söndag 25 januari 2015

Lördagstema - nyckel

Olgakatt  har valt veckans tema... och ordet är Nyckel...

Det finns ju en del olika nycklar...  min vana trogen så googlade jag och Wikipedia står det så här: 
En nyckel är ett redskap, vanligen av metall, som används för att öppna och stänga ett lås.

Forskare tror att de allra första nycklarna bestod av en rektangulär träbit med taggar.  I romarriket utvecklades senare nycklar och lås av järn,

Det här är en nyckel från vikingatiden, upphittad på Gotland.

Bland Riksregalierna återfinns denna nyckel... Erik XIV:s riksnyckel. Den är gjord i förgyllt silver och tillverkades 1561. 
Det är en rejäl nyckel... 43 cm lång... och inte någon man leker Gömma nyckeln med... du minns väl leken där man gömde nyckeln? Fågel, fisk eller mittemellan... så frågade man... och när man kom i närheten av gömman så skrek alla Det bränns!

Det här är mina helt vanliga nycklar... en till hemmet och en som jag inte vet vart den går (men jag vågar inte kasta den... ifall jag kommer på det :))

Numer finns också elektroniska nycklar... de kan se ut så här...
bild hittad på internet...
När jag sökte på nätet så hittade jag Kalmar Nyckel, ett skepp som var byggt i Holland omkr. 1625. Det kom i svensk ägo 1628 och tillhörde Söderkompaniet. Tillsammans med skeppet Fågel Grip transporterade Kalmar Nyckel de första svenska kolonisterna till Nya Sverige 1638...
Skeppet var ett av de få som gjorde fyra transatlantiska seglingar. Det såldes tillbaka till Holland och förliste under sen 1660-tal... okänt var...
Så här lär det i alla fall ha sett ut...
Det här är också exempel på olika nycklar...just de här gäller svamp...
... men det finns även både till växter, mossor och lavar...
Hur skulle man klara sig utan :)

Vill du se vad de andra lördagsbloggarna har skrivit på temat, så titta in under fliken Lördagsbloggare.

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Här fick jag mig en intressant lektion om nycklar. Tycker de var vackrare förr, betydligt snyggare och individuellt handgjorda. Min nyckelknipa består av en salig blandning av "manuella" och elektroniska nycklar.
    Å - i motsats till dom flesta - har jag inga problem med att lägga dem på ett bord. Är inte skrockfull;-)

    SvaraRadera
  2. Många nycklar finns, till dörrar och svamp med flera. Kalmar nyckel just det, det fanns en piptobak som också hette så tror jag. ...
    jag har också en nyckel på min knippa som jag inte vet var den passar ...
    :) Kram

    SvaraRadera
  3. Gömma nyckel, så mysigt och kul det var.
    Fina nycklar du har hittat både hårda och mjuka /kram

    SvaraRadera
  4. Vilken otrolig massa nycklar du hittat. Visst minns jag den leken. Den var självklar på alla kalas förr. Ha en fin helg

    SvaraRadera
  5. Själva Kalmar Slott kallades också Rikets nyckel där det skulle skydda Sverige från danskt angrepp. Det lyckades inte alltid......
    De gamla stora smidda nycklarna är riktiga konstverk!
    Du tycks, liksom jag, ha en elektronisk grej på knippan. Min piper när jag kallar på den från mobiltelefonen.
    Ditt nyckelinlägg bidrar verkligen till ämnet, det har blivit riktigt många variationer! Kul!

    SvaraRadera
  6. Den där nyckeln som ingår i riksregalierna, undrar vart den går egentligen?

    SvaraRadera
  7. Du har verkligen gått på djupet med att ta reda på allt om nycklar för att få olika betydelser. Och det är väl det som är roligt. Du har hittat bra bilder också. Visst minns man "gömma nyckeln". / Britt

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte det var så intressant att läsa din kommentar i mitt förra inlägg att du känner att du är lite folkskygg - det är nämligen jag också. Fast det är bara dom som känner mig så där otroligt väl som inser det. Men det är så skönt med det stilla lugna och ensamheten (när den är självvald, väl att notera) och man kan låta sina tankar rumstera om som dom vill utan att man får en massa intryck från både den ena och den andra. Det är ovanligt att man medger att man är lite lätt folkskygg, men så är det. Då är vi i alla fall två!
    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  9. Tack vilket intressant inlägg och så vacker nycklarna var förut och det här ska jag visa min son som hoppar in och jobbar som låssmed emellanåt :) Och blir lite fulliskratt då jag ser att du har som jag en nyckel som man glömt vart den går men inte vågar kassera , skönt att se att man inte är ensam :) )) Kramar från mig Anita

    SvaraRadera
  10. Kul inlägg och fina nycklar! Det som imponerar mest är att du har en (1!), bara EN nyckel som du inte vet vart den går. Jag har nog ett hundratal, men då har jag också ärvt en stor samling av min far...

    SvaraRadera
  11. Kalmar Nyckel rökte jag i pipan i ungdomen!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Kalmar Nyckel har jag som glaskonstverk sedan 30- talet år tillbaka. Kram

    SvaraRadera
  13. Intressant läsning. Nycklar kan vara mycket.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  14. Oj himmel vad du kunde mycket och fått fram många detaljer om nycklar.
    Då tackar jag för de upplysningarna, de var intressanta.
    Jag är inte med i några 'teman' det har liksom inte blivit av.
    Men elecktroninska nycklar hade behövts här hos oss, eller på andra 'grejer' som vi letar dagligen efter.
    När man inte letar DÅ hittar man det, *fniss*

    Ha en bra vecka, kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Här lärde jag mig en hel massa om nycklar! Intressant och trevligt inlägg. Visste inte att nycklar har funnits så länge heller.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  16. Tänk att det finns så mycket att fota på temat nycklar! Hoppas att du kommer på till vad den där nyckeln på knippa går till.

    SvaraRadera
  17. Tänk jag hade totalt glömt bort leken "Gömma nyckel" och det lekte man ofta när man inte hade något att göra. Tiden har gått framåt och nutidens nycklar ser inte ett dugg fina och ståtliga ut. I min sekretär har jag samlat en hel massa gamla nycklar. Har ingen aning om vart dom går men dom är stora och vackra och alldeles för fina för att slänga bort.

    SvaraRadera
  18. Ja, tänk vad det finns av nycklar. Kalmar Nyckel får mig främst att tänka på när jag av mina föräldrar blev skickade till affären på rasten, efter att ha lämnat lapp till läraren, för att köpa toback, som för deras del hette just Kalmar Nyckel. Det var både spännande och pinsamt på samma gång minns jag.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)