måndag 13 april 2015

Premiärturen...

Ja, så var den nya husbilssäsongen inledd... äntligen!
I fredags packade vi in det vi behövde och åkte hemifrån... inte så långt, bara ca 7 mil norrut till Tylöskogen vid gränsen mellan Östergötland och Närke.
En plats med lite vildmarkskänsla med den vidsträckta mossen som lär vara en av de största i södra delen av vårt land. 
Fint väder med sol och mestadels en blå himmel... men tyvärr ganska blåsigt. 
Här finns några fina grillplatser och en bred spång för att kunna ta sig ut en bit på mossen med barnvagn, rullstol eller rollator... bra ordnat.
En nackdel är att p.g.a. att det är ett gammalt skjutövningsområde (med risk för kvarvarande blindgångare) så får man inte röra sig fritt i naturen, utan bara följa de markerade lederna. Ute på mossen är det ju inte mycket att välja på för där är det verkligen rejält blött, men tråkigt att inte kunna ströva runt i skogen i kanten av mossen.
På en liten höjd vid kanten av mossen finns en liten raststuga med fin utsikt.
 Här kan man tända en brasa i kaminen och även övernatta om man vill.
Tidigt på lördagsmorgonen, innan det blev ljust kom en jämn ström med människor som liksom vi hoppades på att få höra orrarnas spel...
Tyvärr fick vi inte höra dem, då de var på för långt avstånd och vinden blåste åt fel håll. Jag fick i alla fall se dem genom en fågelskådares rejäla kikare.
Inte den här, men så här ser en orrtupp ut...
 Klicka på bilden så kan du läsa om orrar...
Utanför husbilsfönstret på lördagen... 
... undrar vad de såg för spännande... :)
En spångad vandringsled på 4 km går ut över mossen...
 ... här och där avbruten av lite torrare mark...
 ... där det gäller att hålla koll på var man sätter fötterna.
Stig med snubbelrisk :)
 Bitvis rakt genom en skog av skvattram... kan tänka mig doften här en varm solig dag när den blommar  :)
... och förbi flera jakttorn - alla med ett tydligt budskap...
Disig morgon...
En trevlig premiärtur och vi kunde konstatera att allt fungerade som det skulle... så nu är det bara att ladda och planera inför kommande resor... så härlig känsla!

Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Verkar vara en spännande plats men lite läskigt med ett gammalt övningsfält. Tänk om man blir yr i huvudet, snavar till och ramlar utanför spångarna. Fast värre ändå voro orrarna, då jag en gång i tiden blivit jagad av en tjäder så räds jag alla stora skogsfåglar. Men tack för bra tips på utflyktsmål. Själv var vi till Åholmens naturreservat liksom mellan Strömsholms slott och Kvicksund. Underbart med massor av vitsippor och blåsippor och en alldeles fantastisk gammelskog.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Vilket fint ställe! Man behöver inte åka så långt! Vi hade toppenväder fredag och lördag, så vi är supernöjda med vår helg, som man ju också kan kalla den första! Idag vaknade jag till snö! (Hemma)

    SvaraRadera
  3. Vad många spännande ställen ni besöker med er älskade husbil. Ett rullande sommarhem skulle alla behöva..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Det är så kul att läsa dina berättelser från era husbilsturer. Nu ser jag fram emot många reportage i sommar. Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt med premiärtur! Fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Härlig er första tur måste ha varit. Nu är det vår ! Vad är härligare än naturupplevelser på olika ställen. Fina bilder som vanligt :) Kram !

    SvaraRadera
  7. Jaa det kan nog vara intressant att ge sig ut på ett sådant äventyr. Nu när man är mycket äldre tycker man att det verkar jobbigt.
    Men för er ungdomar måste det ju vara spännande. >>>Nu väntar vi på nästa biltur, kommer ihåg förra året så roligt det var och intressant.
    Tusen tack hälsar Hajan

    SvaraRadera
  8. Men så mysigt, tack för att jag fick följa med på turen! Nog suger det i min husvagnstarm alltid, särskilt efter vissa gamla favoritställen men minst lika mycket äventyret att leta nya smultronställen. Men, jag försöker att inte tillåta mig att älta i det som varit, jag blir ju bara ledsen då. Var sak har sin tid och jag får glädjas åt att jag ändå hunnit med bra många år med både camping och ett par somrar med underbar segling i skärgården. Nu bor jag ju jättefint men ibland tar ju äventyrslusten fart...men vem vet vad som väntar bakom hörnet!
    Kram från ett soligt men blåsigt Dalom

    SvaraRadera
  9. Fin efterlängtad tur. Du upptäcker så mycket när du är ute. Roligt att läsa om. / Britt

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt fina bilder och så roligt att allt funkade!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Kul att husbilen har luftats! Premiärfärden måste ju alltid kännas lite extra varje år.
    Å bilderna du tog var helt fantastiska:-) Nu vet jag till och med hur en orre ser ut!

