måndag 19 januari 2015

Stadsbesök...

Härom dagen gjorde jag och fotokompisen Tina ett besök i sta´n...  ja då är det förstås  Norrköping jag menar...  :)
På väg till Stadsmuseet, borta vid den höga skorstenen, stannade vi vid det stora vattenfallet...
Bågarna t.v. är resterna av en gammal tunnel där vattnet forsade fram till en av kraftstationerna.
Motala ström, ovanför fallet med vy bort mot Louis de Geer Konsert och Kongress
Tina kollar vad det finns för lediga jobb... medan Åsa Bodén petar på henne... :)
Stadsmuseet är en trevlig plats att vandra runt i. här finns flera gamla fina miljöer... som korgmakare, skräddare, skomakare, hattmakare och handskmakare....
De här stod också hos handskmakaren... tror det är någon form av nåldynor...

Här finns borstbindare också...
... och vagnmakare...
.och en handelsbod... förstås...
Behöver du en tandläkare... då får du kanske nöja dig med fältskär Pehrsson...
Tittade in på våningen med de gamla vävstolarna...
Här finns massor att fota...
Dags att gå tillbaka till bilen...
Stannar till vid vattenfallet igen... nu är det riktigt mörkt och klockan visar att det är dags för en färgsprakande föreställning :)
I gränden vid museet hänger de här fina kristallkronorna... och i Värmekyrkans skorstenar lyser fortfarande adventsljusen.
Åkte  därifrån ner till en annan del av staden för att fota... det blev inte många bilder då det började blåsa... stativet blåste nästan omkull och det blev såå kallt. Vi fick ge oss för den här gången... nästa gång får bli när det blåser ljumma vårvindar istället...
Avslutar med en bild över Strömmen med de fina ljusklädda träden och det upplysta rådhustornet...

Önskar alla en fin vecka...
Ha det gott!

29 kommentarer:

  1. Roligt att se alla miljöer du visar. Jag visade faktiskt min man också, eftersom han är född i Norrköping. Hans pappas morbror ägde Tuppens väverier. Och hans pappa arbetade också där. Mest litet nostalgi för honom. / Britt

    SvaraRadera
  2. Dina bilder påminner mycket om hur det ser ut på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg. En sak är säker...hade min tandläkare haft en sån tavla i sitt väntrum, så hade jag vänt på klacken direkt. Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för rundturen! Men tandläkaren hoppar jag över!

    SvaraRadera
  4. Åh så fina kort...lite nostalgi för mig....strömmens belysning fantastisk! Museet får vi ta och besöka nästa gång vi kör genom stan.

    SvaraRadera
  5. Fantastiska bilden från staden där jag växte upp!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  6. Skoj att se fina bilder från vår stad :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för en trevlig rundtur i Norrköping. Läckert vattenfall i regnbågens färger!

    SvaraRadera
  8. Jösses, vad mycket roliga prylar du fick se där. Jag förstår att det fanns mycket att fota..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  9. Vilken fin rundtur i Norrköping! Läckra bilder på vattenfallet och många spännande saker!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Tack för en rundtur i en stad jag aldrig varit, jätte fina kvällsbilder. Museet verkade också vara ett fint stället att besöka.
    Ha de gott/kramen

    SvaraRadera
  11. Så har jag med "varit" i Norrköping! Härlig bildvisning!
    Tack för det! Ha en fin vecka du med :) kram

    SvaraRadera
  12. Åh, så många fina bilder! Så vackert med belysning både på vatten, skorstenar och träd. Tack för rundturen! :-) Jag känner igen en del från mitten av 80-talet då jag gick en kortare utbildning i Norrköping.

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  13. Tackar för den härliga rundvandringen! Suveräna bilder på sådär härligt kultiga miljöer på museet. Å det där belysta vattenfallet är bara sååååå underbart - en fröjd att titta på det:-)

    SvaraRadera
  14. Vilken tjusig ljussättning av vattenfallet och fina bilder.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  15. De andra inläggen med sol-hästar och gråsparv såg härligt ut, men inte skräpet, hi hi . . .
    Kanske dax att resa till Norrköping, för det är ju inte så lång, det finns mycket runt ikring bygden där som ser intressant ut.
    Hantverkarna de kunde minsann göra fina saker . . . .

    Idag har det snöat hela dagen, landskapet blev plötsligt mycket vackrare, hoppas det nu blir kvar hela februari oxå.
    Barn kanske uppskattar snön så de kan få leka och härja av sig i olika sporter.
    Minns hur man själv var ute var eviga dag när vinter gjorde sitt intåg, det var så roligt att man aldrig vill in i huset.
    Men vi hade ju inte Tv och Ipad, *fniss*

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  16. Tack kära bloggvän, det värmder ett gammalt Norrköpings hjärta att se dessa bilder. Det är 15-20 år sen vi var på Arbetes museum.
    Jag älskar mitt Norrköping, det är mina hemtrakter. Jättefina bilder tusen tack-

    hälsar Hajan

    SvaraRadera
  17. Så underbart inlägg gillar dina bilder och texter , men rös ändå lite då jag såg alla tänderna , så hemskt haha :) )) Kramar // Anita :)

    SvaraRadera
  18. Vilket störtskönt vattenfall med färger och så kul att se hantverksmuseet. Ser ut att vara en fin stad och jag tror inte ens att jag farit förbi, jo kanske föresten men jag har inte varit in i staden

    SvaraRadera
  19. Vilken mysig dag ni måste haft.
    Superfina bilder.
    Idag kan du fota snöbilder, eller slaskbilder.....
    Kram

    SvaraRadera
  20. Så jättefint det är i Norrköping om aftonen! Så minns jag inte att det var när jag bodde där ett halvår för hundra år sedan.....Intressant museum.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  21. Så fint med färgerna i vattnet!

    SvaraRadera
  22. Hej, vilken fin bildkavalkad, där på museet skulle jag trivas som fisken i vattnet, om jag bara slapp alla dom äckliga tänderna! Tvi för den lede...
    Kramen

    SvaraRadera
  23. Nu fick jag lite hemlängtan av att se på alla fina bilder!! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  24. De sista bildmontagen var magiskt vackra. Den där Ernst vågar jag inte besöka och inte visste jag att Åsa var så busig med sin pinne. Kul att få återse henne. Hon förknippar jag med barndomens väder. Min favorit var Pohlman. Helgkram Bosse Lidén

    SvaraRadera
  25. Vilken härlig dag ni fick och en fin nostalgisk upplevelse!
    Så vackert vattenfall det finns i staden!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  26. Oh, vad fina bilder och intressant! Så roligt att få se bilder från svenska städer. Har varit i Norrköping på genomresa flera gånger,men bara en gång tittat runt. För några år sedan var det alltid så fint i alla rondeller i adventstid. Mycket vackra foton, tack!!!

    SvaraRadera
  27. Roligt att se Norrköping i kvällsljus med kristallkronor och regnbågsfärgat vattenfall. Har besökt den här platsen för några år sedan och tyckte det var mäktigt med vattnet så inpå husen.

    SvaraRadera
  28. Fint i Norrköping bland de gamla fabrikerna. Ser så ut i alla fall. Har bara varit i Peking en gång i ungdomen och sett på fotboll. Den där tandläkaren vill jag inte bli utsatt för.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  29. Tack för titten i Norrköping. Många spännande bilder.

    Trevlig helg.
    Kramkram.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)