lördag 10 januari 2015

Lördagstema - Romantik


Andra veckan med Olgakatt... och veckans tema är Romantik.
I Wiktionary står det då här: Romantik är att uppleva ovanligt starka känslor av förälskelse och sexuell attraktion under speciellt gynnsamma förhållanden.
Jag är nog ingen romantiker... det här blev faktiskt svårt. Jodå, visst har jag upplevt romantik och romantiska stunder, men det är inget jag vill dela med andra än den det berör  :)

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥
Undrar om gråsparvarna upplevde romantik där i fönstergluggen, den där soliga vårmorgonen? 
De kvittrade så som bara vårglada gråsparvar kan... och de såg ut att trivas med livet och varandra.
Duvorna på trådarna kuttrade och sjöng på duvors vis... eller... nej , de lät nog inte så mycket, men när jag såg dem där så såg jag noter framför mig :)
En liten balkong, som gjord för romantik. Ingen har dock stått under min balkong och sjungit romantiska sånger... på sin höjd någon som kastade småsten på mitt fönster i flickrummet... men det var bredvid en helt annan balkong :)

Löjtnantshjärta... det måste väl ändå var ett blomsternamn som andas romantik...
... och det vackra blomsterhjärtat... visst är det romantiskt!


En liten Fiat som gjord för romantik :)

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

Romantiken (i bestämd form)... är namnet på den litterära och konstnärliga epok som inleddes i slutet av 1700-talet, efter den s.k. upplysningstiden... kanske något att skriva om en annan gång...

Vill du se vad andra lördagsbloggare har att skriva om romantik, så titta under fliken med samma namn högst upp, under headern,

Ha det gott!


28 kommentarer:

  1. Bra skrivet om romantik...och rackar´ns trevliga bilder!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Men vad mycket bra du kommit på om romantik. Och dina bilder är SÅ fina. Hur har du gjort för att få notrader bakom fåglarna? / Britt

    SvaraRadera
  3. Häftigt med noterna bakom fåglarna!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det där underbara ämnet löste du alldeles utmärkt Anki. :) Kram från en romantiker av högsta rang. Fast precis som du spar jag de bästa bitarna själv. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
  5. Jag njuter bilderna ... det är som det är! Fiaten tar priset. Minnet väcks: Jag hade en Fiat 127 för många år sedan .. den skulle jag kunnat måla med hjärtan för jag var kär då ... :)
    Balkongbilden är ljuvlig - du vet dörrar romatiken till ackompanjemang av fågelsången under blå himmelsnoter ... :-)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så fina bilder du har med i inlägget *njuter*
    Skulle vara kul att köra den där Fiaten med hjärtan på *ler*
    Gulliga gråsparvar och resten av bilderna.
    Tack för ett fint inlägg/ kram

    SvaraRadera
  7. Det här löste du bra som alltid. Den pimpade bilden med blomlåda är min favorti.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  8. Nog finns det en romantiker hos dej också...Kan inte tro annat när jag ser vilka bilder du valt att visa !
    - Löjnantshjärta, eller Blomsterlyra, är så fantastiskt vacker med sina perfekt utformade små hjärtan.
    Önskar dej en fortsatt mysig helg !
    Kram och tack för din hälsning !
    / Anneli

    SvaraRadera
  9. Jag tycker du tolkade romantik redigt bra utan att berätta varken med ord eller bilder om dina egna romatiska stunder :)
    Hjärtformade blombuketten var underbar. Jag har en svärdotter som är kanonduktig på sånt. Oh bilen - ja den var ju för söt.
    Ha nu en skön helg
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Härliga romantikförlkaringar!
    Trevligt att du tittade in hos mej, välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  11. Mycket romantik här. Naturligtvis fastnade jag lite extra för din duvbild med noter. Kram

    SvaraRadera
  12. Härligt vackra bilder ni bjuder oss på!
    Nu längtar vi efter Vår o Bobilsturer!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  13. Ungefär så tänkte jag också, till en början, innan jag tänkte om.
    Man behöver ju inte alls bli privat och berätta om sig själv när det handlar om romantik,
    som för övrigt är så mycket och finns överallt. Du tog fram romantiken i det mesta, skickligt!
    Den lilla Fiaten kunde ha varit min...skulle vara roligt att köra omkring i en hjärtbeströdd liten bil.
    Undrar vad maken skulle säga om jag lät måla om vår Toyota?;)

    SvaraRadera
  14. Vilken jättesöt bil med hjärtan på.
    Ja romantik kan vara mycket. Jag känner nog som du inför romantik.
    Tack för jättefina bilder.
    Ha nu en skön kväll.
    Kramiz.

