lördag 3 januari 2015

Lördagstema - min musik

Nytt år... ny månad och Olgakatt  är den som bestämmer de kommande veckornas teman och det första är Min musik.
Trevligt tema... för musik är ju trevligt :)
Uppvuxen med Louis Armstrong, Glenn Miller och Frank Sinatra...
... bra artister, som är borta sedan länge... men deras musik håller än :)

Jag är nog vad man kallar allätare och gillar det mesta... från folkmusik och visor...

... till  pop... och då är det 60-talet som gäller.

Rockabilly är också min musik med artister som Elvis Presley, Bill Haley, Eddie Cochran, Buddy Holly och Johnny Cash
Svenska artister då... ja, Björn Skifs, Jerry Williams... Ted Gärdestad... Alice Babs...  
Måste erkänna att jag är dåligt uppdaterad när det gäller moderna artister, men en svensk kvinnlig sångerska som jag gillar är Laleh...

Det enda förutom riktigt hård, mörk hårdrock som jag inte är så förtjust i är nog dragspel... och ändå hamnade vi i somras på en Dragspelsstämma... men det är en helt annan historia :)

Vill du vara med i den här utmaningen, där alla deltagare är med och bestämmer teman... eller är du bara nyfiken på hur de andra tolkar veckans tema... då kan du titta in under fliken Lördagsbloggare, högst upp på sidan... under headern.

Ha det gott!

21 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Det mesta håller jag med dig om, det vill säga, tycker samma. Roligt fototema, som du tolkat bra i text och bild./ Britt

    SvaraRadera
  2. Fina foton! Det där svartvita fotot med gitarren *wow*
    Jag med är allätare av musik. Musik som man dömde ut förr har jag märkt att man kan gilla nu. Aldrig säga aldrig är sanna ord.
    När Scorpions sjunger Send me and angel http://youtu.be/1UUYjd2rjsE då myser jag/ kram

    Ps Tack för inlägget

    SvaraRadera
  3. Det svänger när jag ser bilderna, svart vit med gitarren i färg är min favorit!!
    Musikkram :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig, det är svårt att "facka" in sig allätare är ett riktigt bra ord och det där om att inte gilla förut har väl som sagt något med åldern att göra. Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Dragspelsstämman har jag hört ska vara bra. Har aldrig kollat, gillar inte heller dragspel! Har ni varit nere två år? Inte var det väl i somras vi missade varandra?

    SvaraRadera
  6. Gott Nytt År! Jag upptäckte att vi har väldigt lika musiksmak. Min son gillade hårdrock, så det är en del som jag kan lyssna på där faktiskt, men när det gäller dragspelsmusik håller jag helt med Sten Broman. Kram

    SvaraRadera
  7. God fortsättning Anki på det nya året!
    Vi har väldigt lika smak när det gäller musik. Jag är också allätare, och kan precis som Gunnel också tänka mig hårdrock, vissa bitar. Min son var också en stordiggare av sådan när han var yngre och då fick man liksom hänga med om man ville eller inte och jag minns att jag blev förvånad över att jag verkligen kunde tycka om några av låtarna som spelades. Dragspelsmusik har jag ingenting emot...vi har en riktig virtuos här på ön som kan få vilken annan musik att blekna när hon sätter fart på dragspelet. Som vanligt handlar det mesta om vem som håller i instrumentet :). kram

    SvaraRadera
  8. Hej, min pappa var trumpetist, spelade i både dansorkester och brandkårens orkester. Mamma lyssnade kanske därför mycket på blåsare. Men vad jag minns från ungdomen är mest Simon & Garfunkel, Beatles och dylikt. Simon &G arfunkelvar ddet första bandet som skrev låttexterna på skivkonvoluten så man kunde lära sig dem utantill. Och det gjorde jag, o jisses vad mycket text det var i deras låtar. Och självklart minns jag dem än idag!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig precis om dragspel, jag vet inte vad det är, men jag har inga direkta nerver annars, men när jag hör dragspel blir jag konstigt nervös.....så det är inget för mig heller. Däremot kan jag nog tänka mig att den dragspelsstämma är något annat för jag föreställer mig att det är många som spelar på en gång och då blir det maffigare och inte så spretigt. Nåja. Det är underbart med musik!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Härligt inlägg, musik är livet. Jag är också allätare och precis som du har jag svårt för det där med mörk musik, och även viss blåsmusik. Önskar dig en fin fortsättning på 2015!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Javisstja! Tänker jag när jag läser ditt inlägg. Alla dom där glömda jag ju när jag satt och undrade om jag inte gillade någon musik alls i hela världen – tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  12. Ja det är tur att musik finns, olika sorter vid olika tillfällen gör att människan mår gott, ja i alla fall jag.
    Önskar dig go fortsättning/kramen

    SvaraRadera
  13. Dragspel är väldigt mycket mer än Jularbo som väl inte heller jag uppskattar särskilt. Och min gudsons ömma moder har en fasa att han ska börja spela dragspel när han blir äldre. Men jag har redan tagit honom med på opera så vi hoppas hans mamma slipper dragspel i huset.

    SvaraRadera
  14. Tror bestsämt vi har samma musiksmak!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Verkar som om vi har samma musiksmak. Jag gillar inte hårdrock och inte opera där kärringar skriker så man får ont i skallen annars är det mesta ok för min del men dragspel kan jag tycka är kul om man ska dansa gammeldans

    SvaraRadera
  16. Tack för ett jättebra inlägg. Kul att läsa om vilken musik du gillar.
    Jag är nog en allätare åxo. Det beror ju lite på sinnesstämning åxo. Vilken Musik man har lust att lyssna på.

    God fortsättning önskar jag dig.
    Kramkram

    SvaraRadera
  17. Musik ska byggas utav glädje...la la. Jag älskar ny musik o en del ala 70-tal men Sinatra o de där grabbarna har jag sällan lyssnat på.
    Elvis gillade jag på film, såg hans under 80-talet. Men han var inte så poppis i mina kretsar när jag var i tonåren, visst hörde man därvan låt men, men. Nu har jag ofta lyssnat på honom i hop med sin dotter o de e ju ren fejk, men bra.
    Förra året såg vi Jerry W och Magnus Uggla bra killar båda. Uggla är fantastiskt, en redig bra föreställining.
    God fortsättning ...
    Kramiz

    SvaraRadera
  18. Jag tycker att det låter som om jag skulle kunna lyssna på musik tillsammans med dig. Jag gillar alla "dina" artister!
    Ha en skön trettonhelg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  19. Hua så hemskt det är med dragspel. Det och säckpipor får det att rysa av obehag i hela kroppen. Kul att se vad du gillar för musik :-)

    SvaraRadera
  20. Jag är heller inget fans av dragspel, punk eller hårdrock. Louis Armstrong kommer jag alltid att förknippa med vårt bröllop. Gissa vilken låt vi hade med? Kvinnan som sjöng solo gjorde det riktigt bra liksom hennes man som spelade till. Ledtråden handlar om en underbar värld.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  21. Jag gillar nog de flesta musikstilar. Då vi har midsommarfest brukar alltid farmors gamla cittra komma fram, då blir det skillingtryck och sånger av Lapp-Lisa... Oj, vad kul vi har!!

    Kram!
    Annica

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)