lördag 4 april 2015

Lördagstema - gul & blå

Gnuttan med bloggen Wienerbrödslandet tar nu i april över värdskapet för Lördagsbloggarna och börjar med temat Gul & blå.

Första tanken som dök upp var butiken GUL/BLÅ som öppnade i Stockholm 1966... och vad jag minns gjorde de stor succé med sina jeans och andra spännande kläder som importerades från London. De hade (och har kanske fortfarande) ett eget jeansmärke, som heter just Gul & Blå. Då fanns de i bl.a. de här olika modellerna...
Tror inte det var någon av mina kompisar som hade jeans från GUL/BLÅ... och inte jag heller...

Min andra tanke blev flaggor...

Först vår vackra svenska då...

Funderade över om det finns fler i samma färger... Ukrainas visste jag, men ingen mer...
Det är lärorikt med lördagsteman och jag är en nyfiken person... så då blev det till att googla igen... :)
På Wikipedia hittade jag dessa...
Vill du veta mer om länderna så klicka på länkarna här under...
Kazakstan
Ukraina
Palau
Barbados
Gul blomma mot klarblå himmel... ett favoritmotiv...
 ... eller gula blommor mot blått vatten...

Vill du se hur andra tolkar veckans tema så finns de som vanligt under fliken Lördagsbloggare högst upp under headern...

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Så tjusiga blå-gula bilderna är!

    Jag är gärna med på lördagstema och har lagt upp ett inlägg idag.

    SvaraRadera
  2. Jag minns att jag fick ett bar Gul&Blå-jeans efter övertalning. De var så snäva att de ganska snabbt sprack... Jag önskar dig en riktigt Glad Påsk Anki!

    SvaraRadera
  3. Gul blomma mot blå himmel gillar jag!
    Fortsatt trevlig Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag kände inte till något om de andra ländernas flaggor som du visade. Det är kul med teman, för visst blir man nyfiken och vill veta mer. Ha en fortsatt trevlig påsk.

    SvaraRadera
  5. Man blir alltid lite klokare med att läsa andras bloggar.
    Nu lärde jag mig en del om flaggor igen, om andra länder samtidigt.
    Vi minns nog alla Gul o Blå-jeansen, åtminstone reklamen :)
    Ha en fortsatt Glad Påsk!

    SvaraRadera
  6. Imorgon får vi flagga och man kan ju alltid hoppas på att
    himlen är så där fint blå som i ditt inlägg.
    Ha nu en fin påskafton!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Himmelskt gult och blått!
    kram

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen lärorikt att kika in här till dig. Nu har jag lärt mig att det finns en republik som heter Palau och var den ligger. Imponerande.
    Dina bilder är som vanligt fantastiskt fina, speciellt blomman mot den blåa himlen. Åsså är jag återigen väldigt impad över dina kunskaper i Photoshop.
    Glad Påsk på dig:-)

    SvaraRadera
  9. Jättefina annonser från Gul&Blå! Underbara bilder för övrigt. Du är ett verkligt proffs! Är du med på fototriss? De brukar ha fototävlingar ibland. Det är bara att googla på Fototriss så kommer du till hemsidan.
    Påskkram från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Kul att du lyckades hitta andra gula och blåa flaggor. Hoppas att du får en fortsatt trevlig påskhelg.Själv skall jag tillbringa påskaftonen med några grannar. Dags att gå nu...
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Inte så många fanor är gul och blå men du hittade ju flera stycken! Nog ordnar naturen kombinationen gul och blå ideligen vilket dina bilder verkligen visar!

    SvaraRadera
  12. Gult mot Blått är ju attans vackert !!

    Fortsatt Glad Påsk....Kram

    SvaraRadera
  13. det verkar att var en upptagen plats, man åker ut i bara farten.
    ha det så gott
    kram Hajan

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder. Det där med flaggorna var lärorikt.
    Önskar dig en fortsatt fin påsk !

    SvaraRadera
  15. Vad kul, vi landade på samma flaggor, på ett ungefär. Barbados missade jag – den är ju riktigt snygg!
    Vilka härliga gula och blå bilder, inte minst nostalgibilderna från Gul&Blå!

    God påskfortsättning!

    SvaraRadera
  16. Trevlig tolkning Anki. Jag hade de där jeansen. Sedan blir man lätt gul och blå när man är i stadiet att lära sig cykla utan stöd och hjälp. Påskkram Bosse

    SvaraRadera
  17. Är rätt säker på att det var den där påskkärringen som flög förbi hos mig. Sen kom ett par och ringde på, men de var av yngre modell och fick lite godis. Fortsatt Glad Påsk!

    SvaraRadera
  18. Gul o Blå jeans!!! Det var tider det.....
    Glad o god fortsättning på helgen nu!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  19. Varför är gult och blått så mycket vackrare kombo i naturen än i kläder? Sitter det i huvudet på betraktaren bara? Bilden med maskrosen och himlen är ljuvlig! Jag hade inte heller Gul och Blå jeans men jag har för mig att jag önskade mig ett par. Kanske man skulle investera i ett par nu när man blivit vuxen och självförsörjande :-)

    SvaraRadera
  20. Vår svenska flagga är den vackraste symbol som finns för ett land. Kram

    SvaraRadera
  21. Oh, kommer ihåg jeansen Gul och blå!
    Visste att Ukrainas och Barbados hade samma färger i flaggan som Sverige,men inte de andra.
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  22. Så fint! Min första tanke gul och blå, var också jeansmärket. Men de andra är ju minst lika klockrena. / Britt

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)