Underbara bilder

    SvaraRadera
  9. Och så träffades dom i svampnördarnas paradis, lyckan var fullkomlig och saga är all! Hihi, så lyckad dag ni hade!
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Förstår att din lycka var total! Å vilken tur att du är en mästerfotograf som visar alla dessa svampar som jag inte ens visste att de fanns. Å vissa är ju riktigt vackra:-)

    SvaraRadera
  11. Så mycket fina märkliga svampar det finns i skogen redan!

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
  12. Hejsan, det ena hiskeliga svampar. Har aldrig sett några sådana förut.
    De var inget vackra, är de verkligen ätliga undrar jag. Såg inget aptitliga ut alls
    smaken är som baken tudelad.

    kram från Hajan

    SvaraRadera
  13. Oj, svamppromenad så här års! De var verkligen häftiga de där Bombmurklorna! Har aldrig sett något liknande.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. När jag var liten fanns något som vi kallade för röksvampar, de rykte om man klev på dem. Kan det vara samma? Vilken massa fina svampar! För att inte tala om den söta duken :-)

    SvaraRadera
  15. Nu lärde jag mig både det ena och det andra och skulle jag mot förmodan snubbla över en bombmurkla så kommer jag att känna igen den. Hur upphetsande det än kan vara att hitta en rar svamp eller växt så är frågan om det slå. alla dessa ormar på Öby kulle. Solen skiner och vi är redo för dagens första tur. Att fota ormar är dock riktigt svårt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  16. Men jösses vilka ovanliga och annorlunda svampar! Har aldrig sett och ens hört talas om dem! Spännande!!
    Tusen tack för fina bilder och info om detta!
    Ha en fin helg!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  17. Ha det så trevligt på premiärturen. Jag förstår att du längtat. Sök er till solen. Det är alltså okej att pussa svampar som är fridlysta. Tuff svamp. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
  18. Tänk så mycket spännande och coola växter det finns i vår natur!
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilka rariteter ni hittade! Ska leta efter kotteskålar i fortsättningen. De är kanske mindre än barrbroskskivlingen (om den nu heter så?)
    Hoppas att ni får en fin tur och att solen skiner på er!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  20. Åh jösses vilka fantastiska organismer de är! Jag har aldrig sett dem i verkliga livet och lär nog inte göra det heller. Underbara svampfoton :-)

    SvaraRadera
  21. Hej igen!
    Nu har jag tagit mig en ny titt på dina rariteter och försökt lägga dom på minnet. Riktigt läckra är dom och så speciellt utseende. Tittade genom mobilen förra gången och det blir ju så ruskigt pluttigt och ger inte alls rättvisa åt fina bilder.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)