    SvaraRadera
  12. Vad härligt att ni är på väg igen! Ser fram emot många fler härliga fototurer hos dig framöver. Synd att orrarna var för långt bort för att du skulle kunna fånga dem med din kamera, men trevligt att se den andra fotografens bild.

    SvaraRadera
  13. Skönt att vara på rull igen!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder! Tack för att vi fick ta del av den. Blåsigt är det här nere i Södra Halland också. Ha en fortsatt fin tur och njut!

    SvaraRadera
  15. Vad bra att allt funkade som det skulle!
    Då är det bara att ge sig ut på nya äventyr!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vilken trevlig premiärtur! Vacker natur och fina stigar/spångar.
    Blåst har det gjort här också, men idag har det lugnat sig lite.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Välkomna ut ur vinteridet. Kram

    SvaraRadera
  18. Så roligt att läsa om att ni har inlett husbilssäsongen, här har vi nog en månad till skulle jag tro,
    våran Leffe är installad och det blir inte utssläpp förren i slutet av april.
    Men då ska vi dra iväg, oj va vi längtar.
    Men på onsdag skall vi dra till fjälls, till Borgafjäll, har hyrt en stuga och bjudit upp barn och barnbarn,
    ska bli kul, hoppas naturligtvis på finväder i fjällen.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  19. Ärö är inte lika känt som många andra öar. Två broar och en färja bort. Den ligger söder om Fyn. Att köra på de små gatorna var väl inte lämpligt, men stadskärnan var inte så stor så man promenerade runt på en stund, med bilen på parkeringen. Visst är det jag på bilden, som sur femtonåring. Jag har inte ofta bild på personer med, men den bilden är inte lik mig nu. Jag har haft någon babybild med t ex påskkäringen var min dotter.
    Nu ser man fram emot nästa resa - er alltså. / Britt

    SvaraRadera
  20. Å, vad mysigt att ge sig iväg över en helg i egen husbil!

    SvaraRadera
  21. Härligt vackra Vårbilder från er Premiärtur!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  22. Vilken mysig tur med husbilen! Det vore verkligen roligt att ha en sån! Tror inte det kommer att bli av, skulle väl behövas någon lotterivinst då, men drömma kan man ju! :-)
    Här hör vi ofta både orrar och andra uppvaktande fåglar. De håller till i närheten där vi bor. Men jag har aldrig sett något orrspel även om jag flera gånger sett dem!
    I fjol såg däremot sambon en händelse som man inte ser så ofta. Han var i vårt hönshus tidigt en morgon och tittade ut genom fönstret mot sjön och där kom två tranor. Hanen gick med bestämda steg mot honan och så parade de sig. Inte så vanligt att få se det på sin gård! :-)

    Du ser ut att ha haft en härlig dag tillsammans med vänner och söta hunden Sigge när ni var på svampjakt! Tänk att vi har fridlysta svampar! Det visste jag inte! Många svampar du visar har jag aldrig sett! Eller så har jag sett en del av dom men inte tänkt på det. Jag som inte har någon koll alls på svampar! Eller..flugsvamp vet jag hur de ser ut. Haha!
    När jag var liten kände jag en från USA som verkligen älskade svampar och samlade på svampsaker. Hon fick en glaslampa i form av en svamp när hon åkte tillbaka till USA den blev hon så glad över och när hon nyligen var på besök i sverige berättade hon att den fanns kvar.
    Jag skulle inte bli förvånad om det finns en sådan hos dig! :-)

    Ha det gott Anki!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  23. Så härligt att få ge sig ut på en premiärtur med husbilen! Och ett fint ställe besökte ni också!
    Bättre tur en annan gång med att höra orrarna spela!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  24. Här hörde man alltid orrarna spela på sjön förut men tyvärr så har jägarna skjutit både orrar och tjädrar så dom hörs inte mer tyvärr

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)