    SvaraRadera
  15. Jag tycker du klara utmaningen galant!
    Superhärliga bilder som förstärker orden.
    Ha nu en fortsatt skön helg!^
    Kram

    SvaraRadera
  16. Det blev väl jättebra!
    Romantik kan innebära mycket, det som är romantik för den ena kanske inte alls innebär detsamma för någon annan.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  17. Det var så bra tolkning av romantik, tycker att ordet innebär så mycket i våra liv.
    Önskar du får en fin söndag/kramen

    SvaraRadera
  18. Här har jag varit ett par dagar, men blogspot har varit så trögt att öppna, så jag väntade inte. (Tålamod är inte min starka sida!)
    Så fint med kristallkronan under bron!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  19. Vilka härliga bilder! Du bjuder på en massa romantik!
    Jag gillar speciellt den med duvorna och noterna! Så fint!
    Och löjtnantshjärtan, så vackra de är! Tänk att att en blomma kan vara formad precis som ett hjärta!
    Jag älskar dem!
    Ha det fint
    / Maria

    SvaraRadera
  20. Så vackert beskrivet, både med ord och bild! Och även om man delar med sig av mycket här i bloggvärlden, så lite vill man ju ha för sig själv...Fast om någon stått under min balkong och försökt kastat sten på fönstret, ja dels har jag aldrig haft en balkong när jag växt upp, men sen...där tror jag att jag hade delat med mej av ren och skär salighet..*skrattar*...!! Det var nog mer så att man lyssnade efter mopedernas knatter, och tyvärr, oftast fortsatte de förbi till grannens några år äldre jänta.
    Men bilderna du har i ditt arkiv, de inger också hopp om kommande romantiska vårar, fåglar på tråden (tänker också på svalungarna som satt och gungade på förtöjningen när vi var på Öland, de är väl ändå ett resultat av romantik...?), blommor, ja att allt än en gång vaknar till liv. Trots att det är svårt att tro idag, glashalt och minusgrader, världen ser ut som den gör, så...ja, ja det kommer mer romantik, var så säker!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  21. Balkonger är romantiskta, speciellt när dom ser ut som din! En riktig Romeo och Julia-balkong. Det finns ju romantik överallt, om man bara tittar efter. Fint fångat!

    SvaraRadera
  22. För att inte vara romantiker fick du ju ihop hur mycket romantik som helst! Imponerande!

    SvaraRadera
  23. Romantik har jag nog växt ifrån numera. Det finns inga romantiska män här uppe i Jämtland åtminstone har jag då inte träffat någon. Höjden av romantik och komplimang fick jag en gång " Du har snyggt asle för att vara så gammal. Ja du hör ju själv. " Jag kan spotta ut snusen om jag får en puss" Romantik??? Nä tacka vet jag Italienarna.

    SvaraRadera
  24. Ja, löjtnantshjärtat! Den allra mest romantiska blomma som finns, tycker jag. Väldigt fint och romantiskt inlägg!

    SvaraRadera
  25. Hej! Trevligt med romantik i trista januari. Men det blir ju så romantiskt med lite levande ljus och något gott i glasen...
    Löjtnantshjärtan visst är dom fina och har ett vackert namn. Min mamma var svag för karlar i uniform, gifte sig med en brandman som var ståtlig i sin uniform. Och vem minns inte Richard Gere i En officer o gentleman....Romantiskt så det förslår! Fast jag varit gift ett otal gånger har ingen av mina män varit särskilt romantiskt lagd..
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  26. Det var en underbar tolkning sv ROMANTIK du har gjort här! Har just varit inne hos Musikanta och läst hennes version.
    Vill önska dig ett gott och fint 2015 och skickar med några nyårskramar.
    Eleonora

    SvaraRadera
  27. Jättefina bilder på det mycket svåra temat! Det var säkert lite fågelromantik i de första bilderna :-)

    SvaraRadera
  28. Vilken duktig fotograf du är, blir helt salig. Tack för detta !
    Önskar dig ett fint år 2015 / Ruth